Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Mułem i flotem domu już nie ogrzejesz? Tego chce marszałek Saługa

Zarząd województwa śląskiego chce w przyszłym roku przyjąć uchwałę antysmogową.

Mułem i flotem domu już nie ogrzejesz? Tego chce marszałek Saługa
Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego chce zakazu sprzedaży paliw kiepskiej jakości (fot.slaskie.pl/Tomasz Żak)

W Śląskim Urzędzie Marszałkowskim trwają prace nad wprowadzeniem uchwały antysmogowej, która objęłaby całe województwo. Marszałek Województwa Śląskiego chce także, aby ministerstwo wprowadziło zakaz sprzedaży odbiorcom indywidualnym tzw. flotów i mułów, paliw kiepskiej jakości. W razie braku uregulowania tej sprawy na szczeblu krajowym, samorząd ma zamiar wprowadzić regionalny zakaz stosowania tych paliw. W planach nie ma jednak rezygnacji z węgla. Jak twierdzi marszałek Wojciech Saługa, Śląska na to nie stać. Dodaje również, że węgiel można spalać inaczej, czyściej.

– Stworzenie takiej uchwały to wielkie wyzwanie, ale i zarazem konieczność. Rzecz polega na tym, aby zakazać stosowania przestarzałych instalacji oraz zakazać palenia mułami czy flotami – powiedział marszałek Saługa podczas spotkania z dziennikarzami. Zaznaczał także, że problem w dużej mierze rozwiązałoby wprowadzenie stosownego rozporządzenia na szczeblu krajowym – w Ministerstwie Energii. Tam właśnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która miałaby określić wymagania dla paliw stałych.

– Regulacje krajowe wstrzymałyby możliwość sprzedaży, natomiast regulacje wojewódzkie – samorządowe, mogą spowodować zakaz palenia, mimo że kupno byłoby dozwolone – tłumaczy marszałek. Dodaje jednocześnie, że tego typu regionalna regulacja byłaby znacznie słabsza, gdyż trudno byłoby ją w praktyce egzekwować.

Z takiego rozwiązania bardzo zadowolone byłby władze Rybnika. Prezydent Piotr Kuczera, pytany jak Miasto walczy ze smogiem, swoją odpowiedź zawsze zaczyna od apelu do władz centralny i wojewódzki o odpowiednie rozporządzenia. Jak twierdzi, tylko w takim przypadku walka ze smogiem może być skuteczna.

Jak zapewniają w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim uchwała antysmogowa może być gotowa w przyszłym roku.

Ludzie

Wojciech Saługa

Marszałek Województwa Śląskiego

40 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
satyr 13.12.2016 17:24
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Często muł węglowy jest traktowany jako odpad poprodukcyjny ze względu na dużą zawartość iłów, pirytów, skały płonnej oraz z powodu niskiej wartości opałowej.

Ben50 13.12.2016 17:09
oceniono 7 razy
-3

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

Ben50 13.12.2016 13:32
oceniono 2 razy
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

Ben50 13.12.2016 08:38
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

koło 11.12.2016 19:32
oceniono 1 raz
-1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia danych osobowych

koło 11.12.2016 19:29
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

koło 11.12.2016 19:24
oceniono 1 raz
-1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia danych osobowych

Ben50 11.12.2016 18:10
oceniono 5 razy
-3

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~hanyssss (10.0. * .9) 11.12.2016 16:41
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

se mogom zakozać.... teraz tym nie pola bo mie styko na węgiel ale jak zrobiom zakaz to za złośc wzzystkim gorolom i tym z króliczoków przywieza se za 2 auta muły i byda kopcić wiela wlezie... a niech kiery spróbuje mi wlyź na plac.....

koło 11.12.2016 15:32
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś


~Mesing (84.10. * .92) Zapoznaj sie z tym czym jest flotacja., a czym jest miałl

Objektywny 11.12.2016 14:22

@Mesing.......dziękuję-nareszcie ktoś napisał z sensem i na temat.......

Ben50 11.12.2016 12:03
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Mesing (84.10. * .92) 11.12.2016 11:52
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@koło. Jestem zmuszony cię odrobinę uświadomić. Flot (właściwa nazwa to flotokoncentrat), miał, groszek, eko groszek, kostka, orzech i kęsy to tylko klasa ziarnowa węgla. Różni się wielkością ziarna. Muł to odpad powstały w procesie wzbogacania węgla. Co do szlakowania - szlaka powstaje podczas spalania węgla koksującego w palenisku przeznaczonym do palenia węglem energetycznym (węgiel energetyczny ma bardzo niską spiekalność dzięki czemu nie szlakuje). Dobry gatunkowo węgiel daje niewiele popiołu i ma niską zawartość siarki, niestety ten dobry jakościowo węgiel ma jedną wadę - cenę. Jeśli chodzi o palenie flotokoncentratem, to do tego też są specjalne paleniska. Większość kotłów instalowanych w prywatnych domach nie jest przystosowanych do spalania tak drobnej klasy ziarnowej. Tu potrzebne jest palenisko fluidalne a nie z rusztem tradycyjnym.

Arteks 11.12.2016 11:16

@koło - człowieku, jasne że się nie znam na kotłach i nie zamierzam się znać bo są dużo ciekawsze rzeczy w życiu którym warto poświęcić czas niż marnować kilka godzin dziennie na obsługę kotła i popiołów! Mieszkam z rodziną w ocieplonym, wygodnym, "szwedzkim" bloku, odkręcam kaloryfery kiedy chcę i mam zawsze ciepło, a latem chłodniej bo termomodernizacja ma też tę cechę, że nie przepuszcza ciepła do środka. Ludzie mieszkający w fajnych, wysokich i zadbanych blokach mają przez cały rok to co inni mają jadąc gdzieś na wczasy, mieszkając w wysokim hotelu... W dodatku widzę świat z perspektywy ptaków, a nie żaby! :D Pomijam już wygodę, że wszystko jest na miejscu.

Ben50 10.12.2016 20:20
oceniono 4 razy
-4
Zgłoś

koło za głupi jesteś żeby zmieniać nicka na~Bem50 (89.200. * .94)

Spec 10.12.2016 20:16
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Arteks masz rację zgadzam się z †obą,muł i flot to jeden wielki obciach!
Tak jak mówisz jedne z najbogatszych województw,gdzie jeszcze do niedawna górnicy dostawali deputat,który w 90% większości sprzedawali by kupić muł! Żałosne!
Zaraz dostaniemy po 50 minisuków ale mam to gdzieś

koło 10.12.2016 17:56
oceniono 13 razy
11
Zgłoś

Arteks-Ale skąd ty możesz wiedzieć jak się pali w kotle, skoro nigdy tego nie miałeś i dlatego znów bzdury wypisujesz. Otóż nie musisz chodzić w gumowcach po placu, skąd ty takie informacje wytrzasnąłeś? Dużo popiołu masz z szlymy(muł) a z flotu masz popiołu może nawet mniej od węgla, najmniej masz popiołu z drzewa, które możesz wykorzystać do nawożenia gleby i podnieść jej PH.Najgorsze sadze są z węgla, bo są mega tłuste, lubią osiadać na kominie i potem te sadze w kominie z węgla mogą ci się zapalić i komin ci może popękać, bo jest na malcie a nie na glinie.Natomiast nie rozumiem czemu dla ciebie szkodliwy jest flot i szlyma, a jak ci piszę o miale, to przemilczasz temat, pewnie nie wiesz co to jest, no bo w sumie skąd masz wiedzieć. Miał to takie drobinki węgla, wada tego jest taka, że w kotłach zasypowych, jak zasypiesz kocioł, to nie ma dostępu powietrza i dym że masakra, do tego słabo się te paliwo szlakuje, flot czy szlyma się zeszlakuje i dym masz jedynie na początku zanim się zeszlakuje, styknie przekopać i jest czysty ogień, a w miał słabo się szlakuje i kurzu że masakra.A jak ci się wydaje, co ludzie będą kupować po zakazie szlymy i flotu? Będą kupować paliwo w tych cenach, czyli miał i taki ma to sens. Co do zazdrości to szkoda słów, mieszkałem w Katowicach kilanaście lat i jakoś miasto mi się nie podobało, być może dlatego że mieszkałem w bloku a nie w domu, zresztą obciachem jest mieszkać tak jak nasi dziadkowie, czyli w niezdrowym materiale, jakim jest beton, zdajesz sobie sprawę z tego, że mieszkasz w najbardziej niezdrowym materiale budowlanym? Tak mieszkali nasi dziadkowie, co im komuna zafundowała dach nad głową, czyli osiedla z wielkiej płyty. Dziś komuna się skończyła i ludzie chcą mieszkać nowocześnie, budują domy z drzewa albo z ceramiki, najbardziej korzystne dla człowieka. Nie chcą mieszkać w betonowych szarych blokach pokryte azbestem.

~Antykomuna (79.191. * .185) 10.12.2016 16:44
oceniono 4 razy
2

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Antykomuna (79.191. * .185) 10.12.2016 16:44
oceniono 5 razy
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

Objektywny 10.12.2016 16:05
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

@Arteks. ....to że ty masz dobrze nie znaczy że każdy,pewnie koło trafił pisząc o ludziach mieszkających na blokach którzy problemów z ogrzewaniem nie mają,przecież mułem i flotem nie pali się od wczoraj a wiesz co wyk...a to przebudzenie zaczynające się od zakazów i nakazów, przez lata nic nie robiono aż do dziś,dzisiaj dopiero to jest złe i szkodliwe,kiedy wygasza się kopalnie sięga bezrobocie,to jak myślisz czym ludzie będą palić muł jest z węgla....

