Jak rozliczyć PIT za pośrednictwem pełnomocnika?
Zdarzają się sytuacje, w których podatnik nie jest w stanie lub bardzo utrudniałoby to jego działanie gdyby osobiście podpisywał składane do organów podatkowych formularze podatkowe czy druki księgowe. W takiej sytuacji warto zainteresować się możliwością ustanowienia specjalnego pełnomocnika.
Jak ustanowić pełnomocnika?
Jeżeli podatnik nie może samodzielnie wypełniać wszystkich zobowiązań wobec skarbówki, w tym np. składania PIT, ma możliwość skorzystania z pomocy pełnomocnika. Wystarczy złożyć odpowiedni dokument do właściwego urzędu skarbowego.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji i formularzy podatkowych można udzielić np. właścicielowi biura podatkowego, komuś z rodziny lub pracownikowi firmy. Nieważny jest powód, nie jesteśmy bowiem zobligowani do tłumaczenia się przed urzędami w sensie generalnego, ważnego uzasadniania swojej decyzji.
Kto może być pełnomocnikiem?
Z założenia pełnomocnikiem może być osoba fizyczna, mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Jest to kwestia o tyle ważna, że przy podpisaniu druków księgowych przez błędnie umocowaną osobę zostaną one w większości przypadków uznane za nieważne, niewiążące czy nawet nie złożone w terminie.
Przy wystawianiu pełnomocnictw do podpisywania formularzy PIT niestety pojawia się wiele błędów, głównie wypisywania pełnomocnictwa dla firm, np. dla biura podatkowego. W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że ma być to osoba fizyczna, czyli przysłowiowy Jan Kowalski – konkretna, zindywidualizowana jednostka. Może to być np. właściciel biura księgowego, ale nie biuro jako takie.
Kwestie techniczne – jak złożyć pełnomocnictwo?
Po pierwsze warto pamiętać, że pełnomocnictwo do prowadzenia spraw z zakresów podatkowych samo w sobie nie upoważnia (w większości przypadków) do podpisywania za nas formularzy podatkowych i druków. Aby umożliwić komuś złożenie podpisu w naszym imieniu, musi mieć konkretne pełnomocnictwo do tej czynności. Wyjaśniają to przepisy, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku. Ordynacja podatkowa przepis 80a i dalsze w rozdziale 9A podpisywanie pełnomocnictwa stanowi jasno: Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Aby móc skorzystać z pełnomocnictwa lub prawidłowo je odwołać, należy złożyć je (lub odwołanie) do organu, którego dana deklaracja, formularz podatkowy lub druk księgowy dotyczy.
Warto pamiętać, że w przypadku jeżeli deklaracja, formularz podatkowy lub druk księgowy powinien być podpisany przez więcej niż jedną osobę (określony sposób reprezentacji podmiotu), tak samo powinno zostać udzielone i podpisane pełnomocnictwo.
Czy można korzystać z pełnomocnika przy e-deklaracjach?
Tak, w przypadku korzystania z deklaracji elektronicznej również istnieje możliwość korzystania z pełnomocnictwa, które może być złożone w formie dokumentu elektronicznego w odpowiedni sposób. Należy złożyć je do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Materiał zewnętrzny