Z Wodzisławia do Jastrzębia pociągiem. A tory ułożą na nowej ścieżce rowerowej...
PKP S.A. poinformowały gminę Godów, że istnieje plan rewitalizacji linii kolejowej nr 159 na odcinku od Jastrzębia do Wodzisławia Śl. W Godowie kręcą głowami z niedowierzaniem, bo spora część tego odcinka dziś jest trasą rowerową, wybudowaną za unijne pieniądze.
Linia nie należy już do PKP
– Jak chcą odbudowywać tę linię, skoro znaczną część nieruchomości, po których ona biegła należy do gminy? Przecież my tu mamy wybudowaną trasę rowerową – nie kryje zdziwienia Mariusz Adamczyk, wójt Godowa. Pytań zresztą jest więcej. Podstawowe dotyczy opłacalności tej inwestycji. - Zainteresowanie pasażerów tą linią nigdy nie było duże, a jej znaczenie towarowe upadło wraz z likwidacją kopalń. Jestem ciekawy czy ktoś policzył, czy budowa tej linii ma sens ekonomiczny – zastanawia się Adamczyk. - Jako student jeździłem tą linią ponad 20 lat temu. Z Wodzisławia do Jastrzębia pociągami jeździło 10 osób – dodaje Tomasz Kasperuk, zastępca wójta Godowa.
W Godowie przypominają o jeszcze jednym czynniku stawiającym sens rewitalizacji linii pod dużym znakiem zapytania: - Przecież ta linia jest przecięta przez autostradę A1. W jaki sposób zrewitalizowana linia ominie autostradę? - zastanawia się Adamczyk.
PKP i ministerstwo nabrały wody w usta
Jako że pismo PKP S.A. jest dość ogólnikowe, więc zapytaliśmy spółkę o to, w jaki sposób planowane jest przeprowadzenie wspomnianej rewitalizacji, w sytuacji, kiedy niektóre odcinki tej linii należą do gminy Godów, i są już one zabudowane częściowo trasą rowerową, powstałą w ramach unijnego projektu „Żelazny Szlak Kolejowy”, a część wiaduktów na szlaku tej linii, została już wyburzona np. wiadukty kolejowe na terenie Jastrzębia Zdroju. Zadaliśmy też pytanie o to w jaki sposób linia miałaby pokonać nitkę autostrady A1, która przecina dawny szlak kolejowy na granicy miejscowości Turza Śl. i Łaziska? Zapytaliśmy też czy przeprowadzone zostały już jakiekolwiek analizy ekonomiczne dotyczące kosztów odtworzenia, a następnie utrzymania tej linii.
W PKP S.A. usłyszeliśmy, że... tym tematem spółka się nie zajmuje. - To temat, którym zajmują się PKP PLK – odpowiada Katarzyna Grzduk, z Biura Prasowego PKP S.A., spółki, która nadzoruje działalność pozostałych spółek-córek PKP, w tym PKP PLK. Ta ostatnia jest odpowiedzialna za utrzymanie linii kolejowych. PKP PLK na razie jednak milczy, choć obiecało nam, że do tematu się odniesie.
Poczekajmy aż PKL przyjrzy się co to dokładnie jest za linia i co jest do odtworzenia. Zapewniam, że szybko zrezygnują.
@Antygona, nic nie padnie. W Wodzisławiu sami emeryci.
Do SJZ jeżdżą Skrzyszów,Godów,Mszana. Natomiast W Sl,Radlin czy Pszów to garstka bądź spokojny @Antygona.
DonC.@. Jak zamkną kopalnie w JSW, to pierwszym miastem, które padnie bedzie niestety Wodzisław i nasz powiat. Smutna prawda, którą trzeba przetrawić.
Do @SJZ- za kilka lat będzie rządził w PL Pan Biedronka i wtedy zamknie wszystkie kopalnie także potem mieszkańcy SJZ wyjadą za Ural do kraju swoich przodków a ich blokowiska zawalą się pod szkodami górniczymi.Z tego co zostanie zrobią PRL-owski skansen z nauczką dla przyszłych pokoleń jak nie robić tandety i miasta na siłę. Także linia kolejowa na Jastrzebie z jakiejkolwiek strony nie jest potrzebna to zwykłe bicie piany.
zupełnie teoretycznie:
potrzebuję np dojechać z wódzia do jastrzębia do szpitala, więc tak:
1/ komunikacja miejska + bilet autobusowy + czas pomiędzy dojazdem na dworzec i odjazdem pociągu,
2/ czas oczekiwania, czas przejazdu + koszt biletu kolejowego
3/ dojazd z dworca kolejowego szpitala, czas oczekiwania + bilet autobusowy
no a teraz powrót do domu czyli powtórka od pkt 1 do 3
przepraszam, mam to w czterech literach, wsiadam w samochód, pod szpitalem w 25minut, płacę za parking, następne 25 minut jestem w domu.
czas 4 x autobus, + 2 x pociąg + czas oczekiwania na poszczególne środki przejazdu+ koszt biletów ? no liczę ok 4-5 h., łącząc utracony czas i koszt biletów, nie wiele większy niż......
kuźwa, wolę taksówkę.
Do zezem
Tabor kolejowy jest tańszy w utrzymaniu jak obsługuje wiecej ludzi wiec powinna być SKM wydłużona do Jastrzębia.
Utrzymanie infrastruktury będzie tańsze jeśli więcej pociągów pojedzie i więcej ludzi, a najważniejsze że będzie wykorzystywana towarowo, bo jeśli będzie to ślepa bocznica do Jastrzębia z Pawłowic to murowane że padnie po 3 latach równo z limitem UE na to że będzie musiała być.
Energia elektryczna w trakcji jest tańsza niż ładowanie akumulatorów i później z nich korzystanie.
Takt ten sam co na SKM Rybnik - Wodzisław.
A do sterowania używa się dziś automatyki i na całym odcinku Wodzisław Jastrzębie Zebrzydowice wystarczy jedna osoba i zdalne sterowanie nawet można to sterować z Wodzisławia czy Zebrzydowic.
maziizam, taaaaa......
bo utrzymanie taboru kolejowego to za friko,
bo utrzymanie infrastruktury kolejowej też za friko,
bo koszty paliwa/energii oczywiście że za friko....
i pewnie pociąg na tej linii co 20 minut pojedzie, taaaa........, a przy każdym semaforze będzie siedział futrzak i to wszystko w takie sreberka zawijał......
Do Arteks
A tak naprawdę to powinno się odtworzyć oprócz Wodzisław - Jastrzębie dodatkowo odcinek na Zebrzydowice lk170 oraz dobudować pętle przy Podhalańskie, a by ślepo kolej pasażerska nie była zrobiona, a podarować sobie odcinek na Pawłowice od Jastrzębie Graniczna. I wtedy mamy całe Jastrzębie chwycone SKM oraz pociąg do Gliwic może zaczynać bieg z Cieszyna przez Zebrzydowice Jastrzębie Wodzisław Rybnik Radlin-Obszary Leszczyny Knurów
Dodatkowo daje możliwość pociągów na Wisłę kierować przez Jastrzębie Wodzisław bez obracania składów w Rybniku i krótszą trasą.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@maziizam - Subregion Zachodni - to sztuczna nazwa znana wyłącznie w kręgu samorządowców z naszego regionu. ROW jest rozpoznawalny w całej Polsce. Niedawno zarząd kopalń w naszym regionie nazwano ROW. Jak ci się nie podoba można używać geograficznej - Płaskowyż Rybnicki. Odtwarzanie jakichś linii do Cieszyna przez Moszczenicę to kompletne fantasmagorie. Bo tym mało kto jeździł nawet w latach 80. gdzie nasycenie autami było nikłe. Tę linię kolejową wybudowano wyłącznie w celach militarnych - stąd jej przebieg i nikłe znaczenie w ruchu pasażerskim. Jeśli ze środków unijnych budować jakiś SKM w naszym regionie - to tam gdzie są jakieś generatory ruchu w postaci: dużych osiedli, zakładów przemysłowych, stref centrów miast.
