Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Rowerem po centrum Rybnika. Powstają pasy i kontrapasy [ZDJĘCIA]

Dobiegają końca prace związane z budową infrastruktury rowerowej w centrum miasta. Obecnie powstają kontrapasy na ul. 3 Maja, Bolesława Chrobrego, Piłsudskiego, placu Armii Krajowej i placu Mikołaja Kopernika. 

Rowerem po centrum Rybnika. Powstają pasy i kontrapasy [ZDJĘCIA]
Fot. UM Rybnik

Wytyczanie nowych pasów rowerowych w centrum miasta polega na częściowej wymianie nawierzchni asfaltowej oraz nowym oznakowaniu pionowym i poziomym. Prace asfaltowe wykonują Rybnickie Służby Komunalne.

Nowe rozwiązania dla rowerzystów wprowadzają zmienioną organizację ruchu na ulicy 3 Maja, gdzie ruch samochodów zostanie upłynniony przy skręcie w prawo w ulicę Piłsudskiego poprzez zniesienie pierwszeństwa dla samochodów jadących z pl. Armii Krajowej. Docelowo kierowcy będą mieli możliwość płynnej zmiany pasa ruchu w ciągu ulicy Piłsudskiego. Z kolei w ciągu ulicy Bolesława Chrobrego powstał rowerowy kontrapas, czyli wydzielona dla rowerzystów część jezdni ulicy jednokierunkowej, po której mogą się oni poruszać „pod prąd”.

– Wprowadzenie nowej organizacji ruchu było konieczne, aby dać rowerzystom możliwość płynnego i bezpiecznego poruszania się po mieście. Wcześniej osoby poruszające się rowerem musiały korzystać nie do końca legalnie z chodników, przeszkadzając pieszym i stwarzając niebezpieczeństwo szczególnie w miejscach o słabej widoczności. Od przyszłego roku jazda rowerem we wszystkich kierunkach powinna być logiczna i przejrzysta, stanowiąc równocześnie realną i wygodną alternatywę w codziennym poruszaniu się po zatłoczonym centrum naszego miasta – mówi rybnicki oficer rowerowy Jan Fiałkowski.

Przyjazne rowerzystom zmiany to efekt realizacji założeń przyjętego przez Radę Miasta Rybnika Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, zakładającego między innymi zwiększenie dostępności ruchu rowerowego w śródmieściu. Podczas prowadzonych szeroko konsultacji społecznych planu, mieszkańcy jasno wskazywali na brak infrastruktury rowerowej szczególnie na zatłoczonych ulicach w centrum miasta. Miasto postanowiło więc wyjść temu naprzeciw i umożliwiając mieszkańcom poruszanie się rowerem w bezpieczny sposób po dedykowanej infrastrukturze rowerowej.

Jak wskazują sami mieszkańcy, uciążliwości społeczne i ekologiczne powodowane przez niezrównoważony rozrost transportu samochodowego są najbardziej dotkliwymi czynnikami obniżającymi jakość życia w mieście. – W Rybniku wciąż rośnie liczba rejestrowanych pojazdów, mamy ich ponad 100 tysięcy, co przy liczbie prawie 140 tysięcy mieszkańców pokazuje skalę zmotoryzowanych w naszym mieście, tak dużej i większej liczby samochodów centrum naszego miasta nie jest w stanie fizycznie pomieścić. Dlatego Miasto podejmuje wysiłek promowania zrównoważonego transportu. Z jednej strony rozwijamy sieć dróg rowerowych, pracujemy nad poprawą i dostępnością komunikacji publicznej, a z drugiej strony porządkujemy kwestię parkowania w centrum budując parking wielopoziomowy, remontujemy drogi dojazdowe do miasta, podejmujemy wysiłek budując drogę Racibórz-Pszczyna, która jest drogą ekspresową i pozwoli miastu na szybkie połączenie ruchu tranzytowego z autostradą, przy jednoczesnym omijaniu centrum miasta – przypomina prezydent Rybnika Piotr Kuczera

Wprowadzane w centrum miasta zmiany będą wymagały od rybniczan – zarówno rowerzystów jak i kierowców - zmiany nawyków i przyzwyczajeń. Z czasem jednak zarówno jedni jak i drudzy z pewnością dostrzegą i docenią zalety nowych rozwiązań. Co istotne, zmiany na śródmiejskich drogach wprowadzane są jesienią, kiedy ruch rowerowy jest mniejszy, po to by wszystkim dać czas na oswojenie z nową organizacją ruchu.

– Mam nadzieję, że zmiany w centrum przyczynią się do zwiększenia dostępności ulic dla rowerzystów, zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów a pośrednio uspokoją ruch samochodowy. Jeżeli nie stworzymy infrastruktury, to ilość rowerzystów nie będzie rosła, bo trudno zachęcać mieszkańców do korzystania z roweru, jeżeli nie mają po czym jeździć – przekonuje prezydent Kuczera.

Warto dodać, że rybnickie rozwiązania inspirowane są przykładami innych miast np. Gdańska, Szczecina, Wrocławia, Krakowa, Lublina, Gdyni, Poznania czy Łodzi. To miasta, w których choć ruch jest o wiele większy, z powodzeniem udało się wprowadzić rowerzystów do centów miast jako pełnoprawnych użytkowników dróg.

Ludzie

Piotr Kuczera Rybnik

Prezydent Rybnika

3 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
panskieoko 25.10.2017 12:20
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

100 tys. z czego połowa to trup pod względem ekologicznym które zanieczyszczają środowisko .

Arteks 25.10.2017 11:10
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@jacek3466 - to jeden z celów polityki prorowerowej. Jeśli połączy się to z poprawą komunikacji kolejowej i miejskiej oraz zwiększaniem opłat parkingowych, jest szansa, że Rybnik zostanie odkorkowany. Obecne władze Rybnika właśnie do tego zmierzają. Plany związane z rowerami są bardzo ambitne. Kolejny odcinek drogi rowerowej z centrum ma prowadzić w kierunku Niedobczyc, a jej część ma biegnąć w długim tunelu rzeczno-rowerowym pod stacją towarową!

~Jacek3466 (188.137. * .4) 25.10.2017 08:53
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Mieszkam blisko centrum i czasem jeżdżę rowerem a czasem autem ale jak tak powstaną te ścieżki jak wyglądają obecnie to chyba częściej zacznę jeździć rowerem, bo korki w centrum osiągają już niebotyczne rozmiary. A z roku na rok jest coraz gorzej.... Pozdrawiam. Jacek.