Było/jest. Unikatowa infrastruktura kolejowa poszła pod topór
Wzdłuż szlaku kolejowego Racibórz - Głubczyce zachowała się jedna z ostatnich linii infrastruktury teletechnicznej, do której budowy wykorzystano słupy bramowe, zwane również portalowymi. Niestety, obecny właściciel linii zdecydował się na ich wycięcie, nie czekając na odpowiedź z PKP PLK.
Członkowie Towarzystwa Entuzjastów Kolei zaapelowali do firmy TK Telekom, właściciela infrastruktury teletechnicznej przy szlaku kolejowym nr 177 Racibórz - Głubczyce*, o wstrzymanie rozbiórki unikatowych słupów bramowym, zwanych również portalowymi. Zwrócili uwagę na walory krajobrazowe tego rodzaju infrastruktury.
- Linia nr 177 może zostać wykorzystana do prowadzenia pociągów specjalnych dla miłośników historii kolei lub realizacji zdjęć filmowych i plenerów fotograficznych - dla których dodatkowym atutem
jest zachowana sygnalizacja kształtowa w stacji Baborów (...) Likwidacja linii teletechnicznej spowoduje znaczące pogorszenie walorów zabytkowych linii kolejowej nr 177 - czytamy w piśmie, które TEK wysłało do TK Telekom.
Odpowiedź, którą entuzjaści kolei otrzymali z TK Telekom, była jednoznaczna: linia napowietrzna zostanie zlikwidowana, o ile nie znajdzie się instytucja, która chciałaby ją przejąć od TK Telekom. Mogłyby to zrobić PKP Polskie Koleje Liniowe. To właśnie do tej firmy zwrócili się członkowie TEK, licząc na przychylne ustosunkowanie się do ich apelu. My również skierowaliśmy do PKP PLK zapytanie w tej sprawie.
Tymczasem zaplanowane na odcinku Pietrowice Wielkie - Baborów prace rozbiórkowe rozpoczęły się, zanim PKP PLK zdążyły ustosunkować się do sprawy. Unikatowe słupy zostały pocięte na kawałki, co obrazuje zdjęcie udostępnione przez TEK.
(żet)
*Na odcinku od Pietrowic Wielkich do Baborowa