Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Jak działają kotły 5 klasy?

Większość właścicieli domów jednorodzinnych staje przed koniecznością modernizacji kotłowni. Jest to efekt wejścia w życie nowych norm kotłowych, które eliminują z użycia stare kotły centralnego ogrzewania odpowiedzialne za niską emisję zanieczyszczeń.

Jak działają kotły 5 klasy?

Klasy kotłów centralnego ogrzewania

Do niedawna kotły podzielone były na trzy klasy (1, 2, 3) i każda z nich miała wyznaczone normy emitowanych zanieczyszczeń. Normy te były tak liberalne, że kotły te popularnie nazywane są kopciuchami. W 2012 r. opracowano dodatkowe normy dla klasy 4 i 5. Dopuszczalne wielkości zanieczyszczeń obniżono w stosunku do poprzednich kilkakrotnie. Ma to przede wszystkim służyć poprawie stanu powietrza.

Źródło: Kotły 5 klasy producenta www.kotly-bialek.pl (Pleszew)

Kocioł 5 klasy

Konieczność sprostania nowym wymaganiom jakościowym wymusiła na producentach kotłów dokonania wielu zmian konstrukcyjnych w dotychczasowych modelach. Dzięki temu kotły 5 klasy nie tylko stały się bardziej ekologiczne, ale także wygodniejsze w obsłudze. Przede wszystkim proces spalania został całkowicie zautomatyzowany. Kotły, które spełniają wymogi 5 klasy, są kotłami na ekogroszek lub na pellet, które są paliwami o znacznie mniejszej zawartości substancji szkodliwych. Paliwo ze zbiornika dozowane jest automatycznie za pomocą podajnika ślimakowego lub retortowego. Jego ilość dobierana jest bardzo precyzyjnie przez sterowniki, które również regulują odpowiedni dopływ powietrza.

Kotły 5 klasy mają także specjalną budowę komory spalania i przewodów dymnych. Wyłożone są materiałami ceramicznymi, dzięki temu wewnątrz można uzyskać wysokie temperatury pozwalające na spalenie substancji lotnych. Przewody dymne bardzo często wyposażone są w zawirowywacze, które zatrzymują pyły i powodują oziębienie spalin. To znacząco zwiększa sprawność cieplną kotłów, która musi być powyżej 90%.

Takie rozwiązania technologiczne przekładają się niestety na koszt kotłów 5 klasy, ale częściowo zwraca się on już podczas pierwszego sezonu. Dzięki wysokiej sprawności kotły te spalają znacznie mniej paliwa. Ze względu na ochronę środowiska większość samorządów dofinansowuje wymianę starych kotłów na kotły 5 klasy. Wielkość dofinansowania jest różna, ale może sięgać nawet 50% kosztów zakupu.

Materiał zewnętrzny

34 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Baia (79.163. * .232) 10.05.2021 01:40

Jestem za tym aby instalować nowoczesne piece i nie zatrowac całkowicie środowiska

~LewackiGrantNaukowy (79.162. * .5) 25.03.2019 09:03
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Werbusy, siedzenie na Śląsku, kiedy już kopalnie wyeksploatowane, rentki i emerytury przyznane, to obciach. Wracajcie do siebie, na swoje drewniane sławojki, a smog zmniejszy się nam na Śląsku kilkukrotnie.

~Gustlek (94.254. * .202) 24.03.2019 22:43
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Ludzie palenie węglem to obciach.

~Objektywny_inaczej (93.179. * .35) 24.03.2019 18:15
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

Był u mnie ostatnio przyszły zięć (kolega córki) ,siadam z nim i gadam pytam m.in. czym ty palisz w domu? Jak mi powiedział,że węglem pogoniłem go w diabły,nie będzie moich wnuków truł !!!

Leno 24.03.2019 17:21
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

Żadne kotły węglowe nie dadzą czystego powietrza .

~Ollo (188.137. * .192) 30.11.2018 20:28
oceniono 5 razy
-1
Zgłoś

Dzięki temu " syfowi " jak piszesz klikasz i masz światełko wieczorem. Swoją drogą skąd tacy jak Ty się biorą. Na byle co na pety przechodzą?

