RZGW potwierdza: śluza do rozbiórki
Jak ustaliliśmy w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach, zgodnie z projektem budowlanym Zbiornika Racibórz, istniejąca śluza Rafako zostanie rozebrana.
Jej funkcję ochrony przeciwpowodziowej przejmie budowany obecnie powyżej istniejącej śluzy, upust do Odry Miejskiej. – Powstający obiekt będzie zintegrowany z systemem monitoringu i sterowania urządzeniami Zbiornika Racibórz. Jednak śluza Rafako będzie mogła zostać rozebrana dopiero po przejęciu jej funkcji przeciwpowodziowej przez budowany obecnie upust do Odry Miejskiej – tłumaczy nam Linda Hofman, rzecznik prasowy RZGW.
Dociekaliśmy czy Miasto Racibórz prowadziło rozmowy z RZGW Gliwice dotyczące rozebrania wspomnianej śluzy, a także czy wnosiło o przesunięcie terminu takich robót na okres powakacyjny z racji, że biegnie tamtędy miejska ścieżka rowerowa, po której latem odbywa się wzmożony ruch. – Obszar, na którym zlokalizowana jest śluza Rafako stanowi teren budowy i musiał zostać udostępniony wykonawcy Zbiornika (hiszpański Dragados) – podkreśla Hofman. Rzeczniczka dodaje, że ze względu m.in. na konieczność wykonania prac, związanych z włączeniem zapasowego koryta Psiny do Odry, transport materiałów na plac budowy oraz z uwagi na pracę ciężkiego sprzętu budowlanego, jak również w trosce o bezpieczeństwo osób przebywających w tym rejonie wykonawca zamknął dla ruchu odcinek wału wraz ze śluzą. Hofman zaznacza, że w odróżnieniu od pozostałych działek, na których budowany jest Zbiornik, moment przekazania śluzy Rafako oraz ścieżki rowerowej odsunięto w czasie tak, aby jak najdłużej zapewnić dostępność i przejezdność ścieżki dla mieszkańców. – Kwestie te były poruszane w czasie rozmów z przedstawicielami Urzędu Miasta w Raciborzu – przyznaje L. Hofman.
Dopytaliśmy czy Miasto Racibórz ustaliło z RZGW Gliwice, że po obwałowaniach przyszłego Zbiornika pobiegnie ścieżka rowerowa? Jeżeli tak, to jakie są szczegóły tych ustaleń. – Projekt Budowlany Zbiornika Racibórz Dolny przewiduje budowę dróg serwisowych po koronie i u podstawy zapór wzdłuż całego zbiornika. Drogi serwisowe docelowo będą służyć administratorowi polderu w celu jego prawidłowej eksploatacji. Ponieważ projekt nie przewiduje budowy dodatkowych ścieżek rowerowych ustosunkowanie się do kolejnych pytań nie jest możliwe na tym etapie – dowiedzieliśmy się od RZGW.
(ma.w)