Kim jest franczyzobiorca - jakie zalety ma franczyza?
Mocne strony franczyzy zachęcają coraz więcej przedsiębiorców do wdrożenia tego modelu biznesowego. Jakie są jej mocne strony i co w ten sposób zyskują franczyzobiorca i franczyzodawca?
Czy warto zostać franczyzobiorcą?
Franczyza to popularny i opłacalny rodzaj prowadzenia działalności, który polega na skorzystaniu z renomy oraz know-how znanej marki. Dzięki podpisaniu umowy oraz uiszczaniu odpowiednich opłat franczyzobiorca może dowiedzieć się, jak otworzyć własny sklep czy punkt usługowy, oraz prowadzić go samodzielnie, przestrzegając standardów wyznaczonych przez franczyzodawcę. Korzyści wynikające z franczyzy są wyraźne zarówno dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Dlatego też właśnie ten model jest coraz częściej stosowany w Polsce i na całym świecie.
Pod pojęciem franczyzobiorcy należy rozumieć przedsiębiorcę, który otwiera własny sklep lub inny biznes pod szyldem uznanej i powszechnie rozpoznawalnej marki. Podobnie jak w przypadku rozpoczynania całkowicie własnej działalności przy franczyzie również potrzebny jest kapitał. Należy jednak zauważyć, że w takiej sytuacji franczyzobiorca może posiadać znacznie mniejszy wkład własny na początku, a część pozostałych kosztów rozłożona jest w czasie w postaci opłat m.in. za prawo do korzystania z logotypu franczyzodawcy czy współinwestowania w fundusz marketingowy. Zostanie franczyzobiorcą może więc być świetnym krokiem biznesowym, z pewnością jest też o wiele łatwiejsze niż zakładanie własnej działalności od podstaw.
Jakie są korzyści związane z franczyzą?
Jak już wspomniano, franczyza ma wiele mocnych stron tak z punktu widzenia franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy. Franczyzobiorca wraz z podpisaniem umowy zyskuje przede wszystkim pewność związaną z nabyciem skutecznego produktu w postaci pomysłu na biznes oraz gotowych rozwiązań na jego prowadzenie. Rozpoznawalna marka często jest dla klientów bardziej zachęcająca niż zupełnie nowa firma, która nie ma jeszcze odpowiedniej renomy. Ponadto franczyza jest dość oszczędną formą prowadzenia biznesu, franczyzobiorca może korzystać np. z ogólnopolskich kampanii marketingowych i reklamowych, na które samodzielnie nie mógłby sobie pozwolić. Wszystko to sprawia, że ten sposób inwestowania w przedsiębiorstwo zdaje się znacznie bezpieczniejszy. Franczyza to dla przedsiębiorcy większa wiarygodność i niższe ryzyko niepowodzenia biznesu.
Franczyzobiorca, oprócz możliwości korzystania z wizerunku franczyzodawcy, otrzymuje także sprawdzone know-how. Pod tym pojęciem kryje się zarówno wystrój lokalu czy dobór lokalizacji, jak i pakiet szkoleń czy metody rozwiązywania różnego rodzaju problemów wynikających z prowadzenia działalności. Warto też wyróżnić szereg mniejszych korzyści, jak choćby kwestie związane ze współpracą z kontrahentami czy dostawcami. Uznane marki mają często sprawdzonych dostawców, a podpisywane z nimi umowy cechują się preferencyjnymi warunkami. W ten sposób franczyzobiorca nie tylko ma ułatwione zadanie w kontekście spełnienia wymagań dotyczących np. asortymentu, ale również może sporo zaoszczędzić na kosztach dostaw itp.
Franczyza to świetne rozwiązanie także dla franczyzodawcy. W ten sposób jeszcze bardziej rozwija on swoją markę, rozszerza kanały dystrybucji, zwiększa udziały w rynku czy podwyższa fundusze marketingowe. Co więcej, stabilizuje i umacnia swoją pozycję. A do tego zyskuje partnerów, którym również zależy na rozwoju marki, gdyż w ten sposób mogą zwiększyć rentowność swoich punktów.
Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć sklep lub inny biznes, poważnie rozważ franczyzę. Bycie franczyzobiorcą znanej i rozpoznawalnej marki to dobry sposób na prowadzenie działalności nieobarczonej dużym ryzykiem.
Materiał zewnętrzny