Wnuk słynnego architekta podziwiał dzieła dziadka
Peter Alexander Poelzig wnuk architekta, który współtworzył m.in. Teatr Wielki w Berlinie, wieżę wodną z halą targową w Poznaniu oraz zespół zabudowań szybu Chrobry I kopalni Anna w Pszowie, odwiedził nasz region.
Poelziga, czy nie Poelziga?
SRK obiekty, którymi nikt nie jest zainteresowany, wyburza. Taki los miała również podzielić maszynownia szybu Chrobry I, która nie jest objęta ochroną Ślaskiego Konserwatora Zabytków. Stowarzyszenie „Śląsk Wczoraj i Dziś” twierdziło, że obiekt jest autorstwa Hansa Poelziga. Z kolei Śląski Konserwator Zabytków miał odmienne zdanie. – Nie mieliśmy pewności, czy budynek maszynowni został zaprojektowany i wykonany zgodnie z projektem Hansa Poelziga. Z dokumentów wynika, że budynek został zaprojektowany przez niemieckiego architekta, ale wykonany został już przez kogoś innego. Dlatego nie można go uznać za oryginalny budynek Poelziga – wyjaśnia Łukasz Konarzewski, Śląski Konserwator Zabytków. Jednak dla zachowania kontekstu historyczno–architektonicznego obiekt zostanie wpisany do rejestru zabytków i będzie chroniony przed wyburzeniem.
Wspólny szlak
W spotkaniu z wnukiem Hansa Poelziga uczestniczyli również m.in. prezydent Rybnika Piotr Kuczera oraz przedstawiciele Radlina, którzy wspólnie z władzami Pszowa chcą nawiązać współpracę w stworzeniu specjalnego szlaku. – Gdyby udało się uratować zabytkowe budynki pszowskiej kopalni, można by je włączyć do trasy industrialnej w regionie – mówi Piotr Kuczera. Włodarze liczą na pomoc województwa śląskiego oraz państwa polskiego. Rozmowy w tej sprawie już trwają.
W Radlinie też są ślady Poelziga
Hans Poelziga był również autorem koncepcji rozbudowy Kolonii Emma w Radlinie (niezrealizowanej) oraz stworzył projekt szybu Mauve na terenie radlińskiej kopalni (obecnie szyb „Wiktor”). Peter Alexander Poelzig zwiedził budynek szybu, zapoznał się z dokumentacją archiwalną dotyczącą projektu dziadka oraz zwiedził kolonię familoków w Radlinie. Szczególnie spodobały mu się budynki zrewitalizowane – dawnej szkoły niemieckiej (obecnie przedszkole), budynków mieszkalnych przy ul. Mielęckiego oraz familoka przy ul. Pocztowej, gdzie we wrześniu przeniesie się Świetlica Środowiskowa „Koliba”. – Mam nadzieję, że jak najwięcej budynków zostanie w ten sposób odrestaurowanych – mówił Peter Alexander Poelzig.
(juk)
Ludzie
Prezydent Rybnika
Śląski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Tablica upamietniająca Hansa Poelziga i jego szyb stoi w Radlinie przy ul. Korfantego.
nestety wiele tych miejsc straciło miasto na zawsze w tym piękną cechownię ale budowniczych miasta mozna upamiętnić jeszcze dziś chociażby pamiątkowymi tablicami
Bądźmy dobrej myśli. O Poelzigu i tym dziedzictwie mówi się dopiero od niedawna. Wcześniej dla ludzi przez lata to były to po prostu "szpetne familoki". Ale to się zmienia i takie wizyty temu służą. A w Radlinie i tak zrobiono dużo - Szluchta, Lipki, przedszkole, Mieleckiego teraz Pocztowa. Porownajmy skalę z innymi miastami. Rewelacyjna robotę zrobił też pan Caplap ze słynną makietą starej cechowni. To procentuje.Nie ma lepszego upamiętnienia Poelziga niż przywrocenie tym miejscom nalezytej chwaly. Ale na to potrzeba czasu.
przykre jest to że Friedlander Muller i Poelzig nie istnieją w świadomości mieszkańców i nie zostali nigdy upamiętnieni przez władze Radlina a przecież oni zbudowali to miasto
Noooo...gratulacje dla redakcji Nowin za najszybszych redaktorów w galaktyce! O wizycie wnuka Poelziga która odbyła się 20 SIERPNIA informujecie w połowie września! Może jeszcze relację z meczu Polska - Senegal z czerwca puścicie w październiku w dziale sportowym?
Mieli wszystko od Lini kolejowej z której można było zrobić trasę turystyczna z nędzy czy chalupek aż na kopalnie. Nie mogli zrobić czegoś ale Guido? Podejrzewam że chętni by napewno byli na takie wycieczki ale po co.... Szkoda że myślą tylko o tym żeby zamknąć wyburzyc i kasę zgarnąć za to.
A czy pokazaliście mu jak w ciekawy sposób rewitalizowany jest Hoym w Rybniku? Pokazaliście mu kapitalny układ architektoniczno-kompozycyjny czyli stację Rydułtowy z tunelem po jednej stronie, kopalnią i hałdą po drugiej oraz stacją na łuku i dworcem kolejowym z poł. XIX wieku? Ten rewelacyjny koncept chce zburzyć niejaki Połomski z władz miasta - człowiek który znalazł się w niewłaściwym miejscu i niewłaściwym czasie... zupełnie nie rozumiejący ważności zabytków z epoki industrialnej.