Kolejowy zawrót głowy na trasie Rybnik - Wodzisław. Czy mieszkańcy regionu zrezygnują z samochodów?
Samorządy Rybnika i Wodzisławia Śląskiego dofinansują dodatkowe połączenia kolejowe między miastami. Wszystko po to, aby skłonić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego i ograniczyć korki na drogach.
Aktualnie na linii kursuje 7 par pociągów Kolei Śląskich, głównie relacji Katowice - Chałupki/Bohumin - Katowice. Od 11 czerwca liczba pociągów Kolei Śląskich kursujących między Rybnikiem a Wodzisławiem ma wzrosnąć do 23. Ponadto na trasie kursują (i będa kursować) składy Przewozów Regionalnych.
Planowo w godzinach szczytu w każdą stronę mają kursować po dwa pociągi (a więc co pół godziny), natomiast poza godzinami szczytu jeden pociąg (co godzinę). Taka częstotliwość kursowania pociągów ma skłonić mieszkańców regionu do przesiadki z samochodów do pociągów. Przejazd samochodem z Wodzisławia Śląskiego do Rybnika zajmuje około 20 minut, jednak w godzinach szczytu podróż może trwać nawet dwa razy dłużej. Pociągi Kolei Śląskich pokonują ten dystans w 18-20 minut (po drodze zatrzymują się na czterech przystankach).
Według wstępnych szacunków Wodzisław Śląski i Rybnik zapłacą za wzmożone kursowanie pociągów po 300 tys. zł (II połowa 2018 r.).
Szczegóły:
Rybnik (odjazdy pociągów, ważny od 10.06.2018 do 1.09.2018) Wodzisław Śląski (odjazdy pociągów, ważny od 10.06.2018 do 1.09.2018)
@zxc - zapomniałeś chyba, że linia jest jednotorowa, a o podobnej porze jedzie Porta do Warszawy. @aus - odnośnie zaangażowania władz Rybnika dzięki którym Wodzisław również zyskuje. Władze Rybnika od dawna angażowały się w powrót sezonowego połączenia w kierunku Trójmiasta i lobbowały w tej sprawie w ministerstwie i PKP IC. Proszę bardzo. Oto materiał z IX 2017 z oficjalnej strony UM w Rybniku: https://www.rybnik.eu/mieszkaj/aktualnosci/aktualnosc/powraca-nocny-pociag-do-leby/ UM wiedział o tym tak wcześnie po... co najmniej z 2 lata interweniował w tej sprawie. Doceńcie to bo dużych miast nie da się odesłać "na drzewo" jeśli mają jakieś petycje tak jak jest z małymi miasteczkami.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Dlaczego ten TLK Wydmy jeździ tak długo? Z Wodzisławia do Chałupek 26 minut!!! Wyjazd 10:00 przyjazd 10:26! Bohumin 10:48. 48 minut do Bohumina? buhahahahahha
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@aus - połączenie nad morze cieszy ale o wiele ważniejsze jest to aby jeżdżący autami po naszych miastach przesiadali się do pociągów. Dopóki ich nie było - nie można było tego oczekiwać. Ale sytuacja za kilka dni się zmieni.
@sambolero - w Gdańsku i Warszawie też są wiejskie kopcące domki tak samo jak w Wodzisławiu. Za to jak przystało na poniemieckie miasto zawsze mam tu czym się pochwalić.Taka bazylika, most zamysłowski albo kompleks Juliusz to obiekty które zrobią wrażenie na każdym miłośniku architektury. :DDD @aus - zdziwisz się ale jestem w stanie napisać coś czego bym jeszcze nie napisał nawet 5 lat temu. Wodzisław dzięki Regge festiwalowi czy Trzem Wzgórzom stał się atrakcyjniejszy. W Rybniku takich imprez jest kilkanaście w roku - one też przyciągają turystów. Turystyka już dawno przestała dotyczyć tylko zamków czy pałaców. Turystyka imprezowa, komunikacyjna, industrialna czy biznesowa to przykładowe odmiany w jakich celach można jeździć także po naszym województwie.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Arteks, napisz nam, jak to twoi znajomi z Warszawy Gdańska, Los Angeles, Paryża przyjeżdżają do Rybnika tysiącami, aby się zachwycać tym mega-miastem z wiejskimi kopcącymi chałupami w centrum.
