Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Co zrobić, żeby na przejściach dla pieszych było bezpiecznie?

W raciborskim magistracie głowiono się nad przyczynami wypadków z udziałem pieszych i sposobami na zwiększej bezpieczeństwa pieszych.

Co zrobić, żeby na przejściach dla pieszych było bezpiecznie?

W ubiegłym tygodniu w Sali Zegarowej Urzędu Miasta zorganizowano spotkanie dotyczące poprawy poziomu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w mieście. W naradzie wzięli udział funkcjonariusze Policji z Wydziału Ruchu Drogowego KPP Racibórz, pracownicy Wydziału Komunalnego oraz Dróg Miejskich oraz radni. Spotkaniu przewodniczył zastępca prezydenta Wojciech Krzyżek. W trakcie rozmów obecni podnosili kwestię zachowań kierowców na przejściach dla pieszych oraz na odcinkach jezdni bezpośrednio poprzedzających „zebrę”.

Przyczyny wypadków

Z analiz drogówki wynika, że to właśnie kierowcy są najczęściej odpowiedzialni za zdarzenia drogowe na pasach. W ostatnich miesiącach na dwanaście potrąceń pieszych tylko jeden wypadek spowodowany był przez nieuważnego pieszego. W ośmiu przypadkach zawinili kierowcy, którzy nie ustąpili pierwszeństwa. W trzech sytuacjach za wypadek odpowiadali kierowcy, ale przyczyny były inne niż brak uszanowania pierwszeństwa pieszego.

Uczestnicy spotkania podawali różne przyczyny wypadków na przejściach. Pierwszą była oczywiście brawura i nieodpowiedzialność kierowców, ale mówiono również o zachowaniu pieszych. Poruszono również kwestię bezpieczeństwa na przejściach w kontekście wymiany oświetlenia. Pracownicy urzędu wskazali, że dzisiaj na przejściach dla pieszych, gdzie zostało wymienione oświetlenie moc opraw świetlnych jest o 30 procent większa niż w przypadku innych latarni. W dodatku świeci ono barwą światła białego. W przypadku przejść dla pieszych nie stosuje się również tzw. nocnej redukcji.

Model czeski

W trakcie dyskusji uczestnicy zgodzili się co do tego, że na chwilę obecną optymalnym wariantem rozwiązania problemu jest zastosowanie "modelu czeskiego", w którym przejście dla pieszych jest oświetlone z dwóch stron przez oprawy skierowane skośnie, co pozwala nie tylko na maksymalną ekspozycję pieszego, ale także wyróżnia przejścia dając kierowcy dodatkowy sygnał. Dodatkowym elementem poprawiającym bezpieczeństwo jest owijanie znaków drogowych folią odblaskową.

Najbardziej niebezpieczne przejścia

Obecni na naradzie typowali najbardziej niebezpieczne przejścia dla pieszych oraz zastanawiali się, po jakie rozwiązania inżynieryjne można sięgnąć, żeby poprawić poziom bezpieczeństwa. Funkcjonariusze Wydziału Drogowego wskazywali również na potrzebę ponownego sięgnięcia po akcje profilaktyczne, które dały już pozytywne efekty w innych obszarach (na przykład fakt przyjęcia się odblasków noszonych przez ludzi poza terenem zabudowanym). Policjanci mówili także o systemie monitoringu światła czerwonego. Członkowie zespołu postawili sobie za cel wypracowanie modelowego przejścia dla pieszych oraz pewnego rodzaju „mapy drogowej” i harmonogramu dojścia do tego, by to wypracowane rozwiązanie stało się normą na raciborskich drogach. Za dwa tygodnie wyznaczono termin spotkania, na którym wskazane zostaną pierwsze konkretne propozycje rozwiązań.

źródło: UM Racibórz, oprac. ż

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~nieustraszony (37.248. * .146) 27.02.2018 12:11

Wiem że przejechany będę śmiesznie wyglądał i dlatego zawsze przed przejściem upewniam się że mogę bezpiecznie wejść na jezdnię. Nie słucham ustawodawcy który zapewnia mnie że to ja mam pierwszeństwo na przejściu, dla mnie to bez różnicy z czyjej winy zostanę rozjechany. Pamiętam że moje miasto nie ma obwodnicy i cały duży ruch musi odbywać się przez centrum miasta - to mi wystarcza jeszcze nie musiałem uciekać przed autem, jako kierowca samochodu już kilka razy omal nie zszedłem na zawał.