Wizjonerzy z Rafametu. O maszynach przyszłości myślą już dziś
O Rafamecie, pionie konstrukcyjnym tej firmy, nieustannym dążeniu do perfekcji, nowych pomysłach na niezwykłe maszyny oraz pracy z najlepszymi fachowcami w branży rozmawiamy z Januszem Blukiem, głównym konstruktorem Rafametu.
– Rafamet to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek raciborszczyzny. Co się za nią kryje?
– Przede wszystkim ludzie, historia kuźniańskiej społeczności oraz 6000 ogromnych, indywidualnych obrabiarek sprzedanych klientom z ponad 70 krajów świata.
– Obrabiarka to pojemne pojęcie. W Kuźni Raciborskiej produkujecie specyficzne urządzenia...
– Rzeczywiście, nasze obrabiarki, te dla kolejnictwa, służą głównie do obrabiania profili kół zestawów kołowych pojazdów szynowych. Są to zarówno obrabiarki podtorowe, które mogą obrabiać zestawy kołowe bez wymontowywania ich z pojazdu, jak i obrabiarki nadtorowe, a więc takie które służą do obróbki kół wymontowanych z pojazdu.
– Obrabiarki dla kolejnictwa to Wasza specjalność. Gdzie jeszcze wykorzystywane są Wasze obrabiarki?
– Produkujemy przede wszystkim na potrzeby przemysłu maszynowego, zaplecza energetycznego, hutniczego, stoczniowego, lotniczego oraz obronnego.
– Nad czym ostatnio pracowaliście?
– Sporo tego. Obrabiarka karuzelowa dla światowego koncernu energetycznego, tokarki dla przedsiębiorstw szynowego transportu miejskiego (metra, tramwaje, miejska kolej dojazdowa), obrabiarki dla prywatnych i państwowych zakładów naprawczych taboru kolejowego, dla KDP (koleje dużych prędkości) czy dla „Big Railway” czyli w naszym żargonie organizacji kolejowych typu PKP, TGV, RŻD.
– Jaka jest w tym wszystkim rola pionu konstrukcyjnego, którym Pan kieruje?
– Pion konstrukcyjny to serce przedsiębiorstwa. Od niego wszystko się zaczyna i na nim kończy. Na początku procesu jest konstruktor mechanik, który projektuje maszynę, planuje jej podstawowe funkcje, a na końcu nasz elektronik i programista, który maszynę „ożywia”. To od poziomu technicznego projektowanych maszyn zależy sukces naszego przedsiębiorstwa. Dzięki doświadczonej i dobrze wykwalifikowanej kadrze działu konstrukcyjnego oraz doskonałej współpracy z fachowcami pionu produkcyjnego, jesteśmy w stanie budować maszyny i urządzenia na najwyższym światowym poziomie.
Ten pojazd na zdjęciu nie jest konstrukcji rafametu tylko w całości kupiony od innej firmy
a dlaczego ta firma jest mało rentowna ok 4% tylko zarabia z przychodu jak tak dobra jest?
Panie Januszu doceniam Pana optymizm w stosunku do firmy Rafamet, ale mam pytanie czy Pan zainwestował choćby tysiąc złotych w akcje tej firmy?
Pozdrawiam akcjonariusz
Panie Januszu doceniam Pana optymizm w stosunku do firmy Rafamet, ale mam pytanie czy Pan zainwestował choćby tysiąc złotych w akcje tej firmy?
Pozdrawiam akcjonariusz