@Arteks żeby turystyka była z Rybnika to trzeba dbać o nią. W Wodzisławiu nie powstają żadne nowe atrakcje i elementy architektury turystycznej.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
taka sytuacja dziś jakoś przed 15 przyjeżdżają na dworzec ludzie na rejestracji SPS i pytają gdzie tu teraz są kasy biletowe i gdzie można kupić bilet. Mówię, że tylko KŚ tam obok, a IC w Internecie... zdziwili się i odjechali zażenowani.
Jedyny plus to połączenia nad morze (oby byli chętni), do Krakowa i Rzeszowa, tym samym więcej do Katowic i Rybnika. Cieszy że oprócz KŚ są PRy i PKP IC z nową ofertą. Jeszcze LeoExpress przyciągnąć i będzie oferta wystarczająca.
@aus ogryzki tylko do Rybnika będą woziły powietrze. Rozumię Ty już wiesz a ja poczekam zobaczymy. Powiedzmy że dziś muszę jechać do Rybnika np: do NFZ , samochód odpada bo się zepsuł a więć E3/131 albo ogryzek . Upał słońce i czekasz albo na przystanku koło PKP na bus albo na dworcu na ogryzka. Niby to samo czas dojazdu niby ten sam przynajmniej rozkładowo ale już wiem że na dworcu PKP będzie czekał klimatyzowany ELF tymczasem na busa muszę w upale czekać i znając życie się spóźni i w 20 minut się nie wyrobi dla mnie już jest argument za ogryzkiem. Dajmy ogryzkom szansę tym bardziej że jak się słyszy ościenne gminy się budzą i mam wrażenie że już nam tej odbudowywującej się kolei zazdroszczą.
ogryzki tylko do Rybnika będą woziły powietrze.
Znajomy jechał Vladislavia w zeszłym tygodniu w czwartek a ponieważ jest związany z koleją czasami sobie liczy pasażerów. W Rybniku wsiadło ponad 40 osób. Ogółem na odcinku Rybnik-Rybnik Towarowy jechało ponad 100 osób(!), w Wodzisławiu wysiadły 52 osoby. A to już jest całkiem niezła frekwencja jak na relację która była całkowicie zdegradowana.
Tymczasem trochę z innej beczki hit dnia pociąg Katowice 14:28 Chałupki 16:04 przemknął za moim oknem z opóźnieniem 347 minut. To nie żart.
jakiej hojności Rybnika?, co ty pleciesz? pociągi do Krakowa powinny jeździć z Wodzisławia bez żadnego dofinansowania i koniec. Czy ogryzki będą czy nie połączenia do Krakowa zostaną.
buhahahha właśnie odjechał pociąg KŚ opóźniony o 347 minut. Odjazd z Katowic 14:31, w Orzeszu już +112, Rybnik przyjazd 17:09 odjazd 21:12. buhahahahha
@yeti - nie napisałem niewiarygodne tylko, że sprzed 7 lat. Od tego czasu wszyscy zatrudniają, a bezrobocie w Rybniku wynosi 4% czyli go tak naprawdę nie ma. Aut na blachach SWD jest w Rybniku od groma - chyba, że mieszkańcy waszego powiatu jeżdżą tu po to aby balangować cały dzień, a nie do pracy. To też mogą zrobić pociągiem! Natomiast władze Wodzisławia są bardziej świadome ile spraw załatwia się w Rybniku i ile osób tu dojeżdża. Zresztą sam prezydent Kieca jest częstym gościem Radia90 i pewnie się wkurza jak stoi w korku.@hehehhe - baaaardzo rzadko zdarza mi się coś źle odczytać czy się pomylić, czasem się zdarzy. Ale nie w tym przypadku. Rybnik i Wodzisław solidarnie dopłacą po 600 tys. zł rocznie od 2019 (w tym roku 300 tys.). Oto źródło: http://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,22513302,miasta-wylozyly-pieniadze-i-beda-mialy-w-godzinach-szczytu-kolejowe.html?disableRedirects=true Dzięki hojności Rybnika - najbardziej skorzystają mieszkańcy Wodzisławia bo zamiast krytykowanych "ogryzków" po latach wracają do Wodzisławia pociągi do Krakowa. Oczywiście dziękuję nie usłyszymy - chyba, że od tych bardziej racjonalnie myślących komentatorów jak Arczix, Inter czy zxc. @zxc - jestem jak najbardziej za i z tego co wiem to UM w Rybniku spotyka się co jakiś czas z PKP i omawiają różne sprawy. Niestety dla Rybnika są teraz o wiele ważniejsze tematy związane z remontami wiaduktów, stacji pasażerskiej, stacji towarowej, linii kolejowych, dokumentacji związanej z przebudową linii 140 która ponoć powstaje, budowa centrum logistycznego... Ale polecam temat Kiecy - mógłby wykorzystać otwarcie kolei aglo na którym prawie na pewno będą przedstawiciele PKP PLK.