~do_kolo_itd (5.173. * .155) 30.11.2018 07:53
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

tobie się kolo nie da wytłumaczyć,ważne ze inni rozumieją i przechodzą na cokolwiek innego i NIGDY już nie wracają do czarnego syfu!
Mamy XXI w a nie czasy maszyn parowych.
Powinni wprowadzić opłatę (100% ceny) do każdej tony węgla żeby opłacać z tego wszystkie choroby związane z zanieczyszczeniem środowiska.

~Ollo (188.137. * .192) 29.11.2018 17:34
oceniono 5 razy
-1
Zgłoś

@Spec, nic z tych rzeczy co piszesz, nie pisałem o żadnym paliwie, czy gazie, oleju opałowym, czy węglu. Zadałem proste PROSTE PYTANIE skąd taka kalkulacja ceny opalania się gazem. oczekuję odpowiedzi, inaczej bzdury wypisuje kol. Eco-coś tam. Tak samo zależy mi na czystym powietrzu jak wszystkim, ale ekonomi nie przeskoczysz. I czy Ty czy ja mogę o to zadbać jednak rzeczywistość jest inna. Weź pod uwagę postępowanie naszych rządzących, zlikwidowali kopalnie i skąd importują węgiel, komu kabzy nabijają, jak się nie domyślisz, podpowiem, PUTINOWI.

Spec 29.11.2018 17:07
oceniono 5 razy
-1
Zgłoś

Powiem tak: dzisiaj kupowanie pieca węglowego jest oznaką zacofania i głupoty.
Pakowanie się na kolejnych kilkanaście lat w węgiel do po prostu dramat.

A ty ollo pewnie jesteś przewożnikiem tego syfu i będziesz tu pisał głupoty żeby od ciebie ten czarny szajs ludzie nadal kupowali.

EkoFan ma rację,trzeba tylko z głową palić gazem.

~Ollo (188.137. * .192) 29.11.2018 16:32
oceniono 5 razy
-1
Zgłoś

@~EkoFan- Drogi kolego skąd ta kalkulacja ceny gazu do węgla. podaj źródło informacji o różnicy 10% Podziel się z innymi tymi danymi, inaczej jesteś zwykłym kłamcą. Czekamy.

~EkoFan (5.173. * .58) 29.11.2018 13:08
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Kryptoreklama !!!
Swoją drogą głupio zrobiłeś,gazem bez zmiany instalacji jest 10% drożej policz czy ci się opłaca mając cały ten syf na placu,w piwnicy i domu o robocie,popiole i smrodzie nie wspomnę .
Już mi cię żal będziesz kupował od rożnej maści kombinatorów coraz gorszy i droższy węgiel .
Przestrzegam innych nie idźcie tą drogą

~widzewszystko (188.137. * .93) 29.11.2018 13:00
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś



~Dawidos4444 (5.173. * .201) -Za co ten minus?

~Dawidos4444 (5.173. * .201) 29.11.2018 12:09
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~reno (46.134. * .21) 31.07.2018 10:01
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

@NowoczesnyY to faktycznie koszmarny pomysł jak na XXI wiek. Ale czego oczekiwać po wsiach i wójtach?

~NowoczesnyY (93.179. * .34) 29.07.2018 22:41
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

W Marklowicach gmina kupuje ludziom piece węglowe to jest dopiero zacofanie!!!

beg 29.07.2018 21:16
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Zgadzam się z Toba caramba że w innych woj. też powinni zabronić palić flotem i mułem.Wiem ze tam też jest smog ale dużo mniejszy niż u nas.BO TAM ogrzewają w większości gazem lub z sieci cieplnej oraz już wiele kotłów ma węgiel skasowano na rzecz ogrzewania gazem czy pompą ciepła.

~caramba (46.134. * .23) 29.07.2018 20:43
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

kolego beg ty nigdy nie słyszałeś że w tych miastach też jest smog ??? Sam pisałeś (ponownie cytuję) "W Krakowie od przyszłego roku od jesieni nie będzie wolno ogrzewać i w ogóle spalać na terenie całego miasta nie tylko węgla w każdej postaci ale i drewna w każdej postaci." Po co to wprowadzili ??? Z kaprysu ???? Oczywiście możesz nie wiedzieć więc proszę zacznij śledzić stronę np. http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current w okresie jesienno - zimowym Zobaczysz że nie tylko śląsk ma problem ze smogiem . A chcę powiedzieć że walka regionalna ze smogiem nic nie da ! Jeżeli jedno województwo coś ograniczy a sąsiednie nie to do pupy taka walka ze smogiem. Jak zakazali spalać muł i flot na śląsku to muł i flot kupowali goście z opolskiego i co ???/ Tam mogą palić tym i nikt nikomu nic nie zrobił

beg 29.07.2018 20:27
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@caramba z jakiego miasta jesteś? Co chcesz udowodnić pisząc że Warszawa i Kraków oraz Zakopane mają smog?