Arteks 10.12.2016 15:28
oceniono 7 razy
-3
Zgłoś

To dobra decyzja dla Śląska. Do tej pory był straszny wstyd, że w regionie gdzie emerytury i zarobki należą do najlepszych, bezrobocie do najniższych - ludzie palą takim syfem jak flot i muł. Nie tylko, że to powoduje dużo większe zapylenie ale jest też szalenie niewygodne i obciachowe... Ludzie niszczą sobie kominy, mają pełno sadzy w domach, po placu i w piwnicy muszą chodzić w gumowcach żeby się nie ufifrać od tego czarnego błota i strasznie dużo popiołów... Mamy XXI wiek!!! To miano już wprowadzić z 10 lat temu, a nie dopiero teraz... @koło - największym zazdrośnikiem jaki występuje w dyskusjach jesteś ty... Zazdrościsz ludziom miejskiego życia i wylewasz tony jadu na innych aby jakoś się doładować i pozbyć frustracji. Owszem, ludzie w miastach mają dużo wygodniej ale czy to normalne aby w komentarzach tak hejtować? Idź do psychiatry lub się wreszcie wydostań z tych przerażająco smutnych i nieperspektywicznych Pszowskich Dołów.

EMIL77 10.12.2016 12:29
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Strasznie niski poziom tej Waszej dyskusji

Ben50 10.12.2016 12:19
oceniono 7 razy
-3
Zgłoś

@~starszy (94.254. * .109) jestem za tylko jak i co mu wysłać? mieszka na pszowskich dołach tyle wiem może ktoś wie więcej ? !

~starszy (94.254. * .109) 10.12.2016 10:46
oceniono 13 razy
-9

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

szatan 10.12.2016 08:15
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Szukam potrzebujaca rodzine z raciborza przekazal bym paczke na swieta zna ktos adres

koło 09.12.2016 23:07
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

Objektywny-Czy ty nie zauważyłeś że jest taka dziwna wojna zazdrości, czyli ludzie co mieszkają w blokach, to zazdroszczą tym co maja swoje domy, zegródki itp, nie wiem czy wiysz, ale oni tam spore czynsze płacą, dlatego chcą aby ci z domów płacili większe rachunki. Tu nie chodzi o ekologię ale o zawiść. Po prostu nie mają domu i często pracy a jak nie będą płacić czynszu to ich eksmitują na bruk, a z domu cię nie wyrzucą. My mamy ogrzewanie niezależne, palimy kiedy chcemy i ile chcemy, jak chcemy i czym chcemy, bo masz wybór gdzie i jaki chcesz opał kupić, jaki piec jaką instalację, a oni tego wyboru nie mają. Więc szkoda kłótni, Po prostu zazdrość z ich strony, bo mój kolega w Pszowie ma dom podłączony do ciepłociągu, zwykły dom jednorodzinny, powiedział że sobie chwali za wygodę, ale musi ostro za tą wygodę płacić, ale on dobrze zarabia i lubi lusus, więc mu to pasuje.

Objektywny 09.12.2016 22:47
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Dziwne- tak bardzo przeszkadza ci brak cywilizacji ? a tu tylko 30 kilometrów do niej to może zamiast narzekać rusz dupę i ruszaj na jej podbój.......

koło 09.12.2016 22:38
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

SG- 30 km na południe to jest Karwina potem zgodnie z skazuwkami zegara to , potem Nowy Bochumin, potem trochę dalej Ostrawa następnie trochę bliżej Pist trochę dalej Opawa, Kietrz, Kuźnia Raciborska,Rudy wielkie, Czerwionka Leszczyny, Suszec,Pawłowice i Zebrzedowice. Czyli tam już jest cywilizacja? A co z tymi szarymi blokami z lat 70 PRLu, tam też jest cywilizacja dla ciebie?

~SG (94.254. * .16) 09.12.2016 22:02
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

koło,nikt@ważny,Wystarczy że wyjedziesz około 30 km od Pszowa w każdym kierunku, tam już zaczyna się cywilizacja.

Objektywny 09.12.2016 22:01
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Do poniżej ....u mnie też ciepła podłoga jak mam ciepłe kapcie na nogach .... chodziło mi o to że zamiast nas bronić lub znależ jakieś rozwiązanie , to się zaczyna najlepiej od zakazywania ,i co dalej ? co w zamian ?tego się nie wie bo wszystkim wszystko wisi ..... http://wpolityce.pl/polityka/182912-prof-jedrysek-niemcy-spalaja-blisko-polowe-wegla-jaki-spala-sie-w-calej-ue-ale-dzieki-propagandzie-to-nas-uwaza-sie-za-ekologicznego-brudasa-nasz-wywiad ....ciekawe czy tam się zaczyna też od zakazów ? tam pewnie nadludzie mieszkają ? i wiatr w stronę polski od nich pewnie nie dmuchnie mamy szczelne granice przecież ....

koło 09.12.2016 21:48
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

SG -Uświadom mnie, gdzie zobaczę jak żyją cywilizowani ludzie. No bo wiesz, chciał bym żyć nowocześnie a nie jak mój dziadek w latach 70, gdzie PRL dał mu króliczok z betonu, ogrzewanie z ciepłowni, gdzie raz grzali tak że okna na mrozie się otwierało a jak nie grzali to w kurtkach chodzili, co chwilę windy były zepsute a ściany tak krzywe, że masakra, do tego sąsiad koło sąsiada, zero prywatności, tak żyli nasi dziadkowie, a jak twoim zdaniem dziś żyć nowocześnie, aby nie żyć jak nasi dziadkowie w króliczokach?

~SG (94.254. * .87) 09.12.2016 21:42
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

obiektywny, u mnie woda do wanny leci z korka przelewowego a nie ze ściany. Kaloryferów nie mam bo mam ciepłą podłogę.

Objektywny 09.12.2016 21:33
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@~SG .....dziada pewnie znajdziesz w swojej rodzinie ,i nie proś do tańca światowy człowieku jeżeli tańczyć nie potrafisz ,u ciebie światowość polega -woda leci ze ściany ,światło ze sufitu ,ciepło z kaloryferów pomalowanych na czerwono ,to młocie nie wiem czy wiesz że muł czy flot ma i takie zastosowanie , > https://www.youtube.com/watch?v=5dppSkbY-Mg -do twojej wiadomości wiochę raczej ty robisz , przeczytaj komentarz @fmworld który pisze z sensem i może do twojej palicy dojdzie że zakazy i nakazy niczego nie załatwiają inicjatywa i pomysł jak grzać nie smrodzić powinna wyjść przed zakazywaniem czy nakazywaniem ,ale jest jak zawsze najpierw sra.ą a dopiero po zdejmują spodnie zostaje tylko smród , i do twojej wiadomości nigdy mułem i flotem nie ogrzewałem domu ......

~SG (94.254. * .87) 09.12.2016 20:36
oceniono 5 razy
-1
Zgłoś

Obiektywny dziadu. Węglem nikt Ci nie zakazuje palić,tyko śmieciami takimi jak flot i muł. Taka ciemnota zacofana pali muły nawet latem żeby wodę do mycia podgrzać i obiad ugotować.Rusz dupę z tej wiochy i zobacz jak w cywilizowanym świecie ludzie żyją i jakim powietrzem oddychają.

fmworld 09.12.2016 14:56
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ok niech i tak będzie to niech domki w Radlinie i innych okolicznych miastach podłączą do ciepłowni w czym problem wielu by chciało ale nikt w naszym miescie i okolicach w tą strone nic nie robią niech wezmą dofinansowanie na łącza nowe do ciepłowni i niech nas podłączą, koszta będzie nas więcej to będą mniejsze opłaty za ciepło. Miasto Radlin nic z tym nie robią ponoć nić do tego nie mają bo ciepłownia to prywatna firma i tyle.

~Bazylik (94.254. * .111) 09.12.2016 14:01
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

NARESZCIE,BRAWO,BRAWO,BRAWO.

Jak kogoś nie stać to niech idzie na bloki,mieszkanie w domku to kosztowna przyjemność,wiem bo mieszkam i mułem nie palę choć bym mógł.

Objektywny 09.12.2016 12:23
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Może najlepiej by było sprzeciwić się .... klimatowi ...i zakazać zim , jesieni i zimnych wiosen ?najlepiej wrócić do epoki kamienia łupanego do jaskiń i ognisk w środku skupiających wokół jaskiniowców ? .....Kto za ?...... mnie cholera bierze jak czytam że będzie zakaz czegoś ,nie mając pomysłu co w zamian tego zakazu ? panie Saługa domyślam się że ma pan pomysł by się ogrzać i nie nasmrodzić, bo w innym wypadku nie jest pan gołosłownym ? ......

~jxxx (188.137. * .249) 09.12.2016 11:48
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

nareszcie , proponuję jeszcze zakazać grzanie wody w sobotę w czasie wakacji

Objektywny 09.12.2016 11:35
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

A może by tak zacząć od zakazu sprowadzania kiepskich gatunków węgla z zagranicy...?.

Inny 09.12.2016 11:25

Ciekawe jak ludzie obejdą te przepisy,,,