Do zezem
I życzę powodzenia w korkach tymi autobusami elektrycznymi.
Elektryczne autobusy mogą być jako dodatek tam gdzie nie ma kolei.
A koszt utrzymania koszt akumulatorów i ładowania autobusów oraz czas ładowania może po czasie 2-5 lat pokazać jakie są drogie i kosztowne w porównaniu do zwykłych autobusów.
moja propozycja: za 500 milionów kupić autobusy elektryczne z napisem PKP.
czy ktoś dobry w ekonomicznych sprawach komunikacji publicznej mógłby wyliczyć przez ile lat mogłaby działać darmowa komunikacja pomiędzy wodzisławiem i jastrzębiem ?
Do Ja11
Nawet w czasach lokomotywy parowej w okresie międzywojennym i największych szkód górniczych na Szotkowice-Moszczenica-Jastrzębie Zdrój nie jechał 40 minut, a 27-31 minut.
https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=998957
Przy trasie wykonanej na 60km/h max mozna ja wykonać na 60-100 km/h przy odpowiednich przechyłkach na torze itd
Spokojnie 15-20 minut da radę w zależności od przystanków po trasie.
Ale pociąg ma być szybszy niż autobus czy auto w godzinach szczytu. Ja pamiętam że pociąg jechał 40 minut.
Jeśli reszta wiosek takich jak Wilchwy,Jedłownik, czy Kokoszyce odłączy się od Wodzisławia, a tym samym Wodzisław zostanie tylko gminą to wtedy miasto Jastrzębie może was wziąć pod swoje skrzydła i ewentualnie dociągnąć jakieś szyny kolejowe. Ale priorytet to dodatkowe lekcje nauki języka polskiego, bo z tą hanyską beblaniną nikt was tu nie wpuści do naszego miasta.
do Ja11
Wodzisław Jastrzębie czas około 15 minut na lk 159 na zmodyfikowanej lk 875 około 10 minut.
A w 10 minut to nawet autem nie dojedziesz z Wodzisławia bez przekraczana prędkości nie mówiąc o korkach.
Czas przejazdu autobusu MZK 131 urząd skarbowy Jastrzębie -Wodzisław pkp 26 minut normalnie i 28 w szczycie.
Czas przejazdu E3 urząd skarbowy Jastrzębie -Wodzisław pkp 23 minut normalnie i 26 w szczycie.
Dziękuję wole jechać pociągiem nawet dłuższa trasą 15 minut a nawet 20 minut bo mam wygodę, nie trzęsie jest więcej miejsca, a nawet ubikacja.
Pociąg z J-Z do SWD ma sens tylko wtedy gdyby jechał 10 min.
Mazilam linia z Jastrzębia do Wodzisławia czas przejazdu 40 minut? Dziękuję nie.
Arteks Don_C
ROW nie ma jest subregion zachodni i tyle.
Tu masz nawet stronę https://subregion.pl/ jakbyś miał wątpliwości i trzymajmy się dzisiejszej oficjalnej nazwy, a nie mitów historycznych. Tak jak dziś nie ma PRL tylko RP.
Pieniądze na odbudowę linii do Jastrzębia pójdą z budżetu Polski czyli wszystkich obywateli nie tylko z Jastrzębia i korzyść ma być dla wszystkich. A zrobienie ślepej bocznicy do Jastrzębia po mega szkodach górniczych spowoduje utopienie tylko kasy wszystkich obywateli i tyle.
A jak Jastrzębie chce dbać o swoją racje bytu to przede wszystkim musi szanować historię a nie niszczyć ją i rozwalać.
Moim osobistym zdaniem byłoby odtworzenie najlepiej lk 159 od Wodzisławia do Jastrzębia Granicznej oraz lk 170 Moszczenica- Zebrzydowie plus dobudowanie zamykającej pętli przy podhalańskiej Jastrzębie Graniczna lk 170 tak żeby SKM Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie mogła objeżdżać Jastrzębie tak samo pociągi na Katowice z Jastrzębia przez Wodzisław-Rybnik.
Ale odtworzenie linii na Zebrzydowice - niecałe 13,5 km daje nam odtworzenie ważnego krwiobiegu kiedyś realizowanego autobusami i koleją Gliwice-Knurów-Rybnik-Leszczyny-Radlin-Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice-Cieszyn, a dodanie łącznicy w Goleszowie Ustronia i Wisły.
Ale najlepiej patrzeć tylko na czubek własnego nosa.
Jak to jest z tym ROW (co nie istnieje) ? Normalnie jest prestiżowy a jak jest smog to TVN,Biedronka,UE wszyscy chcą likwidować kopalnie bo wtedy jest fuj ?
Jakiej deklaracji oczekiwaliście urzędasie? z jakiej paki swd ma dokładać do waszych walniętych pomysłów? Czy to wy robicie komuś łaskę? Wodzisław nie przyleciał z kasą w zębach, to się wielce odetniecie? i kto na tym więcej straci? Wy się nadajecie najwyżej na rządzenie jakąś zapadłą dziurą na Ukrainie. I więcej szacunku do stolicy powiatu, który budował mieszkania, do których przyszli mieszkać wasi rodzice z kurnych chat.
@Ja11 - radni wodzisławscy ostatnio zablokowali wydanie 400 tys. na projekt nowego przystanku który miało sfinansować PKP. Ale trzeba też pochwalić Wodzisław za dopłatę do SKM 600 tys. zł rocznie - czyli nie wzdragają się przed finansowaniem protransportowych projektów. Myślę, że sam prezydent Wodzisławia to bystry człowiek i świadomy jak ważną rolę pełni sprawna komunikacja międzymiejska i jak służy mobilności mieszkańców.
Arteks a niby jak się pogodzić? Skoro Wodzisław i powiat wodzisławski chce decydować na co ma wydać pieniądze Jastrzębie. Nie słyszałem deklaracji ile chcą za to zapłacić. Samo studium wykonalności będzie kosztowało 3.5. Mln złotych. Wodzisław się dołoży? Nie? To siedzieć cicho.
Dziwię się wam, że nie potraficie się pogodzić w temacie transportowym. Zarówno Wodzisław jak i Jastrzębie zyskałyby na takim połączeniu. @maziizam - Rybnik pępkiem nie jest ale jest centrum administracyjnym ROW, a dzięki swojej randze ma stabilną sytuację w transporcie kolejowym, a nawet rozwojową w ostatnich latach. Na czym korzystają też niektóre okoliczne gminy. Ma też stabilną ofertę w transporcie miejskim, niezłe taryfy i najwięcej wozokm. Jest jedynym miastem w regionie które zamawia obsługę przegubowymi autobusami wielkopojemnymi, ma najlepszą sieć ścieżek rowerowych, realizuje plan mobilności miejskiej, porządkuje parkingi w centrum. Realizuje inwestycje związane z transportem publicznym. Porównaj sobie jak Rybnik zapewnia komunikację ze swoich dzielnic np. Boguszowic czy Chwałowic do Centrum, a jaką ofertę ma np. Szeroka, Rój czy Wilchwy do centrum. Cała okolica mogłaby się dużo nauczyć od władz Rybnika.
Lkj zacznij od swoich ziomków i w ramach bojkotu namów ich by w gorolskim Jastrzębiu nie robili. Czas start prymitywie.
Kolej jest potrzebna, a gorolską hołotę, która tego nie rozumie i przeszkadza jej cywilizacja, trzeba pogonić z powrotem za Bug na wozach drabiniastych i zrównać blokowiska z ziemią. Jastrzębie-Zdrój może być znów sympatycznym miasteczkiem uzdrowiskowym.
Władze miasta J-Z nie mają zamiaru popierać lini di Wodzisławia. Mieszkańcy też nie mają takiej potrzeby. O co macie żal miłośnicy koleji? Mamy zniwu zafundować linie by mieszkańcy waszego powiatu mieli jak dojechać do nas do pracy? Przerabialiśmy to przy MZK gdzie dajemy większość kasy a głos mamy jeden jak wójt Polomii czy Mszany. Dlatego wystąpimy z MZK. Chyba mamy prawo decydować na co wydajemy własne pieniądze. Chcecie do nas do pracy dojeżdżać to sobie zapłaccie za autobusy i pociągi. Proste?
Kolej tak ale tam gdzie jest szansa na potoki pasażerskie. Wodzislaw Jastrzębie ich nie wygeneruje. Szkoda kasy na coś co się nie sprawdziło.
SJZ z wioski Jastrzębie zrobiono sypialnie dla tkz. werbusow i przyjechali na ziemniakach. Słoma ci jeszcze z butów wychodzi, jesteś śmieszny ha ha ha
Tak właśnie zrobimy.Mur betonowy z drutem,a na rogatkach miasta od strony SWD szlabany.Chcesz wjechać do Jastrzębia to krótki sprawdzian z przepisów ruchu drogowego w formie pisemnej,a nie non stop co wypadek ,albo kolizja to czytamy,,mieszkaniec powiatu wodzisławskiego...''
Stop Wariatom Drogowym (SWD).
Najlepiej ogrodzić was murem z drutem kolczastym, i gnijcie w tej betonowej wsi, sami dla siebie zakompleksieni egoiści.
Nie jestem żadnym urzedasem człowieczku. Jestem zwykłym mieszkańcem, i mówię co myślę o koleji. Linia do Wodzisławia nikogo nie obchodzi. Co do komunikacji miejskiej najwyższy czas wystąpić z MZK na który płacimy krocie a mamy głos jak zwykła wioska. Najwyższy czas zorganizować własną i tylko własną.
Dalej wciskasz ciemnotę ludziom jastrzębski urzędasie? Uczepiliście się tej godziny jak rzep psiego ogona, to wychodzi na to, ze kolej u was nie ma sensu. Nawet z komunikacją miejską sobie nie radzicie nieudacznicy, a chcecie się mądrzyć na temat kolei.
Jasiu dobrze zerwij ten asfalt w Wilchwach. Ciekawe jak rano do roboty dojedziecie. Kolej w Jastrzębiu ma sens gdy dojedzie się do Katowic w 2 godzinę. Taka koncepcja w pierwszej kolejności interesuje miasto J-Z. Co do lini do Wodzisławia to ona ma duże znaczenie dla mieszkańców miejscowości między Jastrzębiem i Wodzisławiem.
Teraz to o kolei można zapomnieć - trzeba było myśleć o tym 20 lat temu jak zlikwidowano linie. Jak wszystko zarosło chaszczami zostało zniszczone wiadukty rozebrane to zdewastowany teren przekazano gminom. Jak gminy zrobiły porządek i jak np Godów zagospodarował teren na ścieżkę rowerową to ktoś na nowo wymyślił linię kolejową. Totalny brak wyobraźni i pomysłodawca chyba nigdy nie był w terenie zobaczyć jak to naprawdę wygląda. Ale jest jeden pozytyw - widzimy jak wygląda podejmowanie decyzji na szczeblu centralnym w tym kraju - smutne.
Kolei nie buduje się dla sołtysów czy też innych urzedasów a do ludzi, mieszkańców poszczególnych miejscowości by mieli dogodny dojazd i nie chodzi tu o 5 czy 10 minut dłużej. W Moszczenicy obok PKP jest teraz nowe osiedle. Popatrzcie jak w Wodzisławiu włodarze rozwalił komunikację tak miejską jak i powiatową że ludzie mają problemy z dojazdem , a na kilku kilometrach muszą się przesiadać z jednej do drugiej tracąc dodatkowo pieniądze po prostu są okradani - linia " A " zaś linia " C " nie dojeżdża już do Pszowa a zawraca gdzieś w polu. A nad tym wszystkim ( bublem komunikacyjnym ) ciężko pracowali od kwietnia ubiegłego roku przez 10 miesięcy i kosztowało to tylko podatników prawie 18 mln.zlotych.
