Dobre wieści z Rafametu
Przedmiotem umów podpisanych u schyłku 2017 roku są trzy tokarki podtorowe serii UGE oraz dwie tokarki kołowe serii UFB.
W ciągu trzech ostatnich tygodni 2017 roku firma RAFAMET S.A. otrzymała zamówienia na produkcję pięciu obrabiarek dla zagranicznych odbiorców. Spółka wraca po latach na rynek izraelski, wyprodukuje też maszynę dla rosyjskiej firmy. Producent z Kuźni Raciborskiej dostarczy ponadto kolejne maszyny klientom z Belgii oraz Chin.
Powrót po latach na rynek izraelski, zlecenie od rosyjskiej firmy, kolejna obrabiarka dla Chińczyków
31 grudnia 2017 roku firma Israel Railways Ltd. Company podpisała umowę na dostawę tokarki podtorowej do obróbki kół kolejowych typu UGE 300 N.
Obrabiarka umożliwia regenerację profili kół jezdnych i powierzchni ciernych tarcz hamulcowych ciężkich pojazdów trakcji szynowej bez konieczności demontażu zestawów kołowych. Znacznie skraca to czas wyłączenia pojazdu z ruchu, co przekłada się na poprawę efektywności jego eksploatacji.
Oferta producenta z Kuźni Raciborskiej została zaakceptowana już w 2016 roku. Warunkiem złożenia oficjalnego zamówienia były jednak pozytywne wyniki wizyt referencyjnych u wybranych użytkowników podobnych maszyn.
- Wizyty referencyjne u naszych polskich oraz zagranicznych odbiorców przebiegły pomyślnie. Przedstawiciele zamawiającego przekonali się o naszych możliwościach produkcyjnych, a także potencjale obrabiarki, którą zobaczyli w warunkach roboczych. Rezultatem spotkań jest zawarcie umowy. Mamy nadzieję na kolejne zlecenia z tego rynku - mówi Janusz Bluk, główny konstruktor w Fabryce Obrabiarek RAFAMET S.A.
Tokarka podtorowa UGE 300 N ma zostać dostarczona klientowi do kwietnia 2019 r.
Zamówienie na podobną maszynę oznaczoną jednak UGE 150 N kuźniański zakład otrzymał od klienta chińskiego również w końcówce 2017 roku. Wzrastająca liczba obrabiarek już pracujących na rynku chińskim oraz dobre, nowe perspektywy na kolejne zamówienia były podstawą decyzji o utworzenia spółki joint venture Hebei Rafamet Machinery Co., Ltd. w Chinach. Umowa dotycząca współpracy między firmą RAFAMET a spółką Hebei K.N.T. Technology Development Co., Ltd została zawarta w listopadzie 2017 roku. Przedmiotem działalności spółki joint venture jest m.in. wsparcie procesów handlowych oraz produkcyjno - montażowych RAFAMET na tym rynku.
Pod koniec grudnia podtorową tokarkę zamówiła również rosyjska firma. Obrabiarka typu 180 N będzie pracowała w zakładzie mieszczącym się w Petersburgu. Maszyna jest przeznaczona do reprofilowania kół lekkich pojazdów szynowych (nacisk na oś może wynosić maksymalnie 18 ton) bez konieczności demontażu zestawów kołowych. W związku z tym, czas wyłączenia pojazdów z ruchu ulega zdecydowanemu skróceniu, a to znacznie poprawia efektywność jego eksploatacji. Tokarka umożliwia zarówno regenerację profilu kół pojedynczych zestawów kołowych, jak i wózków wymontowanych z pojazdów. Zakontraktowana w grudniu tokarka trafi do odbiorcy w ostatnim kwartale 2018 roku.
Warto przypomnieć, że we wrześniu 2017 roku obrabiarka tego samego typu została zamówiona przez innego rosyjskiego odbiorcę, tj. zakład utrzymania taboru moskiewskich tramwajów.
Zadowoleni klienci z Belgii i Chin składają kolejne zamówienia
Przedmiotem dwóch kolejnych zamówień złożonych w grudniu ubiegłego roku są tokarki kołowe z napędem ciernym typu UFB 125 N. Maszyny te są przeznaczone do regeneracji profilu jezdnego kół stosowanych w szynowych pojazdach kolejowych, w tym również pociągach Kolei Dużej Prędkości, które rozwijają prędkość przejazdową ponad 300 km/h. Te zaawansowane technicznie tokarki umożliwiają dokładną obróbkę zestawu kołowego, bez pozostawiania śladów po mocowaniu zestawu na maszynie. Pozwala to wyeliminować ryzyko pęknięcia czy rozerwania się koła kolejowego, co ma ogromne znaczenie w kontekście bezpieczeństwa.
Odbiorcami maszyn, których terminem dostawy jest czwarty kwartał br. są firmy, które doskonale znają produkty z Kuźni Raciborskiej.
Pierwszą obrabiarkę typu UFB 125 N zamówiły Koleje Belgijskie (SNCB). Będzie ona pracowała w Mechelen, gdzie znajduje się jeden z warsztatów naprawczych należących do tego operatora.
- Belgia to mały kraj, ale z naszego punktu widzenia - rynek z wielkim potencjałem. Koleje Belgijskie to szczególnie wymagający klient, toteż cieszymy się, że nasza oferta została wybrana. To kolejna umowa zawarta z tym odbiorcą w ostatnim okresie, liczymy na udział w kolejnych przedsięwzięciach realizowanych na tym rynku - mówi Andrzej Rustanowicz, Dyrektor Eksportu firmy RAFAMET S.A.
Warto przypomnieć, że w październiku ubiegłego roku ten sam klient złożył również zamówienie na dostawę przelotowej tokarki kołowej z napędem ciernym typu UFB 125 NS.
Drugą tokarkę typu UFB 125 N zamówiła chińska firma CRRC - największy producent taboru kolejowego na świecie. - To już piąta maszyna, którą wyprodukujemy dla tego odbiorcy. W mieście, gdzie będzie pracowała, znajdzie się w sumie siedem tokarek wyprodukowanych przez RAFAMET. Zgodnie z wytycznymi zamawiającego, obrabiarka zostanie zaadaptowana do nowoczesnego taboru klienta tak, aby jej praca była jeszcze bardziej wydajna - mówi Krzysztof Pestkowski, Kierownik Sprzedaży w kuźniańskiej firmie.
źródło: Adventure Media/Rafamet