Integrowali się przez sport
Fundacja Santander chcąc zachęcać młodzież do aktywnego spędzania czasu wolnego, ogłosiła konkurs pn. Bank Młodych Mistrzów Sportu. Wzięła w nim udział Sportowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Radlinie. Na 345 złożonych wniosków, projekt radlińskiej podstawówki „Integracja i sport – inaczej ale razem” znalazł się wśród 40 nagrodzonych. Szkoła na działania otrzymała 7 tys. zł.
Projekt zakładał organizację zajęć sportowych dla trzydziestu uczniów. Dzieci od października do marca spotykały się na ogólnorozwojowych zajęciach z elementami integracji sensorycznej (SI) oraz zajęciach ruchowych na basenie. - Celem zajęć było pokazanie uczniom, że niepełnosprawność nie może i nie powinna wykluczać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z udziału w zajęciach sportowych oraz uświadomienie im, że można i należy razem aktywnie spędzać czas oraz uczestniczyć w zajęciach sportowych - mówi Anna Kasza, nauczycielka SSP nr 2.
W trakcie zajęć SI uczestnicy przede wszystkim stymulowali swoje zmysły np. doskonaląc poczucie własnego ciała, percepcję wzrokową i słuchową. Z kolei na basenie poprawiali koordynację ruchową. - Zajęcia bardzo mi się podobały - mówi Julka, która wzięła udział w projekcie. - W końcu nauczyłam się pływać - dodaje jej koleżanka Helenka. Uczestnicy projektu zgodnie twierdzą, że zajęcia były doskonałą formą spędzenia wolnego czasu. - Fajne było to, że nikt z nikogo się nie śmiał, tylko każdy sobie pomagał - mówi Łukasz, który na zajęciach wzmacniał chorą rękę i nogę.
– Zależy nam, by promować ruch i zasady fair play. Dlatego obok klas sportowych tworzymy również odziały integracyjne, do których uczęszczają dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności - mówi Anna Kasza. Dodaje, że obecnie coraz częściej obserwuje się w społeczeństwie izolację dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zakresie aktywności sportowych. Poza nielicznymi akcjami społecznymi, dzieci te na ogół nie uczestniczą w zajęciach i zawodach razem z pełnosprawnymi rówieśnikami. - Czujemy się odpowiedzialnymi za wszystkich naszych uczniów. Dlatego chcieliśmy pokazać, że ci z pewnymi niepełnosprawnościami mogą razem z pełnosprawnymi aktywnie spędzać czas - dodaje Anna Kasza.
Autorami projektu, prowadzącymi również zajęcia, są nauczyciele SSP nr 2: Elżbieta Marek, Iwona Cymerman, Jakub Cymerman i Anna Kasza.
(juk)