Bibliotekarze podnoszą swoje umiejętności
Po raz kolejny raciborscy bibliotekarze pozyskali z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego środki na podnoszenie swoich umiejętności poprzez udział w szkoleniach. We wrześniu, w ramach projektu "Kompetentny bibliotekarz = nowoczesna biblioteka" odbyły się szkolenia z zakresu budowy potencjału biblioteki wobec wyzwań nowych pokoleń, badania potrzeb klientów bibliotek i strategii marketingowych.
Kim jest pokolenie Y i Z? Co ich wyróżnia? I dlaczego pokolenie Y nazywamy cyfrowymi imigrantami a pokolenie Z cyfrowymi tubylcami? Nowy rok szkolny raciborska biblioteka rozpoczęła od szkolenia „Jak przyciągnąć Millenialsów (Y) oraz pokolenie „Z” do bibliotek?”, które poprowadził Marcin Skrabka z firmy Good Books. Prowadzący przedstawił garść statystyk, zdradził z jakich urządzeń mobilnych najchętniej korzystają omawiane pokolenia, podzielił się z uczestnikami ciekawymi pomysłami na zorganizowanie przestrzeni bibliotecznej spełniającej wymogi pokolenia „Z” i zaproponował szereg działań mających na celu przyciągniecie do biblioteki Millenialsów.
Kolejne szkolenie dotyczyło technik badających potrzeby użytkowników bibliotek. Prowadzący spotkanie – Marcin Skrabka omówił m.in. różnorodne techniki badawcze, w tym narzędzia online oraz podpowiedział jak analizować zgromadzone dane. Znajdź cel ankiety, postaraj się zrobić jak najkrótszą ankietę, w jednym pytaniu pytaj o jedną rzecz, ale także: stosuj narzędzia internetowe, znajdź wolontariuszy przy dystrybucji czy ustaw tablet do głosowania przy ladzie bibliotecznej. To tylko niektóre z bardzo szczegółowych wskazówek dotyczących zbudowania krok po kroku idealnego kwestionariusza, które zostały omówione w trakcie szkolenia.
Czy biblioteka jest firmą a czytelnik klientem? Ostatnie wrześniowe szkolenie w ramach projektu „Kompetentny bibliotekarz = nowoczesna biblioteka” wprowadziło bibliotekarzy w świat marketingowych strategii. Prowadząca szkolenie Marta Kryś z Good Books omówiła czym jest branding, a czym pozycjonowanie na rynku i na konkretnych przykładach pokazała, jak dobra reklama może oddziaływać na potencjalnego klienta. Poruszono także temat wykorzystywania nowych technologii informacyjnych, a na koniec sprecyzowano, które działania promocyjne odnoszą wymierne korzyści w bibliotekach a których lepiej unikać.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Źródło: MiPBP w Raciborzu, opr. (d).