Nie będzie łatwo wyprowadzić ciężarówki z centrum miasta
Justyna Koniszewska rozmawia z burmistrz Radlina Barbarą Magierą o planach na dalszą część kadencji, sylwestrze bez petard i zatłoczonym centrum.
Część mieszkańców postuluje ograniczenia prędkości samochodów w centrum do 20 km/h. Co pani burmistrz sądzi o tym pomyśle?
– Pomysł wywołał burzę i dobrze. Bo kiedy mieszkańcy włączają się do dyskusji, to znaczy, że myślą o mieście. Uważam, że pomysł wprowadzenia ograniczenia prędkości 20 km/h przez kierowców nie może obowiązywać na zbyt dużym odcinku. Takie rozwiązania najlepiej funkcjonują na krótkich odcinkach. Mógłby on zostać wprowadzony od kościoła Wniebowzięcia NMP do skrzyżowania ulic Korfantego i Rogozina. Oczywiście, wprowadzenie rozwiązania nie jest przesądzone. Jesteśmy na etapie konsultacji i sami się nad różnymi propozycjami zastanawiamy. Ale żeby wprowadzenie tego pomysłu w życie było realne, to najpierw trzeba wyprowadzić z centrum ruch ciężkich samochodów. Dopiero wówczas to rozwiązanie miałoby sens.
MZK przeżywa kryzys. Radlin w ostatnim czasie zrezygnował z członkostwa w zarządzie związku. Czym ta rezygnacja była podyktowana?
– Myślę, że mój zastępca lepiej odpowiedziałby na to pytanie, bo był członkiem zarządu. Natomiast trzeba mieć na względzie, że komunikacja w związku kilku gmin nie jest łatwa. Miasto Jastrzębie jest największym udziałowcem i rozgrywającym dlatego czekamy na propozycje z jego strony. Nasz udział mimo wszystko w dalszym ciągu jest aktywny. Uważam również, że Związku należy bronić. Ale gdyby coś niedobrego się wydarzyło i Związek by upadł to mamy plan „b”. Jesteśmy po rozmowach z rybnickimi przewozami i w takiej sytuacji Rybnik pomógłby nam i rozszerzyłby swoje linie. A niezależnie od tego rozmawiamy też ze starostą wodzisławskim. W przypadku rozwiązania Związku powiat wodzisławski może uruchomić dodatkowe linie. Nie możemy naszych mieszkańców karać za błędy i decyzje innych. Musimy umożliwić im dojazd do szkół, zakładów pracy i powiatowych jednostek.
Jakiś czas temu padła propozycja budowy „centrum handlowego” obok magistratu.
– Na pewno nie możemy się zgodzić na propozycję inwestora odnośnie dużego budynku. Gdybyśmy zgodzili się na takie rozwiązanie, to moglibyśmy dużo stracić m.in. w kwestii parkingu. Wtedy mieszkańcy mieliby dalej do urzędu niż do tej pory.
dlaczego nt komunikacji nie rozmawiacie po prostu z wodzisławiem tylko z "rybnickimi przewozami"? autobusów do rybnika jest już obecnie ze 3 razy więcej niż do wodzisławia i choć korzystają z nich rybniczanie dojeżdżający do pracy na marcel to radlin po frajersku płaci bogatemu rybnikowi a nam podwyższacie podatki!! podwyżka o 20 % w 2017 roku!! chyba po to żeby dołożyć jeszcze rybnikowi za dodatkowe autobusy! przypominam że póki co siedzibę powiatu mamy w wodzisławiu a nie w rybniku, to w wodzisławiu są lepsze szkoły i to tam większość uczniów dojeżdża - a dojechać do wodzisławia coraz trudniej, bo włazicie w d... rybnikowi a do wodzisławia się d... odwracacie