Miliony dla Wodzisławia. Na budowę centrum przesiadkowego i remont dworca
Śląski Urząd Marszałkowski podał właśnie wyjątkowo dobre informacje dla Wodzisławia. - Otrzymamy dofinansowanie na modernizację dworca kolejowego, budowę centrum przesiadkowego i stworzenie Centrum Usług Społecznych. To razem blisko 14 mln zł dofinansowania – informuje prezydent miasta Mieczysław Kieca.
Zarząd Województwa Śląskiego zatwierdził listę ocenionych projektów wczoraj.
O projektach dotyczących rewitalizacji dworca kolejowego i budowy centrum przesiadkowego informowaliśmy nie raz. Prace zakładają zachowanie starej konstrukcji obiektu. Ten zostanie odtworzony poprzez zabiegi konserwatorskie. Cegły będą miały z kolei naturalny kolor (czerwony). Obiekt zostanie ponadto uzupełniony o elementy iluminacji świetlnej. W projekcie dworca uwzględniono klatkę zewnętrzną z windą, dzięki której z obiektu łatwiej będzie korzystać osobom niepełnosprawnym. Uzyskana zostanie również większa powierzchnia. Ma powstać także dodatkowa galeria, połączona z I piętrem dworca.
Projekt zakłada, że na kondygnacji dolnej znajdą się między innymi: poczekalnia, strefa kas, skrzynki do przechowywania bagażu, pełen węzeł sanitarny, punkt gastronomiczny, punkt ładowania telefonów komórkowych, salonik prasowy. W tym miejscu zostanie zapewniony też dostęp do internetu. Zaplanowane zostało również utworzenie wystawy upamiętniającej ostatnią stację marszu śmierci. Prezydent podkreślił, że istotne jest, by tej części nie łączyć z częścią komercyjną dworca. Na I piętrze znaleźć mają się 4 sale warsztatowo-szkoleniowe, z przeznaczeniem na spotkania np. organizacji pozarządowych.
Centrum przesiadkowe
Dzięki dofinansowaniu możliwa jest również budowa centrum przesiadkowego (infrastruktury towarzyszącej) – projektu, który jest nierozerwalnie związany z projektem rewitalizacji dworca. W planach jest między innymi: utworzenie parkingu na części skweru na styku ulic Rybnickiej i Jana Pawła II, miejsca do bezpiecznego pozostawienia rowerów, stanowiska do naprawy rowerów, wypożyczalni rowerów czy parkingu dla osób niepełnosprawnych.
Planowane jest również wyodrębnienie nowych ścieżek rowerowych, usytuowanych wzdłuż ulicy 26 Marca oraz szerokiego ciągu pieszo-rowerowego ulica Pośpiecha-Rodzinny Park Rozrywki „Trzy Wzgórza”.
Centrum Usług Społecznych
Kolejnym projektem który ma zostać zrealizowany z udziałem środków unijnych jest stworzenie Centrum Usług Społecznych. Czym ma ono być? Przede wszystkim miejscem, w którym odpowiednią pomoc i wsparcie będą mogli otrzymywać członkowie całej rodziny. Ma ono powstać w gruntownie zmodernizowanym dzisiejszym starym hotelu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, znajdującym się na terenie stadionu.
Centrum Usług Społecznych ma, jak mówi jego nazwa, świadczyć różnorodne usługi, których odbiorcą będzie wodzisławskie społeczeństwo. Mają w nim pracować pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, wychowawcy czy też asystenci rodzinni. W ramach usług w centrum będą odbywać się zajęcia dla dzieci, które otrzymają pomoc w nauce czy rozwiązywaniu codziennych problemów, zajęcia dla rodziców, w planach jest również prowadzenie różnych terapii oraz mediacji.
Ile dokładnie otrzyma Wodzisław?
1) "Pociąg do dwóch kółek- budowa Centrum Przesiadkowego w Wodzisławiu Śląskim":
- Kwota całkowita projektu: 8 547 038,17
- Kwota dofinansowania: 5 948 059,02
2) Przebudowa i rozbudowa budynku Dworca Kolejowego w Wodzisławiu Śląskim:
- Kwota całkowita projektu: 5 754 101,27
- Kwota dofinansowania: 4 890 986,08
3) Przebudowa budynku byłego hotelu przy ul. Czyżowickiej 29b w Wodzisławiu Śląskim celem rozszerzenia usług społecznych świadczonych przez Wodzisławską Placówkę Wsparcia Dziennego „DZIUPLA”:
- Kwota całkowita projektu: 4 040 026,64
- Kwota dofinansowania: 2 933 763,88
Ludzie
Prezydent Wodzisławia Śl.
