Rondo przy rampie kolejowej? Albo ścieżka rowerowa na Kościuszki? Radni chcą zmian w ruchu drogowym
Komisja gospodarki miejskiej zapoznała się z propozycjami Andrzeja Barana z firmy Roads. Urząd zapytał go o trzy rozwiązania drogowe: wiadukt na Piaskowej, ul. Mickiewicza oraz światła na dużym rondzie przy Opawskiej.
Inżynier ruchu z Bytomia sprawdził co dałyby zmiany we wspomnianych lokalizacjach. Odradza raciborzanom zmianę pierwszeństwa przy wiadukcie obok dworca kolejowego. Wymagałoby to zatrzymywania ruchu na obwodnicy jaką jest Nowomiejska. A. Baran widzi jednak potrzebę zmian w tym miejscu. Przy rampie kolejowej proponuje prawoskręt w stronę Piaskowej oraz wydłużenie pasa do włączania się do ruchu z Piaskowej w Kolejową. Odbywałoby się na zasadzie tzw. zamka. Przesunięte zostałoby przejście dla pieszych z obecnego, nieopodal wiaduktu, bliżej skrzyżowania z ul. Głowackiego.
Radny Michał Fita zapytał o możliwość zbudowania przy ul. Kolejowej ścieżki rowerowej, która łączyłaby trasę dla cyklistów przy Kościuszki i biegła do dworca kolejowego. Dopytywał czy można byłoby „spłycić” rampę kolejową. - Wiem, że to nie jest hop siup finansowe - zaznaczył.
Choć ul. Kolejowa to droga powiatowa to prezydent Lenk szybko rozwiał watpliwości radnego bo "to mało prawdopodobne by to zrobić, bo to tereny kolejowe, w dodatku sporne, bo miejscowy przedsiębiorca spiera się w sądzie z koleją".
Według radnego Piota Klimy na krzyżówce Kolejowa - Głowackiego przydałoby się rondo. Inżynier Baran stwierdził, że możliwe byłoby tam jedynie tzw. pinezkowe rondo, przejezdne. Niestety zabrałoby miejsca parkingowe pod pobliskimi sklepami.
A. Baran odradzał także wprowadzenie sygnalizacji świetlnej przy dużym rondzie na Opawskiej. Wymagałoby to ustawienia sygnalizacji przy każdym z wjazdów na rondo. Gdyby ustawić światła tylko przy jednych pasach to korki w godzinach szczytu byłyby wg niego jeszcze większe niż teraz.
Ludzie
Przewodniczący Rady Miasta Racibórz, były prezydent.