Arteks
-Rybnik nie jest pępkiem Subregionu.
-Rybnik niech się niestanowi nad inne miasta Subregionu, bo jak historią (Racibórz, Wodzisław) to daleko mu inny rzeczami też.
-Subregion ma rozwijać się całościowo.
-Tak samo jak Katowice robienie za pępek to też błąd i po prostu komunikacje na śląsku trzeba rozwiązywać w sposób P2P a HUB bo to siada i jest mało wydajne czasowo itd. Wynika to z konurbacji śląskiej.
-Gdyby nie wsie na które tak najeżdżasz typu Jankowice, Chwałowice Popielów Niewiadom itd to Rybnik byłby wielkości Wodzisławia od którego owe wsie się odłączyły.
A tak co do wsi to te wsie typu Turza to ma ok 3 tys ludzi Godów 2 tys Łaziska 1,7 tyś, a cała gmina Godów ma prawie 14 tyś ludzi to daleko do typowych wsi to jest przedmieście i dużo ludzi własnie pracuje w Wodzisławiu i Jastrzębiu (około 80%) no chyba, że maja pracować w Czechach i mieć komunikacje do pracy za darmo bo tak robią już wszystkie firmy z Czech no i Eko-Okna a pracodawcom w Polsce brakuje rąk do pracy. A tak w nawiasie nie jedno miasto w Polsce maja mniej ludzi niż te wsie.
To że jak gorol siedzisz w króliczku to nie znaczy, ze ktoś kto mieszka na przedmieściu nie ma mieć transportu publicznego jakim jest kolej.
1. Nie patrzcie tylko z pozycji mieszkańców miast. My, "wsiowi", mamy
zapier... piechotą?! I niech pierwszy rzuci kamieniem ten, co jeździ do
roboty rowerem po ścieżce rowerowej na 159. Ja jeżdżę rowerem z zimą
włącznie po chodnikach i drogach, a wszystkie tory, po których mógłbym,
leżą w poprzek moich potrzeb. Za to póki mogłem zabrać rower do pociągu
za darmo - zabierałem. Teraz, kiedy miałbym płacić 5 zł ekstra (3 za
mnie), ten etap pomijam...
2. Nie zakładajcie, że smog bierze się wyłącznie z kominów - to
najbardziej zależy od palacza. Auta, nawet te elektryczne, nawet gdyby
były ładowane z baterii słonecznych (a u nas nie są), wzbijają kurz z
drogi, który pięknie się do powstawania smogu przyczynia.
3. Jeżeli "z Jastrzębia do Wodzisławia nikt nie jeździ", to proponuję
zerwać asfalt pod szkołą na Wilchwach, a wtedy się przekonamy.
4. Czy "500 mln" nie wzbudza Waszych podejrzeń? "521 mln" mogłoby
sugerować, że to wyliczenie. Pół miliarda to tylko liczba, która ładnie
brzmi. Nie ma do czynienia z rzeczywistością. A ta brzmi: nawierzchnia
1,5 mln zł/km + 0,5 mln zł/km za drut, do tego wiadukty i uzupełnienie
nasypów. Ceny sprzed roku.
5. Jak słyszę, że "jeżdżenie na rowerach do roboty, to przyszłość", to
już wolałbym być Chińczykiem. Oni jeździli rowerami, jak byli na
dorobku. Teraz mają pociągi. "Chińczycy przesiadają się na pociąg, a
Polacy na rowery." - do dupy z taką nowoczesnością!
Do Buractwa poniżej - - - Brakiem się urodziłeś czy to buractwo dziedziczne? Brakło to takiemu wsiokowi wyobraźni, Tego nie porównuj bo to zbyt piękne. Buhaha Od razu widać jaki to rowerzysta, najdalej dojechał do ścieżki, ścieżki właściwie do nikąd. Niecałe 3 km nazwać ścieżką z prawdziwego zdarzenia buhaha Wsiowy inteligent!