O, Holender! Opona z kraju tulipanów
Słynni producenci opon to np. niemiecki Continental, amerykański Bridgeston i francuski Michelin. Tym gigantom próbuje dotrzymać kroku producent z Holandii. Rozmowa z Piotrem Prusickim z Auto Serwisu Prusicki.
Opony z górnej półki cenowej tylko pozornie nie są na każdy portfel. Różnica między popularnymi modelami, a tymi o lepszych parametrach wynosi po kilkanaście złotych. – Weźmy oponę średniej klasy. Trzeba za nią zapłacić 185 zł. Tymczasem produkt klasy premium jest droższy o 20 zł – wylicza Piotr Prusicki, który w branży oponiarskiej reprezentuje już drugie pokolenie rodzinnej firmy. Klient zyskuje w zamian dłuższy przebieg. Dzięki bogatszej, nawet o 100%, mieszance, z której opona jest wykonana. – Rozmawiam o tym często z inżynierami w fabrykach opon, które mam okazję odwiedzać. Opinie są w tej kwestii te same, niezależnie od producenta – zapewnia nasz rozmówca. Przywołuje porównanie do rynku samochodów. Z zewnątrz auto zwykle wygląda tak samo, a różnice kryje wnętrze. Z oponami jest tak samo.
Kiedy dostrzeżemy różnicę w klasie opony? W trudnych warunkach drogowych. Droższy produkt skróci drogę hamowania, tańszy nie pozwoli kierowcy na zbyt wiele. – Oszczędności na oponach okażą się wówczas złudne, bo koszty stłuczki są niewspółmiernie wyższe niż te kilkadziesiąt złotych różnicy w zakupie – kwituje oponiarski ekspert. Brał udział w wielu testach opon, które sprzedaje i wie przy jakich modelach jazda kończyła się po wciśnięciu hamulca, a które egzemplarze sprawiały, że pojazd sunął dalej.
Nowinka w ofercie
Produkty marki Vredestein są od niedawna w asortymencie raciborskiej firmy. Jak mówi nam Prusicki, marka jest rodem z Holandii i ma tylko jedną farbykę (najwięksi mają po kilkadziesiąt na całym świecie, np. Michelin produkuje w polskim Stomilu, a Continental w czeskim Barumie). – Mimo wszystko holenderska marka ma bogate tradycje, istnieje kilkadziesiąt lat. W Holandii gdzie popularne są rowery Vredestein dostarcza na tamten rynek opony rowerowe – nadmienia P. Prusicki. Wredestein specjalizuje się w oponach do modeli aut wytwarzanych w krótkich seriach. Znajdziemy je np. w rzadkich modelach mercedesów, ale nie w najpopularniejszych volkswagenach. – Opony Vredestein należą do klasy średniej, ale są porównywalne z klasą premium – uważa pan Piotr.
Kiedy premium tanieje?
Wprowadzane jako nowości opony Bridgestone czy Continental z czasem zmieniają się w produkty niższej klasy cenowej. – To znów jak z samochodami. Współczesne seaty są bardzo podobne do modeli audi sprzed jakiegoś czasu. Rozwiązania stosowane w Bridgestone następnie stosuje się w Firestone, a na końcu w najtańszych Daytona, a wszystkie są wytworem jednego producenta – precyzuje ekspert z Raciborza. Produceni tak postępują, bo wprowadzanie zupełnie nowego produktu na rynek jest dużo droższe niż korzystanie ze sprawdzonych wzorców.
Marki środka
Cena okazuje się tylko jednym z warunków przy zakupie opon. – Przecież nie wszyscy jeżdżą na oponach najtańszych. Ludzie widzą, że oszczędności są pozorne. Zyskują przecież na hamowaniu, zachowaniu na drodze, mniejszym hałasie i przebiegu. Korzyści jest więcej niż barier – podkreśla Prusicki. Przykładem marki środka jest holenderski Vredestein. Choć nie jest tak reklamowany jak produkty gigantów rynku, to zyskuje na popularności. Zakład Prusickich jest jedynym przedstawicielem marki w regionie i poleca holenderskie opony swoim klientom. – Wybierają ją ci interesujący się motoryzacją oraz pracujący w Holandii, gdzie to jest taki odpowiednik Dębicy, rodzimej marki jeszcze z lat PRL – uważa pan Piotr.
Wśród marek środka wyróżnia się Hankook, produkowany na Węgrzech ale wywodzący się z Korei Południowej. Ten producent nie ma np. produktów premium.
Auto Serwis Prusicki
W ofercie opony, tłumiki, bagażniki, akcesoria samochodowe, serwis czujników T.P.M.S.
Racibórz, ul. Głubczycka 59
tel. 32 418 15 71
www.prusicki.pl
(ma.w)
Kupiłem Verdesteiny całoroczne Quatrac 5, wyglądają dobrze ale czekam na pierwszy śnieg