Rejestracja klasyka – krok po kroku
Zabytkowe samochody wzbudzają zawsze pozytywne reakcje. Kiedy pojawiają się na ulicach, przechodnie pochlebnie komentują ich stan albo pozują z nimi do zdjęć. Są więc przedmiotami powszechnego uznania i powodami dumy dla właścicieli. Aby samochód mógł zostać uznany za zabytkowy, spełnić musi kilka kryteriów, a cała procedura bywa czasochłonna.
W świetle prawa
Zgodnie z przepisami polskiego prawa samochód określa się jako zabytkowy, jeśli jest starszy niż 25 lat i w 75% składa się z oryginalnych części (przy czym podzespoły w całości muszą być oryginalne), a ostatni egzemplarz modelu, do którego należy, zjechał z fabrycznej taśmy co najmniej 15 lat temu. Charakterystyczne żółte tablice uzyskać można również dla pojazdów młodszych, pod warunkiem, że zastosowano w nich unikalne rozwiązania konstrukcyjne, wiernie je odrestaurowano lub stanowią znaczną wartość historyczną (gdy należały do powszechnie znanej osoby albo wiązały się z ważnymi wydarzeniami historycznymi).
Wpis do rejestru zabytków
Procedura rejestracji samochodu jako zabytku rozpoczyna się od uzyskania tak zwanej białej karty – karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki. Wydaje ją rzeczoznawca do spraw techniki samochodowej (ekspert z dziedziny pojazdów zabytkowych – informacje o uprawnionych specjalistach uzyskać można w biurze Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków) na podstawie dokonanego oglądu i oceny pojazdu. Z białą kartą należy udać się do konserwatora zabytków, który przeprowadza wpis do centralnego rejestru zabytków w Polsce.
Kontrola techniczna pojazdu
Po uzyskaniu zaświadczenia o uznaniu samochodu jako zabytkowego pojazd należy poddać obowiązkowej kontroli technicznej. Badanie wykonać można w dowolnej okręgowej stacji lub w warszawskim Instytucie Transportu Samochodowego. Uprzednio trzeba wypełnić jednak wniosek o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego. Właściciele oldtimerów również na tym etapie często decydują się na skorzystanie z usług rzeczoznawcy – prawidłowe wypełnienie wniosku bywa kłopotliwe, ponieważ odpowiedzieć należy na ponad 70 szczegółowych pytań dotyczących danych technicznych pojazdu. Po przeprowadzeniu przeglądu samochód trzeba obowiązkowo ubezpieczyć, nawet jeśli przez większą część roku stał będzie w garażu. Polscy ubezpieczyciele, wzorem angielskich classic car insurance, oferują jednak coraz korzystniejsze rozwiązania, na przykład polisę czasową.
Rejestracja w wydziale komunikacji
Aby móc zarejestrować samochód w wydziale komunikacji, należy przedłożyć urzędnikowi: wniosek o rejestrację, dowód tożsamości, dowód własności oraz dowód rejestracyjny pojazdu, opinię rzeczoznawcy oraz potwierdzenie wpisu do rejestru zabytków, dokumenty potwierdzające przeprowadzenie badania stanu technicznego oraz zawarcie umowy ubezpieczenia OC, a także potwierdzenie uiszczenia obowiązkowych opłat. Cała procedura rejestracji samochodu jako zabytku kosztuje zwykle kilkaset złotych.
(as)
Materiał zewnętrzny