Z Wodzisławia do Jastrzębia pociągiem. A tory ułożą na nowej ścieżce rowerowej...
PKP S.A. poinformowały gminę Godów, że istnieje plan rewitalizacji linii kolejowej nr 159 na odcinku od Jastrzębia do Wodzisławia Śl. W Godowie kręcą głowami z niedowierzaniem, bo spora część tego odcinka dziś jest trasą rowerową, wybudowaną za unijne pieniądze.
Linia nie należy już do PKP
– Jak chcą odbudowywać tę linię, skoro znaczną część nieruchomości, po których ona biegła należy do gminy? Przecież my tu mamy wybudowaną trasę rowerową – nie kryje zdziwienia Mariusz Adamczyk, wójt Godowa. Pytań zresztą jest więcej. Podstawowe dotyczy opłacalności tej inwestycji. - Zainteresowanie pasażerów tą linią nigdy nie było duże, a jej znaczenie towarowe upadło wraz z likwidacją kopalń. Jestem ciekawy czy ktoś policzył, czy budowa tej linii ma sens ekonomiczny – zastanawia się Adamczyk. - Jako student jeździłem tą linią ponad 20 lat temu. Z Wodzisławia do Jastrzębia pociągami jeździło 10 osób – dodaje Tomasz Kasperuk, zastępca wójta Godowa.
W Godowie przypominają o jeszcze jednym czynniku stawiającym sens rewitalizacji linii pod dużym znakiem zapytania: - Przecież ta linia jest przecięta przez autostradę A1. W jaki sposób zrewitalizowana linia ominie autostradę? - zastanawia się Adamczyk.
PKP i ministerstwo nabrały wody w usta
Jako że pismo PKP S.A. jest dość ogólnikowe, więc zapytaliśmy spółkę o to, w jaki sposób planowane jest przeprowadzenie wspomnianej rewitalizacji, w sytuacji, kiedy niektóre odcinki tej linii należą do gminy Godów, i są już one zabudowane częściowo trasą rowerową, powstałą w ramach unijnego projektu „Żelazny Szlak Kolejowy”, a część wiaduktów na szlaku tej linii, została już wyburzona np. wiadukty kolejowe na terenie Jastrzębia Zdroju. Zadaliśmy też pytanie o to w jaki sposób linia miałaby pokonać nitkę autostrady A1, która przecina dawny szlak kolejowy na granicy miejscowości Turza Śl. i Łaziska? Zapytaliśmy też czy przeprowadzone zostały już jakiekolwiek analizy ekonomiczne dotyczące kosztów odtworzenia, a następnie utrzymania tej linii.
W PKP S.A. usłyszeliśmy, że... tym tematem spółka się nie zajmuje. - To temat, którym zajmują się PKP PLK – odpowiada Katarzyna Grzduk, z Biura Prasowego PKP S.A., spółki, która nadzoruje działalność pozostałych spółek-córek PKP, w tym PKP PLK. Ta ostatnia jest odpowiedzialna za utrzymanie linii kolejowych. PKP PLK na razie jednak milczy, choć obiecało nam, że do tematu się odniesie.
pytam o okoliczne,wiejskie POLSKIE ścieżki rowerowe,
w Czechach to nawet węglem nie palą więc nie pokazuj mi ich ścieżek rowerowych trollu tylko polskie i co ? brakło cie? cienki jesteś bolek! następnym razem nie zabieraj głosu bo tylko bredzisz i piszesz nie na temat więc nie śmieć.
Do niżej - - - > Zajrzyj na drugi brzeg rzeki Olzy, z Godawa to rzut beretem. Radzę sprawdzić, dowiesz się co to jest i jak wygląda ścieżka rowerowa. Porównaj i powiedz która jest z prawdziwego zdarzenia.
to pokaż mi lepszą drogę rowerową w okolicznych wsiach,inaczej jesteś zwykły głupi troll.
@bystrzak - jest też inna alternatywa przez Szeroką torami JSK i następnie z dobudowaniem torów w okolicy żorskich blokowisk do linii 159. I to chyba mogłoby mieć największe potencjał. Ale zobaczymy na co zdecydują się decydenci. Jedno jest pewne - zarówno w naszym regionie, w elitach rządowych jak i w samym Jastrzębiu - zdano sobie sprawę, że kolej pasażerska jest niezbędna aby wybrnąć z grajdołka komunikacyjnego. Miasto bez sprawnego transportu umiera nie tylko pod kątem turystycznym ale nawet imprezowym czy towarzyskim. Kto młody chce się osiedlać w mieście do którego ani nie ma czym dojechać, ani z niego się wydostać?
~Aldefons (93.179. * .35) ścieżka z prawdziwego zdarzenia buhaha! 2,8 km ścieżka rowerowa, dla wiejskich rowerzystów jeżdżących po ziemniaki do sklepu.
A kto się tu denerwuje? Chyba tylko ty, jastrzębski urzędasie ☺
Niepotrzebne się denerwujecie. W Jastrzębiu nikt nie zakłada budowy koleji do Wodzisławia. Takie coś jest nierealne i zbędne. Prędzej wybuduja nową linię bezpośrednio do Rybnika lub Żor. Po co komu w Jastrzębiu linia do Wodzisławia? Tam prawie nikt nie jeździ.
Bardzo dobrze,że powstała ścieżka rowerowa z prawdziwego zdarzenia inne wiochy mogą tylko zazdrościć.
Jak ktoś będzie chciał sobie pojeździć pociągiem to do Wodziosławia czy Rud nie jest daleko.
Wara od tej ścieżki rowerowej ,wszelkiej maści utopijnych miłośników kolei
Wszystkim wierzącym w fantazjowanie urzędników o godzinie do Katowic polecam wizję w terenie w okolice stacji Jastrzębie-Zdrój-Bzie.
Arteks@ w granicach godziny pociąg do Katowic z Jastrzębia ma szansę dojechać tylko przez Pawłowice - Żory
Może wypowie się pomysłodawca, który wydał ponad 2,6 mln zł. na ścieżkę rowerową o długości 2, 8 km po nasypie kolejowym? Ciekawy jestem co ten osobnik ma do powiedzenia,. Bo z jakiego ugrupowania politycznego jest, ten osobnik tego nie trzeba mówić, to wszyscy logicznie myślący ludzie wiedzą.
@zxc- skoro wójt i inni nie chcą budowy linii kolejowej to nie budować i dobre. Na siłę nie ma co komuś robić dobrze.
@mziizam
dodatkowy tor na lk 158 do Turzyczki - ruchowo da to niewiele bo sloty zajęłyby pociągi do Jastrzębia
- tania odbudowa - kompletna bzdura bo wszystko trzeba odtworzyć od nowa, nawet wiadukty i mosty
- łagodne łuki i wzniesienia czyli większa prędkość - 80 km/h
- dodatkowe przystanki Wodzisław Centrum i Turzyczka, Turza, Łaziska, Godów, Jastrzębie Moszczenica i Szotkowice - gdyby przeprowadzić linię przez Wilchwy i Mszanę też byłyby nowe przystanki
- spójność Subregionu - innymi trasami też dałoby się to osiągnąć, trasa przez Godów czasowo nie będzie atrakcyjna między Jastrzębiem a: Wodzisławiem, Rybnikiem i Katowicami
-SKM Rybnik Wodzisław Jastrzębie - SKM przez wsie? o wiele lepszym kierunkiem byłoby Jastrzębie-Rybnik przez Szeroką, Boguszowice, Chwałowice - na trasie są generatory przemysłowe i duże osiedla
-pociągi do Katowic i Gliwic w przyszłości bezpośrednie - trasa do Katowic i Gliwic bardzo okrężna, gorsza niż przez Żory
Na 158 nie trzeba robić remontu aby podnieść prędkość bo on był. Tam trzeba było czekać do końca gwarancji która niedawno minęła, przenieść wskaźniki i wprowadzić do systemów i rozkładów większą prędkość. Mam nadzieję, że to nastąpi w tym roku.
Będzie mały remont na odcinku Wodzisław Rybnik najprawdopodobniej podniesienie prędkości z 60 km/h do 80 km/h oraz zniesienie ograniczeń miejscowych do 30 jak się nie mylę da to około 5 minut zysku. Dodatkowo mijanka w Brada, remont dwóch wiaduktów i inne poprawki.
