Powiat uruchamia nową linię. Miejskie i powiatowe autobusy nie będą już ze sobą konkurować
27 stycznia wejdzie w życie nowy rozkład jazdy w powiatowej komunikacji autobusowej. Będzie wiele zmian: szybsze połączenia, korekty niektórych tras, regularna linia do Nieboczów, nowe dogodne rodzaje biletów i ulg, a wkrótce kolejny nowoczesny autobus. - Pozyskano także ważnego partnera, jakim jest miasto Wodzisław Śląski - informuje Wojciech Raczkowski ze Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu.
Od 27 stycznia szykują się spore zmiany w komunikacji autobusowej, której organizatorem jest powiat wodzisławski, a operatorem PKS z Raciborza. Największe dotyczyć będą dotychczasowych tras w kierunku Raciborza przez Syrynię i Lubomię oraz w kierunku Godowa przez Skrzyszów. Obok funkcjonujących już połączeń pojawi się nowa linia nr 37, łącząca Godów z Nieboczowami przez Skrzyszów, Wodzisław Śl., Pszów i dzielnicę Wodzisławia – Zawadę. Dzięki niej co godzinę będzie można dotrzeć nie tylko do dworca autobusowego przy ulicy Targowej, ale również do budowanego w okolicy stacji kolejowej centrum przesiadkowego. Co niezwykle ważne, regularną komunikację zyska rozbudowywana, nowa wieś Nieboczowy w gminie Lubomia. Powstaje tam coraz więcej domów i połączenie do szkół, urzędów i przychodni dla osób nieposiadających własnego transportu stało się niezbędne. Nieboczowy zyskają także komunikację w kierunku Raciborza, bowiem autobus oznaczony numerem 40 będzie przejeżdżał przez tą miejscowość dwa razy dziennie.
Znacząco skróci się też czas przejazdu z Syryni i Lubomi do Wodzisławia. Autobus linii 41 nie będzie już kursował przez Pszów. Przejazd na tej trasie skróci się aż o 10 minut. – Zorganizowanie transportu do Nieboczów stało się naszym wyzwaniem, bo chcemy zapewnić regularny transport publiczny każdej miejscowości powiatu. Niejako przy okazji zachęcamy uczniów szkół podstawowych z Lubomi i Syryni do wyboru naszych naprawdę dobrych placówek oświatowych. Jednym z czynników wpływających na decyzję może być szybki i wygodny dojazd, stąd te ważne zmiany – podkreśla Arkadiusz Łuszczak, naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim.
Współpraca z Wodzisławiem Śl.
Zarówno linia 37, jak i istniejące już linie 38 i 41 będą także służyć mieszkańcom Wodzisławia Śląskiego. Dzięki nawiązaniu współpracy pomiędzy starostą wodzisławskim Leszkiem Bizoniem a prezydentem Wodzisławia Mieczysławem Kiecą miejskie autobusy i komunikacja PKS nie będą ze sobą konkurować. Z Zawady i Kokoszyc do centrum miasta będzie można dostać się powiatowymi liniami 37 i 41. Połączenie linią 37 będzie dogodne również dla tych, którzy zechcą bezpośrednio dojechać do placówek oświatowych, w okolice szpitala, urzędu skarbowego lub ZUS czy centrum przesiadkowego przy stacji kolejowej oraz w rejon wodzisławskiego Rynku (przystanek zlokalizowano na ulicy 26 Marca między Wodzisławskim Centrum Kultury a Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną). Także mieszkańcy dzielnicy Wilchwy otrzymają możliwość regularnej komunikacji powiatowej liniami 37 i 38, dzięki czemu znacznie szybciej dojadą do centrum miasta (ulicą Jastrzębską i Kopernika).
