Konkurs na dyrektora Zamku. Watchdog Polska o jawności naboru w samorządzie
Proces zatrudniania pracowników samorządowych jest jawny i wymaga proaktywnego informowania. Stanowisko eksperta prawnego z Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska neguje utrzymywanie w tajemnicy nazwisk kandydatów na szefa Zamku Piastowskiego.
Dotarliśmy do opracowania autorstwa eksperta prawnego z Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska Szymona Osowskiego dotyczącego transparentności procedury zatrudniania pracowników samorządowych. - W procedurze naboru na pracownika samorządowego mamy do czynienia z proaktywnym informowaniem o naborze, osobach, które się zgłosiły - informuje Sieć Obywatelska Watchdog Polska.
W opracowaniu Watchdog Polska czytamy, że informacje powstałe w wyniku procedury naboru pracownika samorządowego stanowią informacje związane z działalnością władzy publicznej (informację publiczną). W świetle utrwalonego orzecznictwa sądów administracyjnych, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 2001 r. o dostępie do informacji publicznej i art. 61 Konstytucji RP informację publiczną stanowi każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne.
W ustawie o dostępie do informacji publicznej przewidziany jest obowiązek publikowania informacji związanych z naborami w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 6 ust. 1 pkt 3 lit g: naborze kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska, w zakresie określonym w przepisach odrębnych).
Art. 13 ustawy o pracownikach samorządowych podkreśla jawność informacji o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem określonym w ogłoszeniu o naborze. Zatem ogłoszenie musi być publicznie dostępne m. in. przez BIP, a nadto obowiązek informacyjny dotyczy informacji o kandydatach, który nie podlega ograniczeniu ze względu na prywatność.
Protokół z pracy komisji oceniającej kandydatów w konkursie sporządzany jest obowiązkowo i bezwzględnie stanowi informację publiczną, która podlega udostępnieniu. Protokół musi zawierać:
1) określenie stanowiska, na które był przeprowadzany nabór,
2) liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego - nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów
Sieć obywatelska – Watchdog Polska działa by obywatele wiedzieli, że mają prawo pytać władzę o ważne dla nich sprawy, korzystali z tego prawa i otrzymywali odpowiedzi.
Nie zgadzam się z powyższym stanowiskiem, bo ujawnienie listy nazwisk może wywołać szkodę na rzecz potencjalnych kandydatów. Jeśli chcemy mieć wyspecjalizowane kadry w administracji nie powinno się stosować tego przepisu, bo żaden specjalista będący w stosunku zatrudnienia nie będzie startował w takich konkursach. Mam nadzieje, że zostanie wprowadzona zmiana przepisu dot. przepisu jawności działania organów administracji publicznej, wprowadzająca lex specialis dla procedury naboru pracowników na stanowiska jednostek administracji publicznej, oczywiście bez zniesienia obowiązku sporządzania protokołu.
Tym razem władze powiatu postępują właściwie.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu