Reklamacja, odszkodowanie, odstąpienie od umowy czyli ważne zmiany w przepisach dla turystów
Powiatowy rzecznik konsumentów Anna Szukalska zwraca uwagę na nowości w przepisach.
Niewypłacalność biura
Biuro podróży, tak jak dotychczas, może zastrzec w umowie, że impreza się nie odbędzie, jeśli zgłosi się zbyt mało uczestników. Do tej pory organizator sam określał w umowie, do kiedy może ją odwołać. Nowe przepisy wskazują konkretne terminy, w jakich najpóźniej może to zrobić: 20 dni przed imprezą, która trwa ponad 6 dni, 7 dni przed imprezą, która trwa 2–6 dni i 48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni. Biuro podróży zwraca wtedy turystom wszystkie wpłaty w ciągu 14 dni, ale nie płaci im odszkodowania.
Podróżni zyskają też w przypadku niewypłacalności biura podróży. Do tej pory mogli liczyć na pokrycie kosztów powrotu do kraju i zwrot wpłaconych, ale niewykorzystanych kwot. Po 1 lipca, jeśli biuro upadnie, turyści będą mogli kontynuować wypoczynek, tak jak było to przewidziane w umowie.
Konkretne wymagania
Oprócz tego nowa ustawa doprecyzowuje wiele definicji powiązanych z turystyką. Reguluje także zasady, na których funkcjonują organizatorzy wyjazdów i przedsiębiorcy. Wymagania, które muszą spełnić firmy, by ich działalność była legalna, są bardziej konkretne. Zwłaszcza te dotyczące posiadania zabezpieczenia finansowego na wypadek niewypłacalności czy informacji, jakie obowiązkowo ma dostać turysta, zanim podpisze umowę o np. zakupie wycieczki.
Zmiany w prawie nie będą dotyczyć organizatorów jednodniowych wycieczek. Jeśli zamkną się one w 24 godzinach i będą bez noclegu, to takie wyjazdy będą wyłączone spod przepisów nowej ustawy. Wydłuża się też termin przedawnienia roszczeń z dwóch do trzech lat, co dla klienta jest bardziej korzystne. Nowe uregulowania mają zastosowanie do umów zawartych od 1 lipca 2018. Umowy zawarte wcześniej podlegają dotychczasowym zasadom.
Z dniem 1 lipca 2018 r. istotne zmiany wprowadzono też w ustawie o usługach turystycznych. Od tego dnia nosi ona nazwę: ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
Ludzie
Radna Miasta Racibórz, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów