Innowacje, które zmienią świat finansów
Niezaprzeczalnym faktem jest, że branża finansów dynamicznie się zmienia. Nie tylko odczuwają to osoby pracujące w tym sektorze, ale klienci, przeciętni użytkownicy kart płatniczych, kont i korzystający z innych usług. Płacenie gotówką czy przychodzenie do banku osobiście odchodzą w przeszłość. Z jakich innowacji korzystamy teraz? Które rozwiną się jeszcze bardziej, by zaskoczyć swoich klientów?
Płatność telefonem, zegarkiem, okularami
Pierwsza karta obciążeniowa została wydana już w 1914 roku, co całkowicie zrewolucjonizowało bankowość. Nikt nie podejrzewał zapewne, jak bardzo zmieni się ten wynalazek i ewoluuje. Dziś, ponad 100 lat później, z powodzeniem zastępujemy karty urządzeniami, jakimi posługujemy się na co dzień. Coraz popularniejsze jest płacenie telefonem w Polsce, podczas gdy na przykład w Chinach to już codzienność. Co więcej, istnieje opcja, aby zapłacić aplikacją WeChat, która służy do komunikowania się.
Zainteresowaniem cieszą się również ostatnimi czasy zegarki typu smartwatch, które skupiają w sobie funkcjonalności smartfonów. Dzięki nim można również zapłacić w sklepie. Warto wspomnieć, że w tym roku na konferencji SXSW w Teksasie Visa zaprezentowała okulary z chipem NFC. Póki co jest to prototyp, więc nie będziemy prędko widywać ludzi płacących okularami, jednak warto wiedzieć, w jakim kierunku rozwijają się płatności mobilne.
Pożyczki przez internet
Godne uwagi są również usługi firm pożyczkowych. Czasy, kiedy trzeba było stać w kolejce po chwilówkę ze stertą dokumentów odeszły bezpowrotnie. Dzisiaj pożyczkę możesz wziąć nie tylko w banku, ale również w instytucji zajmującej się tego typu transakcjami. Warto polować zwłaszcza na chwilówkę za darmo, którą można dziś zaciągnąć także przez internet. Co więcej, nie tylko za pomocą komputera, ale także aplikacji. Dostęp do panelu klienta w każdym momencie znacznie ułatwia cały proces.
Taka pożyczka za darmo wzięta w sieci nie różni się niczym od tej tradycyjnej. Wypełnienie wniosku na stronie pożyczkodawcy trwa bardzo krótko, a potem wystarczy czekać na pieniądze. Wiele firm maksymalnie ułatwia klientom wszystkie kroki, dlatego u niektórych pożyczkodawców można samodzielnie obliczyć ratę i zobaczyć, ile tak naprawdę wynosi koszt zobowiązania. Możesz to na przykład sprawdzić na zaplo.pl, gdzie w sposób przejrzysty widać szczegóły całej transakcji. Pomaga to często w podjęciu decyzji i daje klientowi pewność co do jasności usługi.
Coraz mniejsza pomoc obsługi
Rozwija się również bankowość elektroniczna. Większość z nas wie, jak zrobić przelew internetowy, sprawdzić stan środków. Dzisiaj znacznie poszerza się wachlarz usług, z których możemy skorzystać. Założenie lokaty bez pomocy konsultanta, złożenie wniosku o dofinansowanie z programu Rodzina 500+ to tylko niektóre z opcji. Jak widać, wszystko zmierza ku temu, aby klient był coraz bardziej samodzielny i mógł korzystać z bankowości elektronicznej jako narzędzia kompleksowego.
Zmiany te dotyczą również korzystania z samych placówek. Powstają już narzędzia, których zadaniem jest choćby odciążenie pracowników i rozładowanie kolejek w oddziałach. Takie urządzenia samoobsługowe są już m.in. w Warszawie. Dzięki temu klienci mogą samodzielnie przeprowadzić proste operacje, podczas gdy konsultanci zajmują się bardziej wymagającymi transakcjami. Ogromnym plusem jest więc usprawnienie całego procesu i w rezultacie oszczędność czasu.
Rozwój sektora FinTech
Do tego obszaru należą firmy, które zbliżają do siebie świat technologii i finansów, a więc korzystają z najnowszych osiągnięć współczesnego świata. Według raportu FinTech w Polsce – bariery i szanse rozwoju w naszym kraju jest kilkadziesiąt podmiotów, reprezentujących sektor innowacji finansowej. Jak czytamy w raporcie:
Na polskim rynku główne kategorie usług świadczonych przez firmy FinTech obejmują płatności elektroniczne i platformy finansowe, pożyczki, planowanie budżetu oraz dostęp do transakcji walutowych i kryptowalut czy inwestycji.
Jakie są zalety rozwoju tego obszaru w Polsce?
- Szansa na nowe, szybkie rozwiązania w obszarze finansów.
- Większa samodzielność klientów.
- Różnorodność ofert firm.
- Wzmocnienie środowiska finansów i ciągły progres.
- Szansa rozwoju polskich rozwiązań i pokazanie ich na arenie międzynarodowej.
*Badanie zorganizowane zostało przez Fundację FinTech Polska i firmę doradczą Obserwatorium.biz sp. z o.o. przy wsparciu Centrum Prawa Nowych Technologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Zrealizowano je w okresie sierpień-październik 2016 roku.
Materiał zewnętrzny