beg 29.07.2018 20:25
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@caramba mają smog bo jeszcze do końca nie wyeliminowali kotłów na paliwa stałe. Ale powietrze mają i niebo lepsze niż my w Raciborzu i na południu Polski bo u nas ten typ ogrzewania dominuje .

~caramba (46.134. * .99) 29.07.2018 19:47
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

kolego beg i to że "W Krakowie od przyszłego roku od jesieni nie będzie wolno ogrzewać i w ogóle spalać na terenie całego miasta nie tylko węgla w każdej postaci ale i drewna w każdej postaci." Oraz że "W Warszawie i Zakopanym od dłuższego czasu nikt kto ma dostęp do gazu czy sieci z ciepłowni nie może od miasta dostać dotacji do zakupu jakiegokolwiek kotła na węgiel czy drewno" Te dwa zadnia które przedstawiłeś zlikwidują smog na śląsku ??? Ja Ciebie zapytałem dlaczego tam jest smog z jakiego powodu a nie co tam robią. Warszawa ma smog bo Sejm ogrzewają mułem ...... :)

beg 29.07.2018 19:36
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

@caramba W Krakowie od przyszłego roku od jesieni nie będzie wolno ogrzewać i w ogóle spalać na terenie całego miasta nie tylko węgla w każdej postaci ale i drewna w każdej postaci.W Warszawie i Zakopanym od dłuższego czasu nikt kto ma dostęp do gazu czy sieci z ciepłowni nie może od miasta dostać dotacji do zakupu jakiegokolwiek kotła na węgiel czy drewno.Tak więc w tych miastach naturalnie szybko ubywa starych pieców i kotłów na węgiel i inne tego typu paliwa które są odpowiedzialne za smog i żadne kotły 5 klasy nie rozwiążą problemu smogu .

~caramba (46.134. * .190) 29.07.2018 17:40
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

Arteks ten link co przedstawiłeś sam w nazwie informuje " Zakaz palenia kiepskim węglem i wilgotnym drewnem" Czyli Dobrym węglem można będzie palić . Węgiel to węgiel i koniec. Mnie nie jest wstyd grzeję prądem. I drogo to nie wychodzi.

Arteks 29.07.2018 17:22
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@caramba - no ale w całej Małopolsce będzie wkrótce zakaz palenia węglem. https://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1718757,Uchwala-antysmogowa-dla-Malopolski-przyjeta-Przewiduje-zakaz-palenie-kiepskim-weglem-i-wilgotnym-drewnem A mi nie chodzi o równie restrykcyjną uchwałę na Śląsku na którym sporo osób żyje z górnictwa. Ale dlaczego np. ludziom się nie chce ocieplać tych swoich starych chałup? Wolą spalać 5x więcej węgla niż w budynku ocieplonym... A żeby palić węglem latem wodę do kąpania - to sorry - to masz rację, to jaskiniowy prymitywizm. Za to naprawdę może nam być na Śląsku naprawdę wstyd.

~caramba (46.134. * .164) 29.07.2018 16:56
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

kolego beg masz rację tam jest mniejszy i zdrowszy smog niż na śląsku, ale dlaczego w takim Krakowie, Zakopanym, Warszawie palą węglem ? Przecież śląsk to ostatnia ostoja prymitywizmu

beg 29.07.2018 16:33
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@caramba kolego widać że nie za bardzo wiesz co piszesz.Tak tam tez jest smog ale dużo mniejszy niż tu na Śląsku .DUŻO mniejszy.

