Ruszył drugi sezon „Diagnozy”
Od wczoraj, przez kilkanaście kolejnych, wtorkowych wieczorów, na antenie stacji TVN śledzić będziemy losy bohaterów II sezonu serialu „Diagnoza”, którego akcja dzieje się w Rybniku. Dla wiernych fanów serialu miasto przygotowało nie lada gratkę, w postaci nawiązujących do filmu gadżetów.
Długopisy w formie strzykawek, breloczki ratunkowe, kubki, notatniki czy pendrive’y oznaczone logo „Diagnozy”, wielbiciele serialu mogą kupić w Punkcie Informacji Miejskiej Halo!Rybnik, przy ul. Jana III Sobieskiego 20. Wiosną diagnozowe pamiątki uzupełnione zostaną o wydany w formie folderu przewodnik po Rybniku, śladami serialowych bohaterów.
- Dziś z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że promocja Rybnika poprzez serial była bardzo dobrą decyzją – przekonuje prezydent Rybnika Piotr Kuczera. - Powodzenie, jakim cieszy się ten medyczno-obyczajowy serial i popularność, jaką osiągnął wśród jego widzów Rybnik, pozwala dziś miastu na sukcesywne „odcinanie kuponów”. Dzięki obecności w popularnym serialu staliśmy się rozpoznawalni, a to wielka wartość, którą możemy teraz zwielokrotniać choćby w ramach udziału w targach turystycznych. Jestem też spokojny o dalsze losy kręconego w naszym mieście filmu. Wyróżnienia takie jak dwie nagrody Telekamery: dla najlepszego serialu oraz dla najlepszej aktorki Mai Ostaszewskiej czy Nominacja do Polskich Nagród Filmowych Orły 2018 w kategorii najlepszy filmowy serial fabularny, mówią same za siebie – dodaje.
Co zatem czeka nas w drugim, rozpoczynającym się właśnie sezonie serialu? Oczywiście nie zabraknie scen w miejscach znanych już z wcześniejszych odcinków – w szkole przy ul. Cmentarnej, parku tematycznym oraz na terenie filmowego szpitala czyli rybnickiego Kampusu. Widzowie zobaczą też kilka zakątków, w których do tej pory nie pojawiali się serialowi bohaterowie, takich jak choćby kopalnia Chwałowice, ulica Kościuszki czy bulwary nad rzeką Nacyną.
Zdjęcia do pierwszych odcinków II sezonu serialu kręcone były na początku stycznia tego roku, a w nagrywanych w Rybniku scenach pojawią się m.in.: Maja Ostaszewska, Maciej Zakościelny, Adam Woronowicz, Sonia Bohosiewicz, Aleksandra Konieczna, Tomasz Drabek, Michał Czernecki, Marta Mazurek i Łukasz Simlat.
Będzie też więcej gwary, którą – co ciekawe – Sonia Bohosiewicz i Michał Czernecki szlifowali pod okiem i uchem rybniczanina, Mateusza Sebastiana, autora popularnego, prowadzonego po śląsku podróżniczego bloga „Bele kaj”.
Losy filmowych bohaterów pierwszego sezonu serialu „Diagnoza” – Anny Leśniewskiej (Maja Ostaszewska), doktora Michała Wolskiego (Maciej Zakościelny), lekarskiego małżeństwa Artmanów (Magdalena Popławska i Adam Woronowicz), doktora Sadzika (Michał Czernecki), siostry oddziałowej Wandy (Sonia Bohosiewicz) czy młodych lekarzy-stażystów (Aleksandra Adamska, Antoni Królikowski i Józef Pawłowski), śledziło co tydzień średnio 2,2 mln widzów.
Obecność Rybnika w serialu emitowanym na antenie telewizji ogólnodostępnej to efekt tzw. city placement, czyli promocji miasta poprzez lokowanie produktu turystycznego. Koszt promocji Rybnika w jednym sezonie serialu to niecałe 370 tys. złotych. Dzięki temu w serialu pojawiają się liczne ujęcia zarówno obiektów, w których toczy się akcja, jak i zdjęcia z lotu ptaka, wielokrotnie pada również nazwa miasta. Serialowi towarzyszy też szeroka promocja zawiązana z obecnością na ekranie znanych aktorów, którzy wielokrotnie w wywiadach są pytani o serial i Rybnik. To wyjątkowa wartość dodana.
- Na potrzeby raportu zebrane i przeanalizowane zostały treści zamieszczone w mediach od 1 kwietnia do 15 grudnia 2017 roku. Z przeprowadzonej analizy wynika, że w prasie, internecie i telewizji ukazało się w sumie 2464 informacji poświęconych jednocześnie serialowi „Diagnoza” i Rybnikowi. Szacunkowy ekwiwalent reklamowy to 7,3 mln zł - wylicza Robert Cebula, naczelnik Wydział Promocji UM. - Temat w badanym okresie właściwie nie znikał z agendy medialnej. Największa intensywność publikacji przypadała na czerwiec i wrzesień 2017 roku. Pod względem liczby publikacji wyraźnie dominował przekaz w przestrzeni Internetu, co nie odbiega od obecnie obowiązujących standardów, jednak pod względem wartości ekwiwalentu dominowały przekazy prasowe, głównie regionalne. Niemniej to publikacje w tytułach ogólnopolskich zapewniły tak dużą ekwiwalentność w tym segmencie badania. Na szczególną uwagę zasługują tu wysokonakładowe, popularne magazyny telewizyjne oraz tabloidy, które na swoich łamach rekomendowały serial Diagnoza, także w kontekście miasta Rybnika – podkreśla R. Cebula.
Co oczywiste, duży zasięg informacji i dotarcie do szerokiego pod względem geograficznym grona odbiorców (w grupie 16-49) zapewniły publikacje w kanałach Grupy TVN.
Warto dodać, że jeszcze w grudniu ub. roku serial „Diagnoza” obejrzeć mogli widzowie ukraińskiej telewizji 1+1. Stacja telewizja 1+1, która wykupiła prawa do emisji, zainteresowała się serialem jeszcze w trakcie emisji pierwszego sezonu w Polsce.
Ludzie
Prezydent Rybnika