Bezpośredni pociąg z Rybnika do Budapesztu i … Rzeszowa
Nowy roczny rozkład jazdy kolei wejdzie w życie w nocy z 9 na 10 grudnia.
Rybniccy pasażerowie kolei odczują poprawę rozkładu jazdy – będzie więcej połączeń do Warszawy, pojawi się bezpośredni pociąg do Budapesztu. Widać też stopniową poprawę jakościową taboru obsługującego połączenia lokalne. – Miasto aktywnie zabiega o poprawę połączeń kolejowych. Nie da się ukryć, że konieczny jest rozwój kolei, jeśli chce się przyciągnąć nowych pasażerów. Rozwój kolei jest komplementarny względem działań miasta na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu, takich jak choćby tworzenie infrastruktury rowerowej. Drogi rowerowe w naturalny sposób zwiększają dostępność kolei dla mieszkańców – mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika
Grudniową nowością będzie bezpośrednie połączenie do Rzeszowa. Jest to o tyle ciekawe, że będzie to jedna z dłuższych relacji osobowych w kraju. Jej uruchomienie było możliwe dzięki umiejętnemu obiegowaniu taboru zakupionego w ramach tzw. Południowej Grupy Zakupowej. O szczegółach mówi Stanisław Dąbrowa, wicemarszałek Województwa Śląskiego odpowiedzialny za transport kolejowy: „Chcemy, aby tabor kupiony w ramach porozumienia z Małopolską, Podkarpaciem i województwem świętokrzyskim był w miarę możliwości używany z korzyścią dla mieszkańców regionu, a z drugiej strony celem projektu była poprawa połączeń międzywojewódzkich. Korzystamy z tego, oferując nowe relacje i optymalizując wykorzystanie składów.
Zmiany dotkną też ofertę największego przewoźnika w regionie, czyli Kolei Śląskich: – Już dziś staramy się, aby wraz z kolejnymi dostawami nowych pociągów Elf II sukcesywnie wycofywać stare, wysłużone jednostki EN57 Polregio – informuje Wojciech Dinges, prezes zarządu Kolei Śląskich – Specyfika obsługi linii rybnickiej wynika z tego, że część pociągów dojeżdża aż do Bohumina, a za granicę póki co mogą wyjeżdżać tylko stare jednostki. Ale jesteśmy dobrej myśli, toczą się rozmowy z Drážním úřadem, tj. czeskim odpowiednikiem Urzędu Transportu Kolejowego, aby otrzymać zgodę na wjazd do Bohumina przez nowe pojazdy. Staramy się też obsługiwać nowym taborem kursy w kierunku Katowic bez ruchu transgranicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, gdy np. Rybnik jest rano obsługiwany przez 2 pojazdy Impuls jadące w trakcji zespolonej. Ponadto planujemy zadedykować nowy pojazd Elf II dla obsługi połączeń wahadłowych na odcinku Wodzisław Śląski – Rybnik od połowy przyszłego roku.
Nowy rozkład jazdy to także rozbudowa połączeń wakacyjnych. Choć pociąg do Łeby i Helu ruszy dopiero w czerwcu przyszłego roku, to już dziś można to uznać za sukces działań rybnickiego samorządu. Skuteczne zabieganie o powrót tego połączenia poskutkowało przychylną opinią resortu infrastruktury, będącego organizatorem przewozów kolejowych szczebla krajowego. Nocne połączenie z Wybrzeżem Gdańskim wraca po trzech latach przerwy.
Zwiększenie liczby pociągów między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim będzie następowało sukcesywnie, już od 10 grudnia. Kolejne kursy będą wprowadzane w miarę możliwości eksploatacyjnych, a to jest uwarunkowane właśnie zakończeniem prac na wspomnianym wiadukcie.