Linia kolejowa z Jastrzębia do Wodzisławia? Jak samorządy wyłożą kasę
Informacja o możliwej rewitalizacji linii kolejowej nr 159 wzbudziła spore emocje. Pomysłodawcy zaznaczają jednak, że rewitalizacja będzie możliwa dopiero wtedy jeśli w sprawę zaangażują się samorządy. To o tyle dziwne, że w żaden samorząd powiatu wodzisławskiego o rewitalizację linii nie zabiega.
Odbudowa tej linii nie jest priorytetem
Lakoniczna odpowiedź zaskakuje i brzmi: Odbudowa linii kolejowej nr 159 od Jastrzębia Zdroju do Wodzisławia Śląskiego nie jest ujęta na liście projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji do 2023 roku – poinformowała Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK S.A. Takie stanowisko kłóci się z zapisami programu Kolej Plus, w którym linia została wpisana do realizacji na lata 2019-2023. Głowacka zaznacza, że bardziej realna jest możliwość odbudowy połączenia z Katowic do Jastrzębia Zdroju. - PKP PLK prowadzą rozmowy z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego odnośnie możliwości sfinansowania studium wykonalności dla tego połączenia – wyjaśnia Głowacka.
Linia będzie jak samorządy się dołożą
Jeszcze dłużej na nasze pytania odpowiadało Ministerstwo Infrastruktury, które na sformułowanie swojego stanowiska potrzebowało prawie 4 tygodni. Odpowiedź, która trafiła do naszej redakcji 26 lutego również niewiele wyjaśnia. - Ze względu na obecny etap prac nad Programem, nie są jeszcze znane szczegółowe zakresy poszczególnych inwestycji – odpowiada Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje, że zestawienie inwestycji, które znalazły się w programie Kolej Plus, stanowi katalog otwarty. Co znaczy, że mogą do niego zostać dołączone inne połączenia, jak i również mogą z niego wypaść te, które zostały już tam ujęte. Jeden konkret dotycząc programu Kolej Plus, a więc i linii kolejowej nr 159, jest. - Realizacja inwestycji będzie możliwa na wniosek i przy współudziale finansowym samorządu (minimum 15% wartości projektu kwalifikującej się do wsparcia), co stanowi obligatoryjny wymóg – dodaje Huptyś. - Temat ten na razie nie był poruszany w naszym mieście. Nikt w tej sprawie się z nami nie kontaktował – mówi Anna Piguła-Szweda, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Wodzisławiu. Dodajmy, że żaden z samorządów powiatu wodzisławskiego o rewitalizację linii kolejowej nr 159 nie zabiega. - Wątpię, by któryś z samorządów miał i dał pieniądze na odbudowę tej linii – mówi wprost Mariusz Adamczyk, wójt Godowa.
(art)
Nie pomyślałeś, że jeśli uda się odbudować kolej do Jastrzębia i połączyć ją z liniami kopalnianymi, to to wymusi remont torów w Wodzisławiu Śląskim? Nie słuchajcie takich "expertów", co w czasie kiedy jest historyczna szansa na odbudowę linii kolejowej i znaczenia miasta, pieprzą o jakiejś mijance w Czyżowicach!
Pani Anno Szweda, Mieczysławie Kieco, Leszku Bizoniu, Tadku Szkatuła, Danielu Jakubczyku, Adamie Gawęda, Tereso Glenc i inni niby Wodzisławscy politycy. Wystąpcie do tego programu KOLEJ PLUS o odbudowę najważniejszej rzeczy a w sumie to dwóch - MIJANKI W CZYŻOWICACH na ważnej zapchanej do granic możliwości linii 158 do Czech oraz remont torów na stacji w Wodzisławiu Śląskim, która w większości zarasta chwastami. Proszę postarać się o tą mijankę bo nie robicie nic w tym celu. Amen.
A cóż tam było niezgodne z regulaminem?
No może ta eko - lokomotywa napędzana na pedały zabrzmiała trochę dwuznacznie, ale bez zbędnych skojarzeń, chodziło mi o rodzaj rikszy na szynach.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
kto tym pociągiem będzie jeżdził jak już niedługo kopalnie pozamykają?
Odległość nie jest najważniejszym wyznacznikiem, ale i tak to 21 km miedzy Wodzisław PKP -Jastrzębie Zdrój PKP na lk 159, za to ważne są łuki - ich promień, ilość różnice wysokości, a ta jest o niebo lepsza od lk 875 dodatkowo lk 159 przebiega przez osiedle Moszczenica oraz po trasie ma kilka przystanków na których jest potencjał ludzki lk 875 praktycznie jest w lesie i tez ma 15 km a problem większe niż z lk 159 tez most nad a1 kilka wiaduktów do odtworzenia itd. Znowu wariant Mszaną jest z 10 razy droższy wykupy ziem melioryzacja potoku mszańskiego tunel pod autostradą obok potoku itd.
