Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

By Rybnik był błękitny. Ruszyła nowa kampania

Można tylko narzekać, albo coś zrobić – twierdzi Marcin Maciończyk z firmy MINDS UP.

By Rybnik był błękitny. Ruszyła nowa kampania
W rybnickim urzędzie miasta przedstawiono założenia kampanii „Nadchodzi błękit”. Od lewej: Łuksza Kohut, Dominika Kwol-Peszko, Józef Gawliczek, Piotr Kuczera, Marek Peszko, Marcin Maciończyk.

W Rybniku rusza kampania promocyjno-informacyjnej „Nadchodzi błękit”. Projekt ma pokazać mieszkańców miasta, którzy zaangażowali się w działania, mające na celu poprawę jakości powietrza. Całość przygotowała rybnicka firma MINDS UP.

Inna kampania
Z początkiem listopada, na 7 billboardach ustawionych przy głównych drogach pojawiły się wizerunki rybniczan, którzy swoim przykładem zachęcają innych mieszkańców do wymiany swojego ogrzewania na ekologiczne – modernizację pieca, przyłączenie się do sieci gazowej lub C.O. Przekonują, że każdy z nas może zrobić coś, by Rybnik był błękitny.
– Gdy rozpoczynaliśmy walkę ze smogiem ubiegłoroczną kampanią, chcieliśmy pokazać rybniczanom, że smog jest bardzo obecny w naszym środowisku i przestrzegamy przed nim. Pokazaliśmy palec, który trochę groził. Były różne reakcje na tę kampanię, myślę jednak, że część swoich zadań spełniła – twierdzi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika i dodaje: – Z moich doświadczeń wynika, że rybniczan najlepiej do zmian przekonają inni rybniczanie. To oni opowiadają w sposób najbardziej trafny o zmianach jakie zaszły w ich piwnicach, czyli osoby które zainwestowały w nowe źródła ciepła. Chcemy się tymi osobami pochwalić. Mam nadzieję, że będą one swoistymi ambasadorami walki o czyste powietrze – opowiada o nowej kampanii prezydent Rybnika.
Cały projekt opiera się głównie o stronę internetową www.nadchodziblekit.pl, gdzie prezentowane są dobre praktyki mieszkańców i ich doświadczenia, związane z przeprowadzoną we własnym domu modernizacją ogrzewania. Mieszkańcy Rybnika występujący w kampanii, pokazują wprost, że działania proekologiczne mogą się opłacać. Także finansowo. Przykład sąsiada, który zmienił swój sposób podejścia do ogrzewania, skorzystał z oferowanej przez miasto dotacji, oszczędza sobie mnóstwo pracy związanej z obsługą starych typów pieców węglowych, a dodatkowo wychodzi finansowo na plus, może przyczynić się pośrednio do większego zainteresowania innymi, bardziej ekologicznymi metodami ogrzewania.

Doświadczenia sąsiada
– Wymyśliliśmy pewną strategię komunikacji w temacie smogu w Rybniku. Oparta jest na doświadczeniach rybniczan. Do mnie nie trafia to, co stara mi się powiedzieć urzędnik, pracowni PEC. Najbardziej trafiają do mnie argumenty np. sąsiada, który wymienił piec i może opowiedzieć o kosztach, ale także o zyskach– mówi Marcin Maciończyk, dyrektor kreatywny firmy MINDS UP.
Cała kampania podzielona została na dwie części, praktyczną z przykładami zwykłych mieszkańców, którzy wymienili źródło ciepła oraz na część wizerunkową. – Na stronie kampanii www.nadchodziblekit.pl umieściliśmy galerię zdjęć, którą nazwaliśmy Rybnik jest piękny. Choć temat smogu, sam w sobie, nie kojarzy się z pięknymi widokami, zielonymi przestrzeniami, piękną architekturą czy przejrzystym powietrzem to galeria ma za zadanie zwrócić uwagę mieszkańców Rybnika na fakt, że nasze miasto jest naprawdę piękne i także od mieszkańców Rybnika zależy, czy takie zostanie w najbliższej przyszłości – dodaje Maciończyk, który twierdzi jednocześnie, że każdy mieszkaniec ma wpływ na smog w Rybniku, nie tylko ci, którzy palą w piecach. Można np. jeździć rowerem zamiast samochodem, sadzić drzewa, czy ograniczyć palnie papierosów. – Można siedzieć na forach internetowych i narzekać jak jest, a można też coś zrobić i do tego zachęca nasza kampania – przekonuje dyrektor firmy MINDS UP. – Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim osobom, które podzieliły się swoimi doświadczeniami. Nie chcemy zakłamywać rzeczywistości i opowiadać tylko o przykładach, gdzie mieszkaniec odniósł korzyść finansową. Jest np. pan, który płaci rocznie o tysiąc złotych więcej, ale jest zachwycony tym, że do kotłowni może iść w garniturze. Są więc również inne aspekty, na które warto zwrócić uwagę – dodaje Dominika Kwol-Peszko z MINDS UP.
Jedną z osób, która podzieliła się swoim doświadczeniem związanym z wymianą systemu grzewczego jest Józef Gawliczek. – Od wielu lat zastanawiałem się, co zrobić, żeby nie truć sąsiadów. W końcu podłączyłem się do miejskiej sieci C.O. PEC. Nie potrafię zrozumieć osób, które – choć mają możliwości – nic nie robią w kierunku poprawy powietrza w naszym mieście. Tym bardziej, że to się po prostu opłaca. Także finansowo. Z moich obliczeń wynika, że jest to najtańsza i najtrwalsza inwestycja. Zawsze uważałem, że skoro wybudowałem dom, to muszę być za niego odpowiedzialny – mówi rybniczanin.

Co możesz zrobić ty?
Obecnie, na stronie www.nadchodziblekit.pl można znaleźć historię ośmiu osób. Organizatorzy kampanii mają nadzieję, że będzie ich coraz więcej. – Gorąco zachęcam wszystkich rybniczan, by zajrzeli na stronę nadchodziblekit.pl i zastanowili się, co mogą zrobić, biorąc pod uwagę swoją wiedzę o ogrzewaniu, swoje możliwości finansowe, i jak zmienić swoje drobne codzienne nawyki, z korzyścią dla naszego wspólnego środowiska. Nie zastanawiajmy się tylko, co może zrobić Miasto. Pomyślmy, co sami możemy zrobić – dodaje na zakończenie Piotr Kuczera.

4 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
starowinda 08.11.2016 11:24

Polecam stronę, gdzie na bieżąco można monitorować stan naszego powietrza w Rybniku. Niestety w porze grzewczej przy braku powietrza widać, skąd bierze się smog...szczególnie w godzinach gdy ludzie dokładają do pieca bo trzeba zagrzać. Jestem nie tylko za wymianą pieców ale przede wszystkim za odpowiednią edukacją ludzi jak i czym mają w piecu palić żeby zminimalizować ryzyko smogu.
http://powietrze.katowice.wios.gov.pl/dane-pomiarowe/automatyczne/stacja/11/parametry/wszystkie

beg 08.11.2016 10:01
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Bardzo dobry pomysł.

Dr_Svevo 08.11.2016 09:40
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Często kiedy dym leci z kominów to jest błękitny także żeby mieszkańcy nie zrozumieli tego w ten sposób że ...trzeba dołożyć do pieca.

Inny 08.11.2016 09:24
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Fajny pomysł, ciekawe tylko ilu mieszkańców się wpisze......