Pierwszy parklet w Rybniku. Co to takiego?
W związku z obchodami Europejskiego Dnia Bez Samochodu w Rybniku pojawił się pierwszy miejski parklet zlokalizowany przy ul. Chrobrego naprzeciw domu towarowego „Hermes”.
Z definicji parklet jest miejscowym poszerzeniem przestrzeni dla pieszych, które wprowadza się przede wszystkim na ulicach zdominowanych przez samochody. Odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na przestrzenie publiczne w miastach i jest efektywny również z ekonomicznego punktu widzenia. Zachęca do przemieszczania się po mieście pieszo oraz rowerem, dodaje życia ulicom, a przede wszystkim tworzy miejsce, gdzie mogą powstawać i rozwijać się więzi społeczne.
Nowa przestrzeń ma być początkiem zmian przestrzennych w tej części śródmieścia, które od wielu lat jest bardzo silnie zdominowane przez ruch samochodowy, zaś na całym ciągu ulicy Chrobrego brakuje ławek i zwykłego miejsca do krótkiego odpoczynku.
W celu poprawienia jakości przestrzeni ustawiono przy ulicy ławki, posadzono dwa platany alejowe oraz trawy i byliny ozdobne w donicach. Parklet został zaprojektowany przez pracowników Miejskiej Pracowni Urbanistycznej rybnickiego magistratu, zaś wykonany przez miejskie jednostki: stolarnię Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej i Rybnickie Służby Komunalne.
– Parklet oferuje miejsce, do zatrzymania, chwili odpoczynku czy krótkiej rozmowy ze znajomymi. Przestrzeń ulic, poza kilkoma zieleńcami i placami jest w naszym mieście niemal jedyną przestrzenią publiczną, dlatego tym bardziej powinna być traktowana w wyjątkowy sposób. Parklet jest ogólnodostępny i każdy może z niego korzystać. Czekamy na głos mieszkańców, zobaczymy jak się przyjmie – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera
W najbliższych dniach w bezpośrednim sąsiedztwie parkletu ruszy również budowa kontrapasa rowerowego wzdłuż ul. Chrobrego. Możliwe, iż w przyszłych latach istniejące skrzyżowanie ulic Korfantego, Miejskiej i Chrobrego zamieni się w tętniący życiem plac miejski, największy w południowej części centrum Rybnika. Obecnie przestrzenie wokół rybnickiej poczty i magistratu wymagają poprawy funkcjonalno-estetycznej.