Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Wchodzi w życie uchwała antysmogowa. Radny sejmiku Bronisław Karasek nie wyklucza jej korekty

Z Bronisławem Karaskiem (na zdj.), radnym Sejmiku Województwa Śląskiego z listy Polskiego Stronnictwa Ludowego, przewodniczącym Komisji Środowiska i Gospodarki Wodnej rozmawiamy o uchwale antysmogowej, która zaczęła obowiązywać 1 września.

Wchodzi w życie uchwała antysmogowa. Radny sejmiku Bronisław Karasek nie wyklucza jej korekty

1 września weszły w życie zapisy uchwały antysmogowej, która budzi spore kontrowersje. Nie brak opinii, że drożejący węgiel, to efekt właśnie tej uchwały. Polscy sprzedawcy węgla twierdzą nawet, że z powodu uchwał antysmogowych ten rodzaju opału zdrożeje o 50 procent.

Twierdzenia, ze cena węgla wzrośnie o 50 procent to absolutna bzdura, bo nie ma żadnych podstaw do tego, by węgiel tak zdrożał. Za obecny wzrost cen węgla nie można winić uchwały antysmogowej sejmiku wojewódzkiego. Chcę przypomnieć, że ta uchwała została przyjęta przez wszystkich radnych, zarówno z koalicji rządzącej (PO-PSL-RAŚ – przyp.red.) jak i opozycji (PiS). Wpływ na jej kształt miała opinia mieszkańców naszego województwa, zwłaszcza Subregionu Zachodniego, którzy w większości pozytywnie ją odbierają. Pozytywnie odbiera ją również Kościół. Uchwała to drastyczne posunięcie, ale drastyczne dlatego, że zakazuje spalania odpadów, bo muły i floty to odpady, które są odpowiedzialne za emisję pyłów PM 10 i PM 2,5, a to one najgorzej wpływają na nasze zdrowie. W okresie zimowym rośnie ilość zgonów, spowodowanych przez np. zatory płucne rośnie. Coś trzeba było z tym zrobić. Konsultowaliśmy się ze środowiskiem medycznym. Ta uchwała to efekt konsensusu, jest bardzo dobra, jeśli chodzi o wpływ na nasze zdrowie.

Panuje powszechna opinia, że muły są szkodliwe, co do flotokoncentratów zdania są podzielone. Ale dzwonią do nas czytelnicy, którzy twierdzą, że nie stać ich na kupno węgla i pytają czym mają teraz ogrzewać swoje domy. Co Pan by im odpowiedział?

Niektórzy nie zdają sobie sprawy z tego, że wartość kaloryczna mułu czy flotu jest zdecydowanie mniejsza od dobrej jakości węgla. Efekt energetyczny będzie taki sam, albo nawet i bardziej korzystny. Poza tym nie ma tyle kurzu i pyłu w domu. Nikt też nie liczy własnej pracy. Ogrzewanie gazem np. jest kosztowniejsze, ale nikt nie policzy ile kosztuje go praca przy opalaniu gorszym gatunkiem węgla, nie mówiąc o mule czy flocie. Czasem trzeba poświęcić dwie godziny dziennie w kotłowni przy paleniu węglem, a przy flotach i mułach nawet więcej. Niech sobie ktoś policzy te dwie godziny razy trzydzieści dni i razy sześć miesięcy okresu grzewczego. To jest 360 godzin nakładu własnego, własnej pracy którą w kalkulacjach ekonomicznych też trzeba wziąć pod uwagę.

No tak. Tylko że na wykonanie tej pracy w kotłowni niejeden ma czas, ale niekoniecznie ma możliwości zarobienia środków, potrzebnych do zakupu droższego paliwa. Izba Gospodarcza Polskich Sprzedawców Węgla wskazuje na dane, że w latach 2005-2010 około 22 procent ogrzewających się węglem nie było stać na zapewnienie sobie odpowiedniego komfortu cieplnego w zimie.

Zgodzę się z tym, że część ludzi nie ma wystarczających środków na opał. W pomoc im powinny zaangażować się samorządy, poprzez ośrodki pomocy społecznej, w formie rzeczowej, w naturze, bo wtedy ta pomoc pójdzie na konkretny cel, a środki pieniężne mogłyby być wykorzystane w innym celu.

25 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~ChudyByk (93.179. * .34) 02.09.2017 09:19

norud się zatrzymał na średniowieczu i dalej by mułem palił jakby mógł wiec elektrowni atomowej nie ogarnia dlatego mu daruj i nie dyskutuj bo to bez sensu

~Takaprawda (77.253. * .216) 01.09.2017 22:33
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Na pewno się mylisz @norud. W elektrowniach atomowych nie spala się węgla.

~do@TAD (93.179. * .34) 01.09.2017 21:50
oceniono 2 razy
2

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~jorgi (188.137. * .67) 01.09.2017 21:49

zacofanyhanys a po czym to poznosz?

~TAD (87.101. * .130) 01.09.2017 21:30
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

LUDZIE "BIEDNI" BĘDĄ PALIĆ ŚMIECI I WTEDY ZOBACZYMY WASZE CZYSTE POWIETRZE... A JAKIEŚ DRONY NAD KOMINAMI JA BYM TO ZNISZCZYŁ ZESTRZELIŁ Z WIATRÓWKI BO ZNAJDUJE SIĘ NAD MOIM DOMEM A NIE WIEM CO TO JEST

norud 01.09.2017 21:29
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

~Takaprawda (77.253. * .216) to jak już tak ....przyjmuję wytłumaczenie..... tylko jak możesz kochany zapodaj temperaturę Jak Piszesz tzw pirolizy ....... to chyba o kotły w elektrowniach atomowych chodziło ..mogę się mylić

~Takaprawda (77.253. * .216) 01.09.2017 21:16
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Norud nie pomyliłem. Synteza to moje przejezyczenie fakt. W wysokiej temperaturze następuje piroliza wody czyli podział na wodór i tlen. Część wody oczywiście odparuje wszystko zależy od temperatury w kotle.

