Rusza piąta edycja budżetu obywatelskiego w Rybniku. Są nowe zasady
Miasto zmieniło regulamin budżetu obywatelskiego.
– Rozpoczynamy pierwszy etap realizacji piątej edycji budżetu obywatelskiego Miasta Rybnika „Mam pomysł na Rybnik”. Od 1 do 31 maja br. mieszkańcy Rybnika będą mogli zgłaszać swoje pomysły na projekty – informują Agnieszka Skupień, asystentka prezydenta Rybnika.
W tym roku został przyjęty Regulamin budżetu obywatelskiego Miasta Rybnika, który wprowadza zmiany w stosunku do zasad obowiązujących w latach ubiegłych. Do najważniejszych zmian należą:
• umożliwienie realizacji inwestycji w zakresie obiektów małej architektury, w rozumieniu ustawy Prawo budowlane (należy przez to rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności: kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej, użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki); na terenach zarządzanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, po spełnieniu określonych warunków oraz podpisaniu umowy pomiędzy Miastem Rybnik, a spółdzielnią mieszkaniową;
• możliwość zgłaszania pomysłów przez mieszkańców Miasta Rybnika (do tej pory wnioskodawcami mogły być osoby zameldowane na pobyt stały lub czasowy na terenie Rybnika);
• możliwość głosowania na projekty lokalne bez względu na dzielnicę zamieszkania (do tej pory na projekty lokalne mogły głosować osoby zameldowane na pobyt stały lub czasowy zgodnie z dzielnicą zameldowania);
• brak konieczności dołączania list osób popierających projekt (do tej pory wnioskodawca zgłaszający projekt lokalny był zobowiązany dołączyć listę 15 osób popierających projekt lokalny, natomiast w przypadku projektu ogólnomiejskiego – 30 osób);
• brak obowiązku wpisywania nazwiska panieńskiego matki na karcie do głosowania;
• możliwość korekty wniosków, najpóźniej na 7 dni po ogłoszeniu listy projektów.
Wnioski można składać przez cały maj: - listownie na adres: Urząd Miasta Rybnika, ul. Bolesława Chrobrego 2, 44-200 Rybnik, - osobiście w Kancelarii Urzędu Miasta Rybnika przy ul. Bolesława Chrobrego 2 (z uwagi na dni wolne, od 4 maja br.) , - elektronicznie poprzez przesłanie skanu formularza wraz z załącznikami na adres e-mail: ngo@um.rybnik.pl.
Harmonogram prac nad budżetem obywatelskim
Do 10 kwietnia - przyjęcie przez Prezydenta Miasta kwot budżetu obywatelskiego na dany rok.
Od 1 maja do 31 maja - składanie propozycji projektów do budżetu obywatelskiego na dany rok.
Od 1 czerwca do 30 sierpnia: 1. Weryfikacja formalna zgłoszonych projektów przez Wydział Polityki Społecznej. 2. Weryfikacja merytoryczna zgłoszonych projektów przez wskazane wydziały/biura/jednostki organizacyjne miasta. 3. Ustalenie listy projektów do głosowania.
Wrzesień - głosowanie nad zgłoszonymi propozycjami projektów.
Do 30 listopada - ogłoszenie informacji o projektach wybranych do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego.