Jak dobrać olej do samochodu i kiedy należy go wymieniać?
Wśród kierowców panuje niekiedy przekonanie, że jedynym płynem, który należy regularnie uzupełniać, jest paliwo. Prawda jednak jest taka, że pusty bak, nie jest aż tak niebezpieczny, jak brak innych płynów w naszym aucie.
Kiedy należy wymienić olej?
Olej silnikowy jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych, dzięki któremu układ smarowania może pracować we właściwy sposób. Od jego jakości, a także od terminów jego wymiany zależy sprawność i żywotność silnika. Olej silnikowy musi być okresowo wymieniany, gdyż ulega starzeniu. Jego okresu przydatności nie można precyzyjnie określić, gdyż zależy on od wielu czynników, m.in. od kondycji silnika, czystości paliwa, częstotliwości pracy systemów oczyszczania spalin i przede wszystkim – od stylu jazdy. Istotne jest również gdzie auto jest eksploatowane - na długich trasach, czy też w mieście. Należy pamiętać, że szczególnie dotkliwe jest pokonywanie krótkich odcinków dom-praca-dom. W większości przypadków wystarczy jednak jeśli olej wymieniamy minimum co 10-15 tys. km i nie rzadziej jak raz w roku. Przy każdorazowej wymianie, warto założyć również nowy filtr.
Producenci większości samochodów podają specyfikację oleju silnikowego, co ile km przebiegu powinno się dokonywać wymiany i jaka ilość jest potrzebna do wymiany. Najczęściej informacje te znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu, książce serwisowej lub na kartce pod maską samochodu).
Fot. Dobrym zwyczajem jest też sprawdzanie poziomu oleju tzw. bagnetem raz na miesiąc i przed każdą dłuższą podróżą, ponieważ co jakiś czas konieczna jest „dolewka”.
Olej olejowi nierówny. Który lepszy - mineralny, syntetyczny, półsyntetyczny?
Oleje silnikowe ze względu na różne procesy produkcji i co za tym idzie odmienne właściwości dzielimy na trzy rodzaje: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Tradycyjne oleje mineralne są rafinowane z ropy naftowej i teoretycznie nadają się do najstarszej generacji aut. Oleje syntetyczne powstają w wyniku syntezy surowców lub pochodnych ropy naftowej i są produktami najwyższej jakości, powszechnie wykorzystywanymi w nowszych modelach aut. Charakteryzują się dobrą lepkością w skrajnych temperaturach. Nie odkładają się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika, dlatego nie przyczyniają się do jego szybkiego zużycia. Dużym plusem jest fakt, że umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa i zadbanie w optymalny sposób o czystość silnika. Oleje półsyntetyczne to racjonalny kompromis pomiędzy produktem syntetycznym a mineralnym, w którego skład wchodzi baza mineralna i dodatek syntetyczny (w proporcji 70/30). Oleje półsyntetyczne najlepiej sprawdzą się w autach starszych, o niewielkich wymaganiach dotyczących smarowania. Są odporne na szybkie starzenie i nie obciążają uszczelnień silnika, co jest ich niewątpliwą zaletą.
Powstaje oczywiście pytanie – który olej jest lepszy? Odpowiedź jest jednoznaczna – ten, który jest rekomendowany przez producenta. Jeśli nie wiemy i nie mamy możliwości sprawdzić, jaki olej był wcześniej stosowany w samochodzie, zawsze lepiej zastosować olej półsyntetyczny.
Najważniejsze kryterium – lepkość
Najprościej mówiąc, lepkość oznacza jak rzadki lub gęsty jest olej. Gęstość oleju określa się za pomocą ogólnie stosowanej skali – od 0 do 60, gdzie 0 oznacza olej silnikowy najrzadszy, a 60 najgęstszy.
Oznaczenie klasy lepkości oleju znajdziemy na każdym opakowaniu, jako kombinację cyfr z literą „W”, np. 5W/30, 10W/40 itp. W tym przypadku pierwsza liczba określa przydatność oleju w niskich temperaturach – im wartość liczby jest mniejsza, tym olej silnikowy lepiej spisuje się w niskich temperaturach. Druga liczba, tj. ta umieszczona po literze „W” to parametr określający lepkość oleju w wysokich temperaturach – im wyższa liczba, tym olej silnikowy jest gęstszy w wysokiej temperaturze.
Specyfikacje jakościowe
Specyfikacja API określa kategorie olejów za pomocą symbolu składającego się z dwóch liter. Pierwsza służy do określenia rodzaju silnika do jakiego jest przeznaczony (diesle: C, silniki benzynowe: S), druga oznacza jakość oleju (w dieslach są to litery od A do F, a w jednostkach benzynowych od A do M), przy czym im dalsza litera alfabetu znajduje się na drugiej pozycji, tym lepszy jest olej silnikowy. Klasyfikacja jakościowa ACEA (np. A3/B3) również określa oddzielnie parametry dla silników benzynowych (literka A) oraz diesli (B), ale też wyodrębnia jeszcze jedną kategorię (C) samochodów osobowych z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin (filtrami cząstek stałych lub trójdrożnymi katalizatorami).
Współczesne oleje z łatwością wypełniają najwyższe wymagania klasyfikacji API, dlatego przy wyborze oleju do nowoczesnych silników lepiej kierować się nowszą specyfikacją ACEA.
Pełną gamę olejów silnikowych znajdziesz na stronie
W naszej ofercie znajdują się oleje silnikowe najlepszych producentów, m.in..:
Tekst sponsorowany