Do Arteks
plusy lk 159 Wodzisław-Jastrzębie:
- dodatkowy tor na lk 158 do Turzyczki
- tania odbudowa
- łagodne łuki i wzniesienia czyli większa prędkość
- dodatkowe przystanki Wodzisław Centrum i Turzyczka, Turza, Łaziska, Godów, Jastrzębie Moszczenica i Szotkowice
- spójność Subregionu
-SKM Rybnik Wodzisław Jastrzębie
-pociągi do Katowic i Gliwic w przyszłości bezpośrednie
plusy lk 875 Wodzisław-Jastrzębie:
-najkrótsza odległość
- ostre łuki i duże wzniesienia czyli mniejsza prędkość
- dodatkowe przystanki Wodzisław Centrum (Wodzisław skrzyżowanie Turskiej Mszańskiej , Skrzyszowskiej i czarneckiego, Skrzyszów) Lub ( Wodzisław Wilchwy, Mszana Skrzyszowska , Mszana UG)
-spójność Subregionu
-SKM Rybnik Wodzisław Jastrzębie
-pociągi do Katowic i Gliwic w przyszłości bezpośrednie
@maziizam - za długie czasy jazdy i zbyt okrężny przebieg. Czas przejazdu Katowice-Jastrzębie nie spełnia założenia połączenia Jastrzębia z Katowicami poniżej godziny.
ciekawe wyliczenia, czas przejazdu katowice-wodzisław to 1:07 KSL 44809 w kierunku Bohumin,
jak w ciągu 8 minut pociąg przejedzie z Wodzisławia do Jastrzębia przez Godów zakłądając ze będą 5 stacje po drodze ? (Turza, Godów, Szotkowice, Moszczenica) ? pendolino ?
Program kolej + ministerstwa w przypadku odbudowy linii kolejowej do Jastrzębia od strony Wodzisławia jest najbardziej ekonomiczny jak pod względem budowy tak i utrzymania. Dodatkowo linia nie będzie ślepa, a połączona z koleją przemysłową JSK co da możliwości transportu np węgla do Koksowni Radlin itd.
Dodatkowo scala Subregion Zachodni i daje możliwość wydłużenia SKM Rybnik-Wodzisław do Jastrzębia.
Wydłużenie pociągów z Katowic przez Rybnik Wodzisław do Jastrzębia nie stanowi problemu braku miejsca na dworcu w Katowicach.
Dodatkowo uruchomienie w najbliższym czasie połączenia w takcie 2h Gliwice-Rybnik-Wodzisław również nie stanowi problem przedłużyć do Jastrzębia.
Czas przejazdu Katowice-Mikołów-Orzesze-Leszczyny-Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie to około 1:15 minut.
Za to proponowana trasa Katowice-Mikołów-Orzesze-Żory-Pawłowice- Jastrzębie ma problem przesiadki w Orzeszu, gdyż linia lk140 Katowice-Mikołów-Orzesze jest jednotorowa i wykorzystana do granic możliwości.
Dodatkowo odcinek Jastrzębie ul Graniczna - Pawłowice jest na mega szkodach górniczych o upadku rocznym do 2m i utrzymanie ruchu kolejowego graniczy tam z cudem, a prędkość średnia na tym odcinku do osiągnięcia to około 20-30 km/h.
Towarzystwo Entuzjastów Kolei TEK jednoznacznie mówi stop ślepo zakończonej kolei w Jastrzębiu Zdroju od strony Pawłowic, której historia może się powtórzyć z 2001 roku po utraceniu przelotowości na Wodzisław Ślaski.
Reszta argumentów na strona i facebook Towarzystwa Entuzjastów Kolei
tek.cba.pl/2019-01-31_tek-wsw.pdf
@seba_godow - walka ze smogiem? A w czym problem? Przecież piece i kominy mają swoich właścicieli. Dlaczego więc właściciele ich nie wymienią - czekając na nie wiadomo na co? Niech każdy się zajmie tym co do niego należy - a problemy same znikną. Mieszkasz blisko czeskiej granicy. Zobacz jak tam mało ludzi mieszka w chałupach. A te które są bardzo rzadko dymią. Tam cywilizacja i świadomość problemu doszła dużo szybciej niż w Polsce.