~AlicjaAntyMuł (93.179. * .34) 01.09.2017 20:20
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Tylko ty ośle palisz już tym świństwem i próbujesz innym wmówić jakie to fajne- to średniowiecze!

norud 01.09.2017 19:54
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

~Takaprawda (46.134. * .229) w przypadku wrzucenia mokrego flotu do pieca i spalanie jego, następuje też zjawisko "parowanie"

norud 01.09.2017 19:52
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

~Takaprawda (46.134. * .229) kolego pomyliłeś pojęcia chemiczne "synteza" i "analiza" synteza to łączę wodór z tlenem i powstaje woda a analiza to rozdzielam z wody wodór i tlen Czyli nie ma możliwości aby po wrzuceniu tak jak piszesz mokrego flotu do pieca nastąpiła synteza.

norud 01.09.2017 19:09
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

bogaty nigdy nie zrozumie biednego, najedzony nigdy nie zrozumie głodnego, piękny nigdy nie zrozumie brzydkiego ale !!!!!............................. ALE jak bogaty zostanie biednym zrozumie, jak najedzony będzie głodnym zrozumie, jak piękny zostanie brzydkim zrozumie, dopóki MAM jestem PANEM !!!!! ale los potrafi się odwrócić czego Nikomu nie życzę

~ManiaBania (93.179. * .34) 01.09.2017 16:45
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

brawo alojz,jestem tego samego zdania

aalloojjzz 01.09.2017 16:12
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Jakim to dziadem trzeba być, żeby nie mieć za co kupić dwie tony węgla.

~Takaprawda (77.253. * .216) 01.09.2017 16:04
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

@beg masz złe informacje. Para wodna powstaje podczas podgrzewania wody. Woda w wysokiej temperaturze rozpada się na wodór i tlen. Przeczytaj sobie co to jest piroliza.

~zacofanyhanys (94.254. * .131) 01.09.2017 15:06
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

Moim ulubionym zajęciem będzie,,jeździć po wsiach i zgłaszać tych którzy palą mułem itp. Nawet w nocy łatwo to rozpoznać.

~MądrzejszyOn (94.254. * .140) 01.09.2017 14:58
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Mamy XXIw a wy mieszacie muł czy flot z wodą?Puknijcie się mocno w czoło bo nawet na wsi są do przodu i nie palą tym odpadem

~ehh (188.137. * .227) 01.09.2017 14:24
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Laptop zakurzony, widać używany od święta......

be 01.09.2017 13:58
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

ty karasek do 2030 r to nie dożyjesz a za rok do łopaty bo już cie nie wybiorą

beg 01.09.2017 12:55
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

Przy spalaniu mokrego flotu nie powstaje wodór tylko para wodna która odbiera masę ciepła zmniejszając kilka razy wartość opałową tego flotu a zmniejszając temp palenia zwiększa i to bardzo powstawanie szkodliwego dymu którego ilość jest dużo mniejsza niż przy paleniu węglem. Dlatego jest także zakaz palenia mokrym drewnem bo występuje to samo zjawisko. Palenie flotem jest nieoplacalne a bardzo zatruwa powietrze.

~MądrzejszyOn (94.254. * .2) 01.09.2017 12:21
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

Tyś się powinien nazywać muł

~Takaprawda (46.134. * .229) 01.09.2017 11:30
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

@beg nie masz racji. Chemia się kłania. Flot musi być wilgotny bo wtedy o wiele lepiej się pali niż suchy. Powód jest prosty. W cząsteczce wody są dwa atomy tlenu. Masowo więcej niż w cząsteczce powietrza. Gdy taki wilgotny Flot wrzucisz do pieca to następuje częściowa synteza wody powstaje wodór i tlen a ten tlen wspomaga lepsze spalanie węgla. Każdy kto pali flotę polewa go nawet wodą jak jest za suchy bo suchy zmusi płomień.

~MądrzejszyOn (94.254. * .141) 01.09.2017 11:12
oceniono 7 razy
1
Zgłoś

Sam jesteś dziad i osioł a ustawę jak już to zaostrzyć !!! Nie chcemy mułów flotow i innego dziadostwa

~her (188.146. * .217) 01.09.2017 10:09
oceniono 7 razy
1
Zgłoś

W następnych wyborach was podliczymy dziady

beg 01.09.2017 09:40
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

Tylko że flot jest moczony człowieku a palenie mokrym paliwem powoduje że traci wielokrotnie na kaloryczności bo grom ciepła odbiera woda znajdująca się w tym odpadzie.Takie palenie nie ma żadnego sensu wychodzi drożej niż węglem. Nie robić zadnych korekt w Uchwale Antysmogowej chyba że zaostrzajacych .Te dziadki ktore niby nie mają pieniędzy mają grubą kasę odłożoną którą zazwyczaj po śmierci dziedziczy ktoś z rodziny lub banki.Lepiej z tego na piec przeznaczyć niż aby to leżało .

~palacz (83.8. * .99) 01.09.2017 08:34
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

flot wcale nie ma gorszej kaloryczności to taki sam węgiel tyko drobny