Na uwagę zasługuje fakt, że dzięki zmianie trasy na linii 32 zmniejszy się czas przejazdu z Uchylska i Gorzyczek (Kolonii Fryderyk) do Wodzisławia Śl. o 5 min, a dzieci z ulicy Kopalnianej w Gorzyczkach zyskają dojazd do szkoły podstawowej. Należy wspomnieć, że obecnie PKS zastąpił całkowicie transport gminny w dojazdach do szkół podstawowych i regularnie dowozi uczniów do Gołkowic, Gorzyc, Rogowa, Olzy, Turzy Śl., Gorzyczek, Lubomi i Syryni.
W pozostałych sześciu relacjach obsługiwanych przez powiat zmian jest mniej, jednak należy się liczyć z tym, że autobus może od 27 stycznia odjeżdżać o innej porze. Należy więc sprawdzić dokładnie rozkład jazdy.
Ulgi biletowe
Z nowym rozkładem jazdy nastąpią też zmiany w taryfach. Co prawda ceny biletów jednorazowych nie ulegną zmianie, czyli najtańszy bilet w strefie jednej gminy będzie nadal kosztować 2 zł, a najdroższy na terenie powiatu 5 zł, jednak spore udogodnienia dotyczą biletów okresowych. Promocyjny bilet "zawsze z PKS", umożliwiający zakup co trzeciego biletu miesięcznego za 10 zł, zostanie zastąpiony atrakcyjnym biletem 45-dniowym. Zyskają również dorośli posiadacze Karty Dużej Rodziny, bo od stycznia będzie można z ulgą zakupić nie tylko bilet okresowy, ale także bilet jednorazowy. Kolejną zmianą jest możliwość bezpłatnych przejazdów wycieczek szkolnych zgłoszonych przez szkoły powiatu wodzisławskiego. Zachowane zostaną również bezpłatne przejazdy dzieci do lat 7 i osób powyżej 70 roku życia. Ponadto każdy pasażer będzie mógł bezpłatnie skorzystać z komunikacji w soboty, niedziele i święta (w niedziele będzie kursować linia 37). Obok ulg gwarantowanych ustawą, na obecnym poziomie zachowane zostaną zniżki dla uczniów, studentów, honorowych dawców krwi oraz osób objętych opieką społeczną. Bilet miesięczny dla uczniów szkół podstawowych zakupiony za pośrednictwem placówki kosztował będzie nadal tylko 25 zł.
Nowy autobus oraz system mobilny
Komunikacja powiatowa funkcjonuje od 2011 roku, wykonując dotychczas około 160 kursów dziennie (w dni nauki szkolnej). Od 27 stycznia liczba kursów wzrośnie do ponad 200. Powiat liczy także na znaczny wzrost liczby pasażerów w kolejnych miesiącach. Do tej pory korzystało z niej około 70 tys. osób miesięcznie. Pod koniec ubiegłego roku zarząd powiatu w osobach starosty Leszka Bizonia i wicestarosty Tadeusza Skatuły zawarł z PKS-em w Raciborzu pięcioletnią umowę o współpracy, która zakłada 1 mln km i rekompensatę dla przewoźnika w wysokości 3,4 mln zł rocznie. W tym roku po raz pierwszy do komunikacji powiatowej dołoży się także Wodzisław Śląski. Dotacja wyniesie 850 tys. Warto podkreślić, że na komunikację składają się od kilku lat gminy Godów, Gorzyce i Lubomia oraz powiat raciborski (współfinansuje linię 33 z Wodzisławia Śl. do Chałupek). Zgodnie z umową wykorzystywanych jest 16 autobusów, w tym 4 marki sor SN 12, które zostały zakupione w ostatnich dwóch latach przez współfinansujące samorządy. Dzięki dotacji Wodzisławia Śląskiego w marcu do obsługi dołączy kolejny, fabrycznie nowy autobus, który kursował będzie w większości linią 37. Wszystkie nowe autobusy są niskopodłogowe, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, klimatyzowane, z najbardziej rygorystyczną normą spalin Euro 6 step c. Z umowy pomiędzy samorządem a przewoźnikiem wynika ponadto, że od kwietnia 2021 r. wszystkie przewozy mają być realizowane autobusami z normą spalania co najmniej Euro 5.