Moim zdaniem budowa odbudowa linii kolejowej w starym śladzie, który się nie sprawdził jest dość kontrowersyjna. Linia ma bardzo okrężny przebieg i nie zapewni konkurencyjnego przejazdu między Jastrzębiem a Wodzisławiem czy Jastrzębiem a Rybnikiem, nie mówiąc o Katowicach. Skoro ministerstwo ma środki - czemu nie wybudować czegoś nowego, o lepszych parametrach i krótszym przebiegu? @seba_godow - wyjątkowo nietrafiony argument bo skoro uważasz, że kolej jest taka nierentowna to chciałbym ci zwrócić uwagę, że budowa 1 km autostrady A1 kosztowała ok. 40 mln zł. A ponieważ przejazdy są bezpłatne - inwestycja choć potrzebna jest kompletnie deficytowa. Tak samo drogi publiczne, mosty, wiadukty które trzeba utrzymywać. Nie stosujmy dwóch różnych wytycznych odnośnie budowy infrastruktury. Ta drogowa częściej wykazuje się nierentownością niż kolejowa. A mimo to zazwyczaj tylko kolejowa jest likwidowana. Przez lata inwestycje drogowe zawsze były nieporównywalnie wyższe od kolejowych - wbrew tendencjom jakie występują w Europie Zachodniej gdzie inwestycje drogowo-kolejowe się równoważą.
Jak jest wolne 500 mln do wydania to proponuje to przeznaczyć na walke ze smogiem. Wystarczyło by pewnie na wymiane wszystkich kotłów w powiecie wodzisławskim. I mozna by wtedy w czystym powietrzu korzystać zimą ze ścieżek zbudowanych na starych torowiskach.
Co tam za towary chcecie wozić ? Niż to wybudują to resztę kopalni się pozamyka. Totalny bezsens.
Jeszcze może parowozy na węgiel !!!
Ścieżki rowerowe,auta elektryczne to jest przyszłość a nie cug do Jastrzębia.Dawno się tak nie uśmiałem :)))))))
Pociąg do Jastrzębia?
Czy wyście już całkiem zgłupieli ?
@ABCC
Trzeba sobie zadać pytanie do czego ta linia jest potrzebna?
1. do komunikacji lokalnej między 2 miastami: Jastrzębie-Wodzisław, czy jest potrzeba budowania linii kolejowej zeby ludzie 30min jechali pociągiem trasą "do okoła" i wysiadali koło ronda koło PKP, do centrum Wodzisławia daleko, trzeba podjechać autobusem to kolejne 20min. do pracy w okolicach Wodzisławia, jak? pociąg potem autobus, a na końcu jeszcze 500m pieszo z przystanku ?
2. do połączenia kolejowego Jastrzębia z Katowicami i resztą Polski, czy teoretyczny pasażer pojedzie pociągiem do Wodzisławia przez Godów do Katowic? (dla tych co nie byli na geografii w szkole podstawowej (piasecki) dodam iż to w 2 stronę) Czas przejazdu z Jastrzębia do Katowic drabasem będzie porównywalny z czasem dojazdu z Jastrzębia przez Godów do Wodzisławia, a tam dopiero rozpocznie się 50min podróż do Katowic.
Proszę inteligentów o wybranie który wariant jest najlepszy dla Jastrzębia.
Do Rybnika z Wodzisławia pociągami jeździ wbrew pozorom sporo osób.
Rentowność linii kolejowych zapewnia przewóz towarów, a nie ludzi, a do tego trzeba linii przelotowej, wy wiejscy ekonomowie. Jak będziecie wieśniaki za bardzo szczekać, to z waszych wsiowych podatków będą kolej budować gdzie indziej.
Argument, że że gdy linia była czynna, to jeździło 10 osób jest nie jest żadnym argumentem. Przecież mogło to być ze względu na fatalny rozkład jazdy (a podobno czasem celowo takie układano, by wygaszać popyt), niską prędkość pociągu, kiepski tabor czy brak skomunikowań. Co oczywiście nie znaczy, że każda zamknięta linia może wygenerować ruch, ale nie wierzę, że pociąg łączący miasta 90-tysięczne, 50-tysięczne, 140-tysięczne na gęsto zaludnionym obszarze, przy dobrym takcie, taborze i czasie przejazdy będzie jeździł pusty.