60 km/h po remoncie to naprawdę paranoja! Dlaczego na tych nowych torach nie ma choć 80tki?
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
ArteksCity a gdzie ty wyczytał, że rybnik będzie dopłacał 600tys? Ja widzę w tekście rybnik i wodzislaw po 300tys.
Dane niewygodne dla Arteksa? tym gorzej dla danych :D @zxc widzę apelujesz do Arteksa, życzę powodzenia :D i naucz sie odmieniowywać, celownik l.mn. >> dziesiątkOM, a nie dziesiątkĄ
@Arteks to niech teraz jeszcze Kieca i Kuczera powalczą o dostosowanie (wraz z przebudową jeśli to konieczne) linii Wodzisław-Rybnik to wyższej prędkości, bo za chwilę IC nam znikną na tak wolnej linii. Przypominam 60 km/h w XXI wieku.
Dobrze, że Leszczyny chcą dołączyć bo to ułatwi dziesiątką ludzi dojazd do Paruszowca, gdzie jest trochę zakładów.
To proponuję już Rybnickiej czy Wodzislawskiej nie remontować. Bo po co? Teraz wszyscy będą jeździli koleją. Może na tych drogach, ułozyc dodatkowy tor, dla ekspresów.
@UVE - zgoda ze strony UMWŚ była na odcinek Wodzisław-Rybnik bo te dwa samorządy do tego będą dopłacać i to wcale nie tak mało 600 tys. rocznie. Natomiast co do taboru to mam info, że Elfy II mają dopuszczenie do wjazdu na teren Czech. Niestety jeszcze będzie się trafiać "stary kibel" ale zdaje się tylko na dwóch parach. Reszta na nowym taborze. :D Podpisanie umowy w Rybniku w przyszły czwartek z wielką pompą. Uważam to za jakiś nową odsłonę we współpracy samorządów i bardzo chwalę za ten pomysł zarówno Kiecę jak i Kuczerę oraz ich współpracowników. W przypadku Rybnika kolejne duże zadania przed nami. Podobnego rozwiązania chcą Czerwionka-Leszczyny, Rydułtowy. Na ostatniej debacie Miast Idei upominano się o przywrócenie pociągów na trasie Gliwice-Rybnik. Idzie normalność w transporcie!
