Odbudowa mostu Ciechowice-Grzegorzowice jest możliwa
Pojawiła się szansa na wybudowanie mostu pomiędzy Ciechowicami a Grzegorzowicami. Zadanie ma być sfinansowane z rządowego programu Mosty dla Regionów.
Do trzech razy sztuka?
Ciechowice i Grzegorzowice oddzielone są od siebie niewiele, dzieli je jednak Odra. Aby przedostać się na drugą stronę, trzeba jechać objazdem przez Racibórz, można też skorzystać z promu. Ten obecnie jednak jest nieczynny. Mieszkańcy wyczekują więc na rozwiązanie tego problemu.
Na łamach Nowin Raciborskich publikujemy cykl reportersko–historyczny pt. „Małe jest piękne” realizowany przez Katarzynę Gruchot. W jednym z wydań ukazała się historia dotycząca mostu w Ciechowicach. Z materiału możemy więc dowiedzieć się, że te dwa sołectwa były już ze sobą połączone, początkowo drewnianym mostem. Wybudowany został przez pochodzącego z Lubomi Franza Segetha w 1884 roku. Prace trwały czternaście miesięcy, a uroczyste otwarcie odbyło się 16 września 1885 roku. Most miał 173 metry długości, 8,4 metra szerokości, opierał się na 10 drewnianych filarach i kosztował 111 000 ówczesnych marek niemieckich. Niestety, podczas trzeciego powstania śląskiego, gdy Niemcy naciskali ze strony Grzegorzowic, śląscy powstańcy 14 maja 1921 roku most spalili. Na tym historia się nie kończy. W 1924 roku z kolei oddano do użytku odbudowany most betonowy. Składał się z siedmiu łukowych przęseł, z których cztery były na lewym, a dwa na prawym brzegu Odry. Jednak znów nie były to szczęśliwe czasy. 29 stycznia 1945 roku wycofujące się wojska niemieckie przyczaiły się od strony Grzegorzowic, przygotowując wcześniej materiały wybuchowe. Gdy na most wjechał pierwszy radziecki czołg, wysadzili go.
Dawid Machecki
Warianty budowy mostu przedstawione przez Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Wariant 1: Most w miejscu istniejącej przeprawy promowej o długości 600 m. Dojazd istniejącą drogą DW 421. Wymaga przebudowy na terenie woj opolskiego na długości ok. 5,5 km i na terenie 5,3 km w woj. śląskim po lewej stronie Odry i 4,6 km po prawej stronie Odry. Wymaga budowy dojazdu do mostu o długości 0,8 km na prawym brzegu Odry i 0,6 na brzegu lewym.
Wariant 2: Most ok. 50 m w górę rzeki względem istniejącej przeprawy promowej o długości 550 m. Dojazd istniejącą drogą DW 421, która wymaga przebudowy na terenie woj opolskiego na długości ok. 5,5 km i na terenie 3,8 km w woj. śląskim po lewej stronie Odry i 1,5 km po prawej stronie Odry. Dodatkowo powstałaby przy tym mini obwodnica wsi Sławików o długości 1,3 km. Wymaga budowy dojazdu do mostu o długości 2,4 km na prawym brzegu Odry i 1,1 na brzegu lewym.
Wariant 3: Podobny do wariantu 2. Most ok. 50 m w górę rzeki względem istniejącej przeprawy promowej o długości 550 m. Dojazd istniejącą drogą DW 421, która wymaga przebudowy na terenie woj opolskiego na długości ok. 5,5 km i na terenie 3,8 km w woj. śląskim po lewej stronie Odry i 1,6 km po prawej stronie Odry. Dodatkowo powstałaby przy tym mini – obwodnica wsi Sławików o długości 1,4 km. Wymaga budowy dojazdu do mostu o długości 3,5 km na prawym brzegu Odry i 1,1 na brzegu lewym.
Wariant 4: Most o długości 610 m ok. 1,2 km w górę rzeki względem istniejącej przeprawy promowej. DW 421 nie byłaby przebudowywana. Powstałaby całkiem nowa droga o długości ok. 5,8 km, łącząca most z DK 45 na lewym brzegu Odry i o długości ok. 3,9, łącząca most z DW 919 na prawym brzegu. Na skrzyżowaniu z DW 421 między Łubowicami a Grzegorzowicami oraz na skrzyżowaniu z DW 915 Między Ciechowicami a Zawadą Książęcą i na skrzyżowaniu z DW 919 między Nędzą a Babicami powstałyby ronda.
Ludzie
Były wójt gminy Rudnik.
Radna Powiatu Raciborskiego, była wójt gminy Nędza.
Były Prezes Rady Ministrów
Starosta Raciborski
Niech ktoś wyjaśni, skoro tam jest droga, to po jakiego ch... w każdym wariancie chcą dobudowywać po kilka kilometrów dróg po obu stronach. Znajomi królika muszą zarobić?