@piasecki, szkoła podstawowa klasa 2, czytanie ze zrozumieniem, artykuł i komentarze dotyczą przywrócenia linii kolejowej z Jastrzębia do Wodzisławia przez Godów. Wdech, wydech, kawa, jerba i przeczytaj artykuł jeszcze raz. Jak to nic nie da to tylko warsztaty medytacyjne.....
do podatnik32@. Musiał byś sobie trochę zaimportować rozumu do głowy. Obecnie cały świat stawia na transport kolejowy. To wstyd dla Polski, aby 90 tys. miasto nie posiadało kolei pasażerskiej. Powiedz mieszkańcom Rybnika, żeby sobie jeździli na pociąg do Żor albo Raciborza, to zostaniesz zjedzony na wstępie. W Czechach największe miasto bez kolei liczy kilkanaście tys.mieszkańców, w Polsce 90.000, Łomża która nie posiada kolei 70 tys, Lubin 70 tys. Czy uważasz , że to jest powód do dumy?
Lepiej po dawnej linii do kopalni 1 maja, krótszy odcinek
@zxc moze publucznie na łamach nowiny.pl oswiadczysz ze będziesz przynajmniej 2 razy w tygodniu korzystać z tej linii?
Prosty tekst: Ja Jan P..... oświadczam, iż po wydudowaniu linii kolejowej Jastrzębie-Wodzisław przez Godów będę wykonywał min dwa płatne przejazdy tą trasą w tygodniu , aby utrzymać jej rentowność i udowodnić iż budowanie linii kolejowych bez prognoz i analiz ma głęboki sens.
Podpis.
właściwie koncepcja słuszna, lokomokotywa-plus, proponuję linię wybudować po trasie drogi 933 pomiędzy dworcem w jastrzębiu-zjazdem z autostrady a rondem w wodziu,
to klepisko zwane drogą wojewódzką akurat by się nadało, przed wyborami katoPISiorki zrobią furorę taką koncepcją plus.
z centrum Jastrzębia do stacji w Zebrzydowicach jest 11km, do stacji w Wodzisławiu tez ok 10km. Zamiast budować linię kolejową ze średniego miasta do małego miasta przez 2 wisie. Powinno się wybudować duże stacje przesiadkowe z piętrowymi parkingami i stworzyć szybką bezpośrednią linię autobusową skorelowaną z rozkładem PKP. Jak ktoś ma swoje auto to jedzie na parking przy dworcu a trasę do Katowic wykonuje pociągiem, jak ktoś nie ma samochodu to szybka linia autobusowa zawozi go pod sam dworzec. Nikt w obecnych czasach nie będzie jeździć koleją z Jastrzębia do Wodzisławia przez Godów.
@zxc Będziemy skakać z radości by pojechać pociągiem z Godowa do Jastrzębia. Fajnie się wydaje cudze pieniądze. Pamiętaj jednak, że państwo nie ma swoich pieniędzy, wszystkie pieniądze pochodzą od nas. A ja na bzdury nie dam ani złotka. Urzędy nawet nie wiedzą ze linia jest zlikwidowana, nie zrobili żadnych analiz rentowności, byle w telewizji powiedzieć MY WAM DAMY TO CZEGO POTRZEBUJECIE. A ciemny lud to kupi.....
do seba godów@. Kolej w żadnym kraju na świecie nie jest rentowna. Więc taki tok myślenia nie jest odpowiedni. Niektóre pociągi na trasie Wodzisław-Rybnik wożą powietrze, a mimo to tych pociągów przybywa.
Poroniony pomysł z tą linią. Zreszta jak wszystkie programy +
Policzmy.
Załóżmy że dziennie z nowej linii skorzysta 1000 osób. Kazdy kupi bilet za 50 zł. Czyli wpływy dzienne to 50 tyś zł.
Koszt budowy 500 mln więc wpływy zrównowazyły by koszty odbudowy po 10 tyś dniach czyli 27 latach.
Pomijam tutaj koszty eksploatacji, utrzymiania itd. Zapewnie wpływy z biletów nawet nie pokryły by tych kosztów.
Tak planują, budują ludzie bez mózgów. Czy jakiś urzędnik z tej zacofanej UE interesuje się tym na co są wydawane pieniądze?
Wójt Adamczyk i ten drugi pan, wstyd za to co opowiadacie. PKP i Państwo chce wam wybudować kolej a wy wymyślacie, pisząc bzdury o 10 osobach, kiedy z Godowa, Łazisk i Turzy setki osób miałyby szybkie połączenia kolejowe do Jastrzębia, Wodzisławia, Rybnika i Katowic. Żenujące jest to wasze podejście, wiejskie, brak po prostu słów na to co opowiadacie do gazety zamiast się cieszyć i trzymać kciuki.