jednaj rzeczy nie rozumiem. Dlaczego te pociagi mają jeździć na trasie Rybnik - Wodzisław ?Madry gospodarz zapewnił by połączenie do końca czyli Rybnik - Chałupki lub nawet do Bohumina dzieląc obsługę linii z kolejami czeskimi, które chętnie by zawitały do Rybnika czy nawet Katowic z o niebo lepszymi składami niż aktualnie obsługującymi tą trasę starymi kiblami. (PS wielki wstyd czymś takim jechac do sąsiadów) No ale to za trudne do opanowania do przyszłych wyborów.l
@yeti - tylko skąd w takim razie są takie korki na Wodzisławskiej i tyle aut SWD w Rybniku? Dlaczego Rybnicka w Wodzisławiu to najbardziej oblężona droga??? Wiem, że SWD to także powiat ale zjawisko to jest bezdyskusyjne i dlatego władze Rybnika zrobiły taki prezent dopłacając do tego interesu 600 tys. rocznie aby ten najazd gruchotami z południa był mniejszy. Poza tym weź pod uwagę, że to dane z 2011 kiedy mieliśmy w kraju kryzys gospodarczy i miejsc pracy było mniej. Dane te nie uwzględniają też tych którzy nie pracują na etatach, a na umowach śmieciowych - a wtedy to była dość częsta praktyka w zatrudnieniu. Poza tym pociągi umożliwiają dojazd autem czy rowerem do Wodzisławia mieszkańcom powiatu SWD, a także o wiele lepsze skomunikowanie z Katowicami. Dzięki tzw. "ogryzkom" nagle się okazało, że Wodzisław zyska także pociąg do Rzeszowa, 3x do Krakowa i kilka dodatkowych do Katowic.
@mhl999 przecież interesujesz się tym co dzieje się w SWD więc chyba wiesz że w lipcu ma być ogłoszony przetarg na nowego operatora KM wraz z dostosowaniem rozkładu pod kolej . Więc poczekajmy a jak to wyjdzie to już inna bajka.
@mhl999 masz rację że nie ma lini wodzisławskiej KM na Marklowicką ale jest 228 i mało kto wysiada na tych 2 wodzisławskich przystankach jedynie działkowcy . Ogryzki będę bronił głównie dlatego że dzięki nim można przesiadać się w SR na i z Katowic . Trudno aby co pół czy co godzinę jeździł pociąg do Katowic zarówno z SRC jak i SWD.
Co zaś się tyczy danych GUS-u to zadałem sobie ten trud, znalazłem je i co widzę? że wodzisławian pracuje w Rybniku 544. Jak to się ma do kreowanego przez lata przez różnych durniów mitu Rybnika jako metropolii do której biedni i głodni wodzisławianie tysiącami muszą walić do pracy, niech każdy sam oceni. Aha, w Wodzisławiu, w którym "nic nie ma" pracuje 398 rybniczan. Proszę: https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/nsp-2011-wyniki/dojazdy-do-pracy-w-polsce-wyniki-nsp-2011,9,1.html
@mhl999 czytaj ze zrozumieniem
@yeti - skoro mnie nie znasz to nie pisz książki kto jest kim skup się na temacie zasadniczym artykułu ;) poza wodzisławiem wiele osób pracuje - jasno pokazują to dane gus-u
@rozsadnyczlowiek: mieszkancy wodzislawia nic nie maja do zalatwiania w urzedach w rybniku i niewielu ich tam pracuje wbrew pozorom, podobnie odwrotnie, @aaaa - mhl999 nie jest anonimowy, wiadomo kim jest, a pochwal się kim ty jesteś?...
trzy czynniki są podstawowe do takich zmian - cena, szybkość przejazdu, łatwość podróżowania
@~aaaa@ - Przetrzyj oczy z rana i włącz myślenie. Gdzie tu widzisz narzekanie? Co komu po połączeniach kolejowych jeśli nie może szybko przedostać się z domu do zakładu pracy. Zakładamy, że inicjatywa ma służyć zmniejszeniu korków, tak przynajmniej wynika z artykułu. Jeśli nie będzie w/w czynnika to szczerze wątpię by coś się zmieniło w tej kwestii. Dopóki czasy przejazdu nie będą podobne to wszelkie działania z nową siatką połączeń skończą się najpewniej tym, że straci linia E3. To, że komunikacja wodzisławska nie ma linii w kierunku ul.Marklowickiej jest faktem niezaprzeczalnym. Rzecz jasna możesz twierdzić, że jest zupełnie inaczej ale to pewnie dlatego, że proxy blokuje ci obraz rzeczywisty ;-)
~aaaa@ ty urzędasie też pokaż twarz, nie bądź anonimowy!
do wszystkich szczególnie mhl999 zawsze coś :wam:nie pasuje naprawdę skończcie już narzekać co by nie było zawsze żle idzcie do urzędu pokażcie twarz i nie bądzcie anonimowi w takich narzekaniach