Zobacz dworzec w Wodzisławiu po rewitalizacji
Prezydent Wodzisławia Śl. Mieczysław Kieca pokazał dziś na konferencji prasowej wizualizację dworca kolejowego po rewitalizacji. - Z dużym prawdopodobieństwem tak będzie wyglądał - mówi prezydent.
Projekt rewitalizacji przewiduje powiększenie bryły budynku dworcowego o dużą zewnętrzną przeszkloną klatkę schodową z windą oraz przeszkloną galerię na poziomie pierwszego piętra. Budynek stanie się przez to dostępny dla osób poruszających się na wózkach. Pokrycie ściany klatki schodowej roślinnością było wymogiem konserwatora zabytków. Nieco myląca jest żółtawa kolorystyka murów. W rzeczywistości cegły będą miały naturalny kolor.
Na parterze znajdą się kasy, poczekalnia, sklep, gastronomia, warsztaty. Będzie też kącik historyczny tematycznie nawiązujący do marszu śmierci. Na piętrze przewidziane są sale spotkań i wykładowe na potrzeby organizacji pożytku publicznego.
Rewitalizacja dworca połączona będzie z adaptacją terenu wokół na centrum przesiadkowe. Planowane jest m.in. utworzenie parkingu na części skweru u zbiegu ulic Jana Pawła II i Rybnickiej, wypożyczalni rowerów. Odpadł temat wjazdu autobusów na plac przed dworcem - obecny układ dróg okazał się zbyt ciasny dla autobusów. GDDKiA nie wyraziła też zgody na zbudowanie innego zjazdu do dworca z ul. Rybnickiej.
Równocześnie do tworzenia centrum przesiadkowego miasto planuje wytyczyć trasy rowerowe w ciągu ul. 26 Marca i zbudować ciąg pieszo-rowerowy od ul. Pośpiecha do Rodzinnego Parku Rozrywki Trzy Wzgórza.
Więcej w Nowinach Wodzisławskich.
Ludzie
Prezydent Wodzisławia Śl.
Zapytajcie Kiecę i Szymczaka, ile razy w bieżącym roku podróżowali pociągiem z Wodzisławia. I niech mądrala z nowin odpowie, dlaczego jeden z poniższych komentarzy Arteksa jest "poniżej pewnego poziomu"? Co to jest ten "pewien poziom"?
Elewacja od strony miasta budzi mieszane uczucia ale może będzie ok... Do pełni szczęścia brakuje kas biletowych, tablic świetlnych Z statusem pociągów i drugiej tablicy że statusem autobusów KM z GPS oraz tradycyjnego zegara elektronicznego. Kasy i tablice rzecz jasna to takie już minimum.
@zxc@Arteks nic dodać nic ująć. Tym bardziej że gdyby owy podjazd pod dworzec dobrze zaplanować to rozkład można tak ułożyć żeby wszystko było ok. Oby władze to jeszcze przemyślaly. Ja niewiem kto im tłucze do głowy że tam autobus czy większy bus nie zejdzie? Na ZKA stały tam czasem nawet 3 i dało radę... Wodzisław powinienem też czym prędzej rozmawiać z PKP PLK o drugim torze i przystanku Centrum.
@cin - zauważ, że jak chodziło o nową drogę to dało się nawet estakadę nad torami wybudować... Ale tu jakiś dyletant nie rozumiejący całości idei centrów przesiadkowych wydedukował, że po co się będą męczyć ze specjalnym przystankiem i wiatami dla autobusów kiedy można zrobić prościej - wywalić przystanki 100 metrów dalej czyli zostawić tak jak obecnie, a ludzie sobie przejdą... Zauważcie, że nigdy nie myślą takimi kategoriami w stosunku do kierowców dla których robi się miejsca do parkowania tak aby nie musieli iść nawet 30 metrów... Warto zwrócić uwagę, że przez wiele miesięcy jeździła komunikacja zastępcza z Wodzisławia w czasie problemów z taborem KŚ a potem w czasie remontu linii i... duży autobus bez żadnego wysiłku wyjeżdżał spod dworca na rondo. Niech władze Wodzisławia nie robią obciachu przed Polską - dobry projekt centrum przesiadkowego z rewitalizacją dworca chcecie najzwyczajniej zepsuć. Rozmawiałem już o tym z kilkoma znajomymi z Wodzisławia. Są w totalnym szoku bo prędzej spodziewaliby się braku środków niż "spieprzenia" tak dobrego projektu jaki był zrobiony przez TOR.
Jeśli jest mowa o wąskim gardle, to go można zlikwidować :-). Nie po to rozkopią pewnie wszystko, żeby nic nie zrobić. Jak już Arteks pisał, jest to absurd. Obecnie jakikolwiek sens przesiadki w tamtej okolicy jest z przystanku przy Rybnickiej. Z osobistego punktu widzenia, nie dało by się zrobić wjazdu obok Markusi, a wyjazdu tam gdzie jest? Przystanek na dole na autobusy miejskie, na środku na wyspie przystanek PKS (tam gdzie park). Brakuje jeszcze miejsca postojowego dla autobusów, bo to co jest teraz koło Karuzeli to jest śmiech na sali...