Kto zaprojektował takie brzydactwo? Ta szklana przybudówka nijak się ma do starego budynku. Ni z gruchy, ni z pietruchy. A poza tym, co to za nazwa: centrum przesiadkowe? Chyba tego nie będzie na budynku
@inlet - a w co niby miałem się dać złapać? Dworzec PKS nie spełniałby w Rybniku już żadnej roli bo PKS-u u nas nie ma. Całość przewozów lokalnych przejęła komunikacja miejska. A dla pojedynczych kursów dalekobieżnych dworzec nie jest niezbędny. Dworzec PKS nie spełniał zasady "drzwi w drzwi". Z tego co wiem w Rybniku też trwają rozmowy z PKP SA aby takie centrum stworzyć w miejscu budynków należących do PKP między dworcem a sądem. Dlaczego piszesz, że nie ma logiki w działaniach Wodzisławia? To raczej w twoim wpisie mało logiki. Jak to się tam nic nie zatrzymuje skoro są pociągi Katowice-Bohumin, Warszawa-Praga, a mają pojawić się też pociągi Wodzisław-Kraków czy Wodzisław-Rybnik? Jak to niczym większym nie da się wjechać skoro autobusy komunikacji zastępczej bez problemu podjeżdżały pod dworzec, tak samo jak dostawcy do hurtowni która znajduje się koło dworca.
Widzisz. Dałeś się złapać. Tłumaczysz standardy. Nawet ten opluwany PRL działał w ten sposób. A potem w ramach bliżej nieokreślonej logiki, taki Rybnik na przykład, zamiast dworca autobusowego obok PKP, wybudował go tam gdzie jest teraz. A przepraszam. Jest dworzec PKS. Ta budka taka. Prawda? A w działaniach Wodzisławia logiki nie ma. Z czego ci ludzie tam mają się przesiadać? Co tam się zatrzymuje? Poza samochodami w korkach? Przecież spod tego dworca nawet czymś większym nie da się wyjechać.
@inlet - z pociągu na pociąg to na stacjach węzłowych typu Rybnik, Katowice czy Bielsko. Ale w przypadku Wodzisławia chodzi o przesiadki z autobusu, roweru, auta na pociąg lub odwrotnie. To standard nawet za naszą południową granicą. W Bohuminie autobusy stają naprzeciw dworca, a w pobliżu stacji jest kilka parkingów dla aut z których często korzystają polscy kierowcy (więc wiedzą że tak można podróżować).
W Polsce też co raz więcej takich systemów powstaje lub jest w planach. W Niemczech, centrum przesiadkowe to każdy przystanek kolejowy. No ale tego na razie nie oczekujmy. Zacznijmy od większych stacji.
Niech mi ktoś tylko wyjaśni. Ale jak idiocie. Bo nie rozumiem .Skąd i dokąd ci ludzie tam mają się przesiadać. Z pociągu z Chałupek do pociągu do Chałupek?
@toffi - nie powinniście na to pozwolić!!! Jeśli powstanie centrum "przesiadkowe" bez możliwości podjazdu autobusu pod dworzec to władze Wodzisławia muszą liczyć się z tym, że obśmieją to wszystkie specjalistyczne transportowe portale i gazety. Dzisiaj centrum przesiadkowe polega nie na podjeździe tylko autem pod sam dworzec ale także rowerem i co chyba najważniejsze - autobusem.
a wiadomo już coś o nowym rozkładzie jazdy dla Wodzisławia Sl jakieś nowości ? co może się pojawić od grudnia
@Arteks jak już tak chwalisz wodzisławskie władze za aspekt komunikacyjny to warto również pochwalić prezydenta Kuczerę że w temacie komunikacji kolejowej usiadł do stołu z prezydentem Kiecą i wygenerowali wspólny projekt "ogryzków" SR-SWD. Szkoda tylko pierwotnego planu z zjazdem busów pod budynek dworca. Ciągle nie rozumię twierdzenia że za ciasno ?!
No i bardzo dobrze, że Wodzisław dostał takie dofinansowanie! Oby tylko projekt nie został okrojony i oby to było prawdziwe, wzorowe centrum przesiadkowe zwane z zachodu "door to door" czyli aby autobusy mogły podjeżdżać możliwie jak najbliżej. Sam byłem świadkiem w piątek jadąc pociągiem Praha, że w Wodzisławiu wsiadało ok. 30 osób. To dużo jak na pociąg dalekobieżny. Mieszkańcy Wodzisławia mogą też odzyskać dla miasta, całkiem ładny budynek - jeśli uda się mu przywrócić dawny, pruski wygląd. Akurat trzeba pochwalić władze Wodzisławia, że są bardzo świadome jeśli chodzi o ważność transportu publicznego w mieście! :)