Masz telefon na kartę? Musisz ją zarejestrować. W Raciborzu nie wszyscy o tym wiedzą
W poniedziałek 25 lipca weszła w życie tzw. ustawa antyterrorystyczna. Obliguje ona dostawców usług telefonii komórkowej do weryfikacji tożsamości abonentów kart pre-paid.
Nie wszyscy słyszeli o nowej ustawie
- Pierwsze słyszę - powiedziała nam w środę 27 lipca ekspedientka saloniku prasowego przy ul. Mickiewicza w Raciborzu. Pytaliśmy ją, czy wie coś o nowych przepisach.
Dobrze rozeznana w nowej ustawy jest pani Grażyna ze znajdującego się przy tej samej ulicy kiosku Ruchu. - To weszło w życie poniedziałek. Teraz klient jak kupuje kartę startową, to musi ją zarejestrować w salonie operatora. Informujemy o tym każdego klienta, nie są specjalnie zaskoczeni - powiedziała nam ekspedientka i dodała, że wkrótce kartę zarejestrować będzie można również w kiosku, jednakże póki co ta usługa jest jeszcze nieaktywna.
Jakie dane trzeba podać?
Przy rejestracji karty należy podać imię i nazwisko oraz PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości (dowód osobisty lub paszport). W przypadku firm, konieczne jest podanie nazwy przedsiębiorstwa oraz jednego z numerów - REGON, NIP, KRS, albo numer ewidencji działalności gospodarczej. Codzoziemcy spoza UE muszą podać numer paszportu lub karty pobytu.
Co ważne, zapisy ustawy dotyczą również kart znajdujących się już w obiegu. Ich właściciele muszą zarejestrować je do 1 lutego 2017 roku. Po tym dniu niezarejestrowane karty zostaną wyłączone.
Przypomnijmy, Sejm RP uchwalił tzw. ustawę antyterrorystyczą 10 czerwca, prezydent podpisał ją 22 czerwca, ogłoszenie nastąpiło 2 dni później. Ustawa weszła w życie 2 lipca, ale przepisy dotyczące kart prepaid - po 30 dniach od ogłoszenia.
to może łaskawie zapytacie posłów i operatorów co z kasą na aktywnych kartach? zakładając, że część osób nie zarejestruje numeru bo ma taki kaprys czy ochotę to w zasadzie powinien otrzymać zwrot niewykorzystanych środków.