Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Gwarancja i rękojmia, czyli nie daj się wodzić sprzedawcy za nos

Co zrobić z popsutym towarem? Na co zwrócić uwagę wykupując ubezpieczenie produktu? Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia zwracanego przez nas towaru? Odpowiedzi na te pytania udzieliła raciborskim seniorom Anna Szukalska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. W oparciu o jej rady przygotowaliśmy poniższy artykuł. Przeczytajcie go uważnie i nie pozwólcie sobą manipulować.

Gwarancja i rękojmia, czyli nie daj się wodzić sprzedawcy za nos

Solidna rękojmia

Konsument składając reklamację korzysta najczęściej z trybu rękojmi ponieważ nie wszystkie zakupione towary posiadają dodatkowo gwarancję. Jeśli towar posiada również gwarancję, to od klienta zależy z jakiego trybu reklamacji skorzysta: czy z rękojmi czy z gwarancji. Odpowiedzialność za wadliwy towar z tytułu rękojmi ponosi sprzedawca, a z tytułu gwarancji gwarant. Rękojmia obowiązuje przez dwa lata od daty zakupu towaru. Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie naszej reklamacji złożonej w tym trybie. W przypadku pierwszej reklamacji sprzedawca może zdecydować, czy wadliwy towar wymieni, naprawi, czy też zwróci klientowi gotówkę. Jednak w przypadku kolejnych reklamacji klient ma prawo zażądać zwrotu gotówki.

Kapryśna gwarancja

Jeśli zakupiony towar posiada dodatkowo gwarancję, to klient, który chce oddać do reklamacji wadliwy towar, może skorzystać z trybu gwarancji. Zazwyczaj udziela jej producent. Wady i zalety tego rozwiązania uzależnione są od zapisów wynikających z dokumentu gwarancyjnego. Dotyczy to czasu obowiązywania gwarancji, terminu na rozpatrzenie reklamacji oraz sposobu rozpatrzenia reklamacji.

Bywają sytuacje, gdy okres obowiązywania gwarancji jest długi (np. 3 lata), a gwarant zobowiązuje się rozpatrywać reklamacje we względnie krótkim terminie (np. 14 dni). Może się jednak zdarzyć, że gwarancja obowiązuje krócej niż 2 lata, gwarant zastrzega sobie długi czas rozpatrywania reklamacji (np. 3 miesiące), a jako sposób rozwiązania problemu wskazuje wyłącznie naprawę. Wówczas klient może reklamować wadliwy sprzęt, wysyłać go do naprawy, po miesiącach oczekiwania otrzymywać naprawiony egzemplarz, który wkrótce ulega kolejnej awarii i tak w koło Macieja. Wszystko zgodnie z przepisami.

Czy warto ubezpieczyć zakupy?

Przy zakupie wielu artykułów (sprzęt gospodarstwa domowego, komputery, telewizory itp.) sprzedawcy często oferują klientom wykupienie ubezpieczenia towaru. Ma ono obejmować nabyty przez nas sprzęt nawet w przypadku, gdy jego uszkodzenie nastąpi z naszej winy. Brzmi świetnie. Osoby zainteresowane tą dodatkową usługą powinny jednak uważnie przeczytać warunki ubezpieczenia. Często stosowaną praktyką jest wprowadzanie do umowy zapisu o późniejszym rozpoczęciu obowiązywania ubezpieczenia. Może się więc zdarzyć, że ubezpieczenie zacznie obowiązywać dopiero po upływie czasu rękojmi, a więc po dwóch latach. Jeśli w takim przypadku uszkodzimy sprzęt po upływie np. osiemnastu miesięcy, wówczas zostaniemy z niczym, gdyż za uszkodzenia powstałe z naszej winy nie ręczy sprzedawca ani producent, a okres obowiązywania ubezpieczenia jeszcze się nie rozpoczął, choć przez osiemnaście miesięcy opłacaliśmy składkę!

Kiedy można zwrócić towar?

Co do zasady, zakupiony towar możemy zwrócić w terminie 14 dni od daty zakupu w przypadku, gdy kupiliśmy go na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli np. przez internet, telefonicznie lub na pokazach. Najczęściej zwracamy sprzedawcy towar – na własny koszt – o czym konsument musi zostać poinformowany wcześniej.

Jeśli chcemy zwrócić towar zakupiony w sklepie, jego przyjęcie zależy od dobrej woli sprzedawcy. Warto więc już przy zakupie spytać, czy towar podlega zwrotowi. Wiele sklepów stosuje tę praktykę, ale nie jest to normą.

Wojtek Żołneczko

Ludzie

Anna Szukalska

Radna Miasta Racibórz, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].