Polskie koleje, niemieckie doświadczenia
Międzynarodowa konferencja na temat transportu przyciągnęła tłumy ekspertów do stolicy Górnego Śląska.
Niemieccy eksperci przyjechali do Katowic dyskutować o transporcie kolejowym. Wszystko za sprawą polsko-niemieckiej konferencji „Innowacje i bezpieczeństwo w transporcie kolejowym. Zarządzanie i technika”. 2 grudnia hotel Qubus opanowali najważniejsi polscy i niemieccy eksperci z branży kolejowej. Tematów do dyskusji było dużo. Eksperci zastanawiali się m.in. czy doświadczenia niemieckie w obszarze zarządzania bezpieczeństwem można wdrożyć w Polsce?
W takcie 5-godzinnego spotkania polscy i niemieccy profesorzy dyskutowali nad wspólnymi rozwiązaniami w zakresie transportu kolejowego. Spotkanie stanowiło duży krok w rozwoju Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem. Konferencję zorganizowali: Południowy Klaster Kolejowy, firma OTTIMA plus Sp. z o.o. i BTS Rail Saxony.
Na podstawie doświadczeń niemieckich i polskich podjęta została próba wypracowania inteligentnych rozwiązań w ramach rozwoju transportu kolejowego. Przedstawione były m.in. sposoby wykorzystywania przez Niemców metody Risk Score Matrix czy metody RAMS.
Wśród prelegentów biorących udział w panelach dyskusyjnych znajdowali się m.in. prof. nadzwyczajny dr hab. inż. Marek Jabłoński (Prezes Południowego Klastra Kolejowego), dr hab. inż. Adam Jabłoński (Wiceprezes Południowego Klastra Kolejowego, Katowice), Michał Zięcina (Departament Bezpieczeństwa-Wicedyrektor PKP PLK SA – Zarządzanie Infrastrukturą) czy Dr. Sebastian Pohlmann (Skeleton Technologies GmbH, Großröhrsdorf).
Podczas wystąpień w języku niemieckim organizatorzy zapewnili tłumaczenie symultaniczne.
W ten sposób, w trakcie jednego dnia Katowice stały się międzynarodową stolicą kolejnictwa.
Podczas wydarzenia poruszane były następujące tematy:
- Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem w Niemczech
- Zastosowanie metod i technik zarządzania w Niemczech i Polsce
- Czy doświadczenia niemieckie w obszarze zarządzania bezpieczeństwem można wdrożyć w Polsce?
- Analiza RAMS – jak niemieccy eksperci wykorzystują metodę RAMS do zarządzania bezpieczeństwem?
- W jaki sposób eksperci niemieccy wykorzystują metodę Risk Score Matrix wg Normy DIN V VDE V 0831-101(2011)?
Konferencja rozpoczęła się wykładem dr hab. inż. Andrzeja Białasa z Instytutu EMAG. Omówił on wsparcie techniczne dla Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem w transporcie. Potem nadeszła pora na wyczerpujący wiele aspektów wykład Thomas’a Hahne’a (Leitung Vertrieb/Prokura AviRail Systems GmbH) „Wprowadzenie systemu wideo poprzez monitorowanie pojazdów kolejowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa”. Dr hab. inż. Adam Jabłoński (Wiceprezes firmy OTTIMA plus Sp. z o.o., Południowy Klaster Kolejowy) opowiedział o potencjałach rozwoju sektora kolejowego w województwie śląskim. Prelekcję o najlepszych praktykach w zakresie utrzymania pojazdów kolejowych przewozów pasażerskich wygłosił Robert Lehmann (Geschäftsführer Railmaint GmbH).
W drugiej części konferencji było równie ciekawie. Po krótkiej przerwie kawowej swoje przemówienie wygłosił dr hab. inż. Marek Jabłoński (Prezes firmy OTTIMA plus Sp. z o.o., Południowy Klaster Kolejowy). Prelekcja „Jak praktycznie realizować Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa dla wyceny i oceny ryzyka oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009” zgromadziła na sali tłumy. Nie inaczej było przy następnych prelekcjach, które wygłosili kolejno: Dr. Martin Sommer (CERSS), Michał Zięcina (PKP PLK SA) i Hannes Große (Knorr-Bremse GmbH)
Po kilku godzinach wykładów nie zabrakło dyskusji. Polscy i niemieccy eksperci porównywali funkcjonowanie systemów transportowych w obu krajach. Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z wydarzenia.
źródło: Południowy Klaster Kolejowy