~caramba (46.134. * .29) 29.07.2018 14:09
oceniono 5 razy
-1
Zgłoś

Masz rację Arteks śląsk zacofany Zakopane, Kraków, Warszawa, i wiele innych dużych miast zacofanych bo tam też występuje smog

Arteks 29.07.2018 13:51
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Ogrzewanie domu to jeden problem ale jeśli podróżujecie po Europie czy świecie to pewnie zauważyliście, że Śląsk jest jednym z ostatnich regionów w których ludzie do ogrzewania wody do kąpieli używają... węgla. Plus 25-30 stopni, a tu z domku leci czarny dymek pod wieczór... Wszyscy nawet w biedniejszych krajach jak Bośnia, Bułgaria czy Ukraina używają gazu, prądu, solarów i czego się da ale nie węgla... A tu ludzie są jeszcze tak zacofani jakby myśleli, że epoka parowozów, westernów, żelazek z duszą - trwa nadal. @wstydwstyd - wstydem napawa skąpstwo mieszkańców naszego regionu. Na wszystko ludzi stać, pełne kosze zakupowe, kilka aut na placu, kilka telefonów komórkowych, satelita, wyjazdy na wczasy - życie jak na zachodzie. Jedynie ogrzewać domy chcą jakby czas się zatrzymał 100 lat temu.

~zezolina_pozdrow_mame (83.29. * .201) 29.07.2018 05:00
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~ekopalacz (31.174. * .124) 29.07.2018 04:20
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

W czechach są kotły 5 klasy na węgiel ORAZ drewno z możliwoscią zabudowy palnika gazowego lub olejowego - tak, tak - wielopaliwowe. Są dotowane, spełniają normy emisji UE (nawet PL), dostępne w prawie całej UE za wyjątkiem PL. Tylko u nas ktoś wziął kasę za promowanie praktycznie 2 firm które skazują uzytkownika na jeden rodzaj paliwa (którego ceny można dowolnie kształtować), a co bedzie jak będą ograniczenia / trudności z dostępem - mamy marznąć ?. To może zainstalować 5 kotłów ? (wegiel, gaz, pellet/drewno, olej, prąd), do tego pompy ciepła, solary i fotowoltaiczne. Kogo na to stać ? Na pewno nie przecietnego polaka (nawet po dotacjach). Nie piszcie, że inwestycja szybko się zwraca - to kłamstwo - zwrot jest najmniej po 4-5 latach. Za niedługo będą wymagać metrowej ściany styropianu z 30 cm wełny z oby stron muru, do tego okna 10-cio komorowe z 5-cio komorową szybą.

~WstydWstyd (94.254. * .89) 17.05.2018 10:35
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

Zapytajcie dzisiaj tych co to kupili te „cudowne” piece 5 klasy 1,2,3 lata temu.Po podwyżkach węgla żałują tej decyzji i zmuszeni są jeszcze ładnych kilka lat tego używać.
A już najlepsze jaja będą w Marklowicach jak im gmina fundnie za kilka lat te piece,ze smrodu nie wyjdą przez 30 lat.

Leno 17.05.2018 09:01
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Węgiel nie nadaje się do palenia nim w miastach i innych mniejszych miejscowościach. Nawet 5 klasy kotły w rzeczywistości emitują znacznie więcej niż normy co jest związanie ze złą jakością ekogroszku .Nawet gdyby kotły te emitowały tylko tyle ile wg normy to są to dalej ogromne ilości pyłu i rakotwórcze go benzoapirenu.Ten ostatni niewiele mniej niż emitują tzw kopciuchy.Węgiel tylko w elektrowniach jak już i dużych ciepłowniach.W ogrzewaniu indywidualnym w gęstej zabudowie nie ma najmniejszego sensu także ekonomicznego .

zezem 17.05.2018 09:00
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

~WstydWstyd (94.254. * .89): "W Szwajcarii w nowych domach już nawet ......", no tak, tylko pompy ciepła napędzane energią elektryczną z ELEKTROWNI ATOMOWYCH !, jeszcze przez minimum 45 lat.

a ile lat będą rozkładać się materiały radioaktywne?, tak ekologicznie......

~WstydWstyd (94.254. * .89) 17.05.2018 07:26
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

W Szwajcarii w nowych domach już nawet gazu nie można zakładać tylko pompy ciepła a u nas zacofanie i węgiel.
Czekam na minusy od tych najbardziej umazanych zacofanych syfiarzami co bronią tego czarnego syfu jak dobra narodowego do którego każdy z nas musi dopłacać 2 000 zł rocznie.

~EkoLoguś (93.179. * .34) 16.05.2018 20:48
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

Ludzie dajcie se spokój z węglem to paliwo rodem z XIXw. nikt w europie już tym nie pali w domach.
TO PRZEŻYTEK !!!