Nie żebym dyskryminował małe miejscowości, ale patrząc na mapę, to w lini prostej między Wodziem i Jastrzębiem jest tylko Mszana. Gdzie tam Godów czy Turza??? Ta linia została zbudowana ponad 100 lat temu, gdzie były inne priorytety o osiedla ludzi. W dzisiejszych czasach odbudowa w starym śladzie jest zupełnie nieekonomiczna, bo trasa liczyła ok.25 km. a z Jastrzębia do Wodzia jest 12 km.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Obecnie więcej ludzi korzysta w tej ścieżki rowerowej niż będzie jeździło tym niby pociągiem!!!
Ścieżka rowerowa jest międzynarodową ścieżką tzw. "Żelazny Szlak Rowerowy" więc "maziizam" zanim coś palniesz doczytaj jak nie wiesz o co chodzi trollu.
czy czymś różni się komuna od obecnych rządów ?, ja twierdzę że nie.
taka ciekawostka: w komunie ideolodzy wymyślili linię tramwajową, tzw "okólna", coś jak "zerówka", kto był we wrocku to wie. Miała ona kursować w dwie strony na trasie rybnik-żory-jastrzębie-wodzio-rybnik. Jak ktoś był w mieście Lodzi to wie jak planowano i częściowo zrealizowano linię tramwajową pabianice-łódź-zgierz.
już nawet grunty zaczęto wykupywać, i co?, no miał być tramwaj+, a teraz kolej+, no cóż za podobieństwo.......
na razie obiecki pks+, ale jednak to wyszło tylko "nam się należało+"
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Po co komuś linia kolejowa do Jastrzębia ? W Jastrzębiu w miejscu gdzie jest były dworzec i linia kolejowa,nie ma nic ciekawego. Co z tego że dojedziesz pociągiem na jakieś zadupie. Po przyjeździe trzeba się przesiadać, w autobus a może TAXI. O wiele lepsza jest linia autobusowa.Ważne żeby był jeden bilet na wszystkie autobusy w regionie. Tak jak to działa w KZK GOP. Żeby za przejazd można było płacić smartfonem lub kartą bankomatową.
Lepiej zrobić gorolskie gender plus,LGBT+ zbok+ niż jakieś kolejowe fanaberie.
czyli ten program kolej+ jest tyle wart co mieszkanie+, samochody elektryczne+, autobusy elektryczne+, drony+, komisja smoleńska+, nam się należało+......
czyli o kant rozbić.
@maziizam - nie rzucaj takich głupich oskarżeń wobec wójta Godowa bo wykorzystanie dawnych torowisk kolejowych na trasy rowerowe to nie tylko mądre przedsięwzięcie ale także inwestycja o dużym potencjale turystycznym. Kolej SKM Wodzisław-Jastrzębie? Jak najbardziej popieram ale... w nowym śladzie, a nie w tak okrężnym przebiegu jakim była dawna obwodowa linia militarna Wodzisław-Moszczenica-Zebrzydowice-Cieszyn. To nie ma żadnego sensu i wszyscy o tym wiedzą, dlatego nikt z samorządów tej propozycji nie traktuje serio, poza kilkoma mikolami i to młodymi, nie pamiętającymi już kompletnie pustych pociągów jakie tam jeździły.
Wójt Godowa za wszelka cenę będzie bronił głupiej swojej inwestycji - ścieżki rowerowej, żeby mu wszyscy nie wypominali że głupotę zrobił i tyle. Nie było referendum w gminie co mieszkańcy chcą czy ścieżkę rowerową donikąd za kasę podobna do odbudowy linii kolejowej. Każdy normalnie myślący mieszkaniec gminy chce lepszego transportu publicznego a nie ochłap jakim jest PKS którego w weekend w ogóle nie ma, a kolej by to rozwiązała całkowicie. Szczególnie, że byłyby minimum 6 bezpośrednich połączeń na Katowice do tego w zasięgu SKM Wodzisław, Jastrzębie, Rybnik, w przyszłości Gliwice i Knurów tez bezpośrednie - jak znalazł dla studentów z gminy.
Zamiast pieniądze ze ścieżki przeznaczyć na drogi umoczył je i tyle plus działa na szkodę kolei i tyle.