To nie wszystkie nowości w komunikacji powiatowej – organizatorzy pracują już nad kolejnymi udogodnieniami dla pasażerów. Dotyczą one możliwości zakupu biletów miesięcznych i jednorazowych przez urządzenia mobilne oraz wdrożenia informacji pasażerskiej, rozkładów jazdy i wielu innych udogodnień na smartfony, m.in. o rzeczywistej godzinie odjazdów i ewentualnych opóźnieniach autobusów. W związku z reformą oświaty komunikację czeka w tym roku także ogromne wyzywanie zapewnienia dojazdu uczniom tzw. "podwójnego rocznika" do szkół ponadpodstawowych. Prace w tym zakresie trwają już od pewnego czasu. Wspólnie ze służbami oświatowymi przeprowadzane są konsultacje, szacunki i obliczenia.
Taka współpraca jest potrzebna i raczej powinna cieszyć. Natomiast podstawowym mankamentem jest nadal brak wspólnych taryf chociażby tylko biletów miesięcznych pomiędzy komunikacją wodzisławską, powiatową i MZK. Drugim łatwiejszym do poprawienia to umieszczenia mapek i rozkładów na miejskiej stronie Wodzisławia gdzie można znaleźć tylko linie miejskie. A przecież jeśli trasy są wspólne np. Wodzisław Zawada-Wodzisław centrum to czemu tego nie zrobić? Trzecia potrzeba jaką widzę - to wspólna wyszukiwarka połączeń. I czwarta na którą powinien naciskać Wodzisław to po otwarciu centrum przesiadkowego - skomunikowanie rozkładów autobusowych z kolejowym. Ktoś kto przyjedzie pociągiem z Katowic powinien mieć przesiadkę np. do Pszowa, Syrynii czy Mszany. Natomiast wodzisławskie dzielnice powinne być skomunikowane z każdym pociągiem - także dalekobieżnymi, jeśli to ma dobrze funkcjonować, a wtedy jeden przewoźnik będzie napędzać podróżnych drugiemu.
O tym numerze z ominięciem Kopernika i Cyganka słyszałem od pielęgniarek, które teraz bedą musiały między szpitalami z buta pociskać. Ale co tam jacyś pracujący ludzie. Ważne, że się wycieczka do Małej Sycylii udała.
Wodzisławiem rządzi Juchas z Podbeskidzia z baranami i czego się nie chwyci to spie..oli , najpierw wyprowadził z Pogwizdowa i Piastów autobusy MZK teraz autobusy linii " A " tak zaplanował że kończą kurs na Boguminskiej - cmentarz. Pozbawił tym samym rodziców dzieci niepełnosprawnych dojazdu do szkoły specjalnej, na Kopernika, do szpitala przeciwgruźliczego na Cyganku a nawet na Balaton w lecie. Dojazdu nie będą też mieli mieszkańcy nowego miasta grunt że On może wsadzić swoje 4 litery do wypasionej limuzyny i go wożą na koszt podatnika.
Czy ktoś w tekscie wyłapał (muszę iść do okulisty), gdzie to ten nowy rozkład jazdy, o którym mowa, objawiono? Jest już w ogóle, czy się opracowuje i będzie docierany w trakcie chaosu?
Powiatowiec (188.146. * .34) dobrze rozumujesz. Wpychanie Rydułtów i przyległości do powiatu rybnickiego trwa w najlepsze.
Czy będą wspólne bilety? Bo jak jest taka zgodna współpraca powiatu z Wodzisławiem, to byłoby logiczne, nie?
@Powiatowiec na północ od Wodzisławia uparli się, żeby siedzieć w MZK. Był niedawno temat o komunikacji w Radlinie. Urzędnik mówi mniej więcej, że gmina w MZK nie może rządzić komunikacją u siebie, bo decyzje podejmuje MZK.
@Podróżujący - przeczytaj artykuł, to się dowiesz.
Bedzie jakaś nowa linia?
Im więcej połączeń autobusowych tym lepiej
Rozumiem, że na północ od Wodzisławia nie ma już powiatu?