Przecież tam potrafią zjechać na dół pod dworzec duże autobusy Zastępczej Komunikacji Autobusowej gdy nie kursują pociągi, w czy więc problem aby tam zjechały autobusy A,B,C,D Komunikacji Miejskiej? Tym bardziej, że to małe autobusy... Miało być fajnie, będzie jak zwykle - prowizorka do tego z jakąś dziwnie oszkloną szpecącą dobudówką. ehh
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] @toffi - a tego dopiero doczytałem się w innym artykule. To jakiś kompletny absurd. Idea centrum przesiadkowego nie polega na tym, że przyjedzie się autem pod dworzec i odbierze pasażerkę z pociągu. Idea centrum przesiadkowego to pierwszorzędne traktowanie przesiadek np. pociąg-autobus i oczywiście innych środków transportu. Autobusy powinne stawać jak najbliżej dworca. 100-150 m to niestety panie Kieca ale zapewniam, że wszystkie media fachowe i transportowe wyśmieją wasz pomysł. Nie ma żadnego problemu w tym aby autobusy zajeżdżały pod dworzec tak jak zrobiła to w koncepcji firma TOR. Władze Wodzisławia znowu strzelą sobie w stopę tak jak z przystankiem Wodzisław Centrum - najpierw super idea, a potem zmiana o 180 stopni i rezygnacja z projektu. Jeśli chcą zrezygnować z przystanków autobusowych vis a vis dworca to również można zrezygnować z kas, parkingu dla rowerów, toalet itd - będzie taniej i prościej, nieważne że totalnie niepraktycznie. :[ Wodzisław ma sporo ludzi lubiących transport - powinniście już zacząć pisać pisma do urzędu że nie akceptujecie sytuacji w którym z pociągu na autobus będzie 100 m! To rzecz niedopuszczalna. Panie Kieca - obowiązkowy wyjazd do Tychów, Ostrawy Svinov i Bohumina. Po przyjeździe sami stwierdzicie, że ten nowy pomysł jest najzwyczajniej GŁUPI!
Nie za bardzo do mnie dociera ta opinia o wąskim gardle , przecież nie raz tam zjeżdżały autobusy , a miejsca jest dojść aby zatoczyć koło i zrobić przystanek tym bardziej że raczej nie ma szans aby spotkały się tam naraz więcej niż 2 busy .Wielki błąd do tego czytam że wielmożne GDDKiA znowu nie chętne do współpracy. Z jednej strony dla mnie nie problem przejść 150-200 metrów ale wiemy dziś człowiek szanuje sobie czas i bliski dostęp do wszystkiego co go otacza. To co pisze @Arteks o sąsiadach z Czech , Tych ja dodam jeszcze Tarnowskie Góry to modelowe przykłady centrum przesiadkowego. Chętnie bym poznał szczegółowe argumenty które to zmusiły władze do zaniechania tak dobrego projektu. Szkoda.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Dworzec autobusowy wymaga przeniesienia w bardziej przestronne miejsce, centrum przesiadkowe było jedyną opcją. Ja wiem, że wjazd do PKP jest wąski, ale dlaczego idea skomunikowania dworca autobusowego i kolejowego padła?
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Kieca coś tam od kogoś usłyszy, cos podmałpuje od innych, ale własnej koncepcji na rozwój miasta dalej nie ma. Dlatego miasto nie rozwija się bo nie ma spójnej strategii rozwoju tylko takie skakanie po mapie miasta. Troszkę tu zrobimy i zbierzemy parę głosów, troszkę tam....byle do wyborów, a jak będą jakieś pytania czemu w mieście nie ma pracy , firmy się wyprowadzają to się coś skłamie, poprzekręca fakty, jakoś to będzie. Inne miasta już dawno Wodzisław wyprzedziły a nawet przegniły trzy razy, a tu dalej się robi tylko pod wynik wyborczy bez ładu i składu.
Trochę szkoda, że zaingerowano w jego bryłę tą szklaną klatką schodową ale za to z drugiej strony czyli od peronów - budynek wróci całkowicie do swojej świetności. Cały projekt naprawdę rewelacyjny. Jeśli miałbym się jeszcze czegoś czepiać to lepsze skomunikowanie dworca rowerowe nie tylko w kier. osiedli i Trzech wzgórz (co jest baaardzo dobrym pomysłem!) ale także powinno się stworzyć jakiś szlak w kierunku Balatonu, wieży i centrum miasta jeśli władzom zależy na tych kierunkach. Poza tym należy wrócić do pomysłu przystanku osobowego typowo dla pieszych Wodzisław Centrum. Prezydent Kieca kiedyś powiedział, że nie ma pewności, że pociągi do Chałupek będą - teraz już wie, że są i ma być ich od nowego rozkładu więcej.