SMS Premium mogą Cię zrujnować. Anna Szukalska radzi jak uniknąć kłopotów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów obserwuje narastającą liczbę zgłoszeń starszych osób, których portfele drenują SMS-y Premium. Kiedy komórka staje się niebezpieczna i jak radzić sobie w sytuacji gdy nieopatrznie zgodziliśmy się na drogie usługi telefonii?
Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi
Zapewne większość z nas otrzymała kiedyś SMS z informacją o wygranej w konkursie, możliwości uzyskania dostępu do danych treści w Internecie po wysłaniu odpowiedzi zwrotnej, prośbą o pilny kontakt czy ofertę horoskopu, wróżby itd. To tak zwane usługi o podwyższonej opłacie, czyli SMS-y Premium Rate. O ich specyfikę i o problemy jakie mogą sprawiać abonentom zapytaliśmy Annę Szukalską, Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Czym są SMS-y Premium?
Zgodnie z art. 64 ustawy Prawo telekomunikacyjne, usługi te są usługami komunikacyjnymi z dodatkowym świadczeniem. Coraz częściej stają się jednak jednym z największych problemów, z jakimi spotykają się abonenci sieci komórkowych.
Są to stworzone na potrzeby komercyjne krótkie numery. Wysłanie SMS-a na taki numer wiąże się ze specjalną opłatą, większą niż wysłanie SMS-a na zwykły numer. Najkrócej mówiąc, jest to metoda płatności za aktywowane usługi. Może mieć postać wiadomości wychodzącej, jak i tzw. prenumeraty, czyli przychodzących SMS-ów, za które pobierane są opłaty.
SMS-y Premium bazują na czterocyfrowej numeracji zaczynającej się od cyfry 7, oraz pięciocyfrowej numeracji rozpoczynającej się na 9. Wysyłane są najczęściej w celu zachęcenia konsumenta m.in. do udziału w konkursie, loterii, pobrania wróżby, horoskopu czy innych danych.
Koszt usługi
Firmy, które zarządzają opisywanymi usługami prześcigają się w wymyślaniu coraz lepszych sposobów na to, aby nakłonić klientów do ich aktywacji. Zwykle nie zwracamy na to uwagi, dopóki trafi do nas niepokojąco wysoki rachunek. Niestety winę za taki stan rzeczy w większości ponoszą właśnie sami klienci, którzy nie czytają dokładnie treści wiadomości, a także nie zapoznają się z regulaminem czy innymi ważnymi komunikatami dotyczącymi aktywowanej usługi. Koszt wiadomości specjalnej waha się od 1 zł do nawet 30 zł za sztukę.
Cenę Premium SMS-a można sprawdzić w następujący sposób: wiadomości wysyłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł, ale już 71 (np. 710325) już ponad 1 zł netto. Cyfra umieszczona po siódemce oznacza więc koszt SMS-a netto. W przypadku numerów zaczynających się na 9 za usługę zapłacimy ponad 10 zł. Dwie cyfry po 9, to równowartość ceny SMS-a netto, co oznacza, że np. za wiadomość wysłaną na nr 930 zapłacimy już 30 zł plus VAT.
Reklamacja
Sposobem na uniknięcie kłopotów jest zablokowanie usług Premium. Abonent ma prawo żądać od operatora blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności. Jest to w pełni darmowe. Można też ustanowić limit kwotowy na tego typu usługi. Konsumenci zastanawiają się zazwyczaj, czy w przypadku, gdy aktywowali daną usługę, mają obowiązek zapłaty kwoty doliczonej do rachunku. Niestety tak. Należy pamiętać, że umowa została zawarta między klientem a przedsiębiorcą udostępniającym usługę Premium.
Ewentualna reklamacja powinna więc być złożona nie do operatora, lecz podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie. W tym celu należy ustalić dane kontaktowe dostawcy SMS-ów specjalnych, które w wielu przypadkach podane są w wiadomości z informacją o aktywacji usługi. Dane te przy wykorzystaniu numeru telefonu można odnaleźć również w „Rejestrze numerów usług o podwyższonej opłacie” prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na stronie: https://www.uke.gov.pl/numery-uslug-premium-4190.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Anna Szukalska
Pl. Okrzei 4, 47-400 Racibórz
tel. 32 45 97 322
fax 32 415 87 36
e-mail: rzecznikkonsumenta@powiatraciborski.pl
Ludzie
Radna Miasta Racibórz, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów