Z Jastrzębia do Katowic tak, ale nie przez Wodzisław
Zarząd Subregionu Zachodniego podjął 15 marca uchwałę, w której popiera stanowisko Jastrzębia-Zdroju w sprawie odtworzenia połączenia kolejowego z Katowicami. Zarazem sprzeciwia się w nim odbudowie linii nr 159, przebiegającej przez gminy Godów i Gorzyce.
W załączniku do uchwały, zarząd Subregionu Zachodniego zrzeszającego m.in. gminy powiatu wodzisławskiego, przypomina, że Jastrzębie wraz z partnerami tj. gminą Godów, gminą Zebrzydowice oraz miastem Karvina w Czechach oraz gminą Pertovice w Czechach realizuje projekt unijny pn. „Rowerem po Żelaznym Szlaku”, a wcześniej samorządy te realizowały wspólnie projekt „Żelazny Szlak Rowerowy”. Oba projekty polegają na zagospodarowaniu nieczynnych linii kolejowych, poprzez budowę na nich ścieżek rowerowych. Tylko na terenie Jastrzębia na dawnych torach powstanie lub powstało 10 km ścieżek o wartości 19,5 mln zł. W Godowie z kolei jest to 4 km ścieżek o wartości prawie 5 mln zł.
„Plan inwestycji połączeń kolejowych wpisanych do Programu Kolej +, w tym realizacja połączenia kolejowego z Jastrzębia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego nie jest spójna z wcześniejszymi planami lokalnych samorządów, ze względu na znaczne wydłużenie czasu podróży z Jastrzębia-Zdroju do Katowic.” - zaznacza zarząd Subregionu.
Dalej zarząd pisze, że odtworzenie linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego po dawnej trasie przez Godów jest, w związku z opisaną sytuacją, niemożliwe do realizacji. Projekty zrealizowane ze środków unijnych po zakończeniu robót budowlanych muszą funkcjonować, jako ścieżki rowerowe przez 5 lat okresu trwałości, w przeciwnym wypadku trzeba będzie zwrócić otrzymaną dotację z odsetkami, przez wszystkich partnerów obu projektów. Zarząd przypomina też, że miasto Wodzisław oraz gmina Gorzyce planują utworzenie na nieczynnej linii kolejowej własnej ścieżki rowerowej, nawiązującej do ścieżki z Jastrzębia do Godowa.
„W tej sytuacji połączenie kolejowe z Jastrzębia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego, wymagać będzie ewentualnie budowy nowej linii w innej lokalizacji, z koniecznością wykupu nowych terenów czy pominięciem niektórych gmin” - czytamy w stanowisku zarządu.
Dlatego też Subregion Zachodni, uwzględniając potrzeby mieszkańców, zarówna Jastrzębia-Zdroju, gminy Godów, jak i gmin ościennych za słuszne uważa odtworzenie linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic, ale przez Orzesze oraz Pszczynę, która będzie konkurencyjna dla transportu kołowego.
(art)
I tu poparcie rady miasta Wodzisław do kolei Wodzisław-Jastrzębie jako głowny kierunek odtworzenia.
https://www.facebook.com/Towarzystwo...38157466315013
https://www.youtube.com/watch?v=GWDd...TvjMpjSnKxY1Iw
http://wodzislawslaski.esesja.pl/zal...tERYJ79uvpti80
@SJZ
Niestety najgorsze jest to że ludzie taką władzę lokalną wybierają. Subregion kompletnie pokazał klasę gdzie ma kolej czyli w czterech literach miedzy Wodzisławiem, a Jastrzębiem. Wieśniak ze słomą w butach z Godowa wręcz wszystko zrobi, aby kolei nie było prze Godów tak działa na korzyść mieszkańców. Dla niego ścieżka rowerowa to cud miód, a dla mieszkańców utopienie kasy i brak rozwoju. Jeszcze się tym szczyci publicznie.
@maziizam
Najgorsze że w zeszłym roku oddali już część tej ścieżki ok.800m po stronie J-bia, i 2km po stronie Zebrzydowic.W Zebach utknęli przed wiaduktem na ul.Nowy Dwór, ale mają robić dalej tą ścieżkę, a faktycznie mógłby jeździć po tym nasypie pociąg.Hrabina mogłaby zrobić ścieżkę w kier.Pawłowic z przeprawą promową przez zalewisko.Atrakcja turystyczna murowana.Bikerzy z całego województwa by się zjeżdżali, a prom z demontażu np. z Ciechowic :):)
@SJZ
To jest specjalne działanie anty kolejowe Jastrzębia Zdroju, tak jak na Wolności itd.
Akurat obydwa te wiadukty mogły zostać wystarczyło je podeprzeć lub wprowadzić przepust do wnętrza i resztę uzupełnić ziemią, w razie potrzeby usunąć przepust i ziemie wiadukt wzmocnić i tyle.
Własnie co do Ruptawy to przy pomyśle odbudowy linii od strony Wodzisławia mamy propozycje dla całego Subregionu Zachodniego i Śląska Cieszyńskiego aby właśnie te regiony połączyć tą linią, biegnacą przez Ruptawę do Zebrzydowic z dobudowaniem 3,5 km nowego toru od Granicznej obok Podhalańskiej do linii Moszczenica-Zebrzydowice.
Takie rozwiązanie własnie daje niesamowite możliwości transportowe dla prawie całego Jastrzębia oraz Subregionu-Zachodniego i Śląska Cieszyńskiego.
No ale widzę że miasto Jastrzębie woli bocznicę kolejową pod rondem i szkody górnicze z 30km/h tak i z dwa pociągi na krzyż, aby dalej być na zadupiu transportowym i jeździł Drubus i opadające MZK-PKM z E3 za wszelką cenę.
Nie liczy sie pasażer, mieszkaniec a układy i stołki - lokalna mafia.
@maziizam
Spox.Ale bez panów.Oczywiście śledzę tematy na bieżąco i trzymam rękę na pulsie.
A propo na BIPie J-bie kolejny przetarg na rozbiórkę wiaduktu.Tym razem u mnie we wsi.
Do SJZ
Szkoda. Lecz jakby pan coś ciekawego zauważył kolejowego o czym sami przeoczymy w naszym regionie zawsze może Pan nam dać cynk, aby szło szybciej zareagować.
@maziizam
Thx, Za zaproszenie do TEKu, ale co innego interesować się, a co innego działać,Słaby ze mnie społecznik,Jestem w jednym ze stowarzyszeń w komisji rewizyjnej i mój udział kończy się na corocznym złożeniu podpisu pod sprawozdaniem rocznym.Po drugie moje hobby i pasja zajmuje mi większość wolnego czasu, a nie jest to kolej.
Pzdr.
Powiem tak papier wszystko zmoże internet też lecz chodzi o pieniądze na wszystko.
Moim zdaniem pieniądze znajdują się na programy T-TEN, bo te są ważne dla Europy całościowo.
Tak na przykład linie kolejowe 151, 93, 139 itd bedą miały pierwszeństwo tak samo autostrady, ekspresówki w tym programie. A i kanał Odra-Dunaj-Łaba i tu np miedzy Czechami a polska mówi się o Kopydło-Olza.
Jeśli wszystko by wyszło i wszystko zostało stworzone to moim zdaniem może będzie kiedyś coś co w okolicy Wierznowic, Łazisk, Gorzyczek, Olzy i kopydła służyło jako centrum przeładowce trzech środków transportu. Może i szybka kolej też dojdzie do skutku Ostrawa-Bogumin Katowice Pietrowice-Katowice czy nawet szeroki tor, ale nie wiem czy tego dożyję bo autostrada A1 była zaprojektowana i zaczęta budowa w okresie międzywojennym a skończona do dziś nie jest w całości, a usterek i niedoróbek czy specjalnie pominiętych rzeczy (wiadukt nad lk159) bezliku.
Widzę, że bardzo interesuje cię transport i kolej wiec polecam napisz na nasz mail tek@wb.pl, może nawet spodoba się Tobie wstąpić w nasze szeregi i walczyć o zrównoważony transport w naszym regionie i nie tylko.
Zaglądam na SKY, ale jakbyś ty tam nie ciągnął na nich wątków kolejowych to to forum by umarło przynajmniej o naszym regionie. Co do Centrum Logistycznego Gorzyczki-Vernowice, to grubsza sprawa.
http://okip.cup-ostroda.pl/aktualnosci?cid=606&module=Contents%3Aprint
Co do tej linii szeroko torowej do Wierzniowice-Gorzyczki samej mapki nie widziałem ale projekt znam. Myślałem że będzie dokładnie po linii przemysłowej aż do JAS-MOS dalej po lk 159 i w Godowie ( odbicie do Ostrawy gdzie jest Huta, która rudy żelaza potrzebuje ze wschodu, ogólnie wtedy jakiekolwiek wtedy miałoby znaczenie, bo centrum przeładunkowe w polu obok autostrady do głupi pomysł i nic nie da jedynie rozwali Polską spółkę PKP LHS, która dobrze funkcjonuje ze względu, że będzie musiał być podzielona względu na to że tym sposobem przekroczy 500km toru. Lepszym rozwiązaniem dla toru szerokiego jest ciśniecie go Gliwic (port rzeczny) i Kędzierzyna-Koźla (zakłady azotowe) i t zmieści się do 500 km.
Jeśli Cisnąć do Ostrawy to dalej aż do Wiednia i wyprzedzić Słowaków i mieć na tym monopol. Tak samo Szeroki tor do Niemiec np na Magistrali Podsudeckiej w splocie lub jeden tor zabrać lub obok.
Co do centrum przeładunkowego w Jastrzębiu na byłej Jas-Mos powinno powstać niestety tak co zauważam, oraz różne rzeczy słyszałem tu i tam to to jest ściema, tak jak Dębieńsko, Krupiński, że coś tam powstanie czy to elektrownia wodna czy produkcja nowych technologi itd.
Co do centrum przeładunkowego w Rybniku towarowym - wycięcie drzew itd obok itd, to łatwiej i taniej było to zrobić na stacji PKP Wodzisław - wyremontować Tory, dokończyć rewitalizacje z 2016 i z ślepych torów zrobić przejezdne. Jest na pewno bliżej do Autostrady, sa drogi dk 78, 933,932. Dodatkowo bardzo by pomogło w odetkaniu linii kolejowej gdyż nei ma gdzie zostawić składów towarowych, gdyż większość torów ślepa w Wodzisławiu po niedoróbce rewitalizacyjnej.
Są też inne plany kanał Odra-Dunaj-Łaba czy kanał Śląski na który tez jest nacisk polecam forum https://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=45 , w którym są ciekawe sprawy poruszane.
@maziizam
A tą mapkę znasz?
https://zapodaj.net/678556926c1be.png.html
@maziizam
Szyby, też pamiętam lataliśmy tam nieraz po terenie kopalni z łebkami, potem nas strażnik ścigał, ale zabawa była.Ten wentylacyjny nieźle huczał.Mapkę znam, ale jest nieścisła.Nie wiem jak z numeracją, ale ten niby VI, na pewno był bliżej torowiska, a w miejscu pinezki była hala sprężarek.Tak po za tym, to trochę historii ,,bicia'', tych szybów się nasłuchałem z pierwszej ręki. VI drążyli bez mrożenia i nie umieli sobie dać radę z napływem wody.Zastosowali w końcu jakieś tubbingi ołowiane,ale przez ten maras i wodę zawęzili przekrój szybu i wzięli się za VII.VII była zjazdowa, ale miała tylko kibel, fotka czarno-biała jest dostępna w necie.
Do SJZ
Dokładnie jak mówisz partia H jest idealnie pod spodem i zginęło tam 5 ludzi, przechodzi tamtędy uskok geologiczny Gorzyce-Bzie-Czechowice-Kęty, który robi nieciągłości opadania itd. Dodatkowo zaraz obok masz były filar szybów VI i VII, które są już za sute a filar na poziomie 500 i 700 jest wybrany teraz wzbierają na 900 własnie jest to rejon H. Korki są widoczne ziemia poopadana itd, jeden niezabezpieczony jak ostanio tam byłem. Gdy puszą korki na poziomach 500 i 700 może dojść nawet do zsunięcia gruzu wewnątrz korków do zatamowanych wyrobisk jak było np w Czyżowicach gdzie drugi raz musieli wypełniac szyby. Tutaj mapka gdzie są
https://www.google.com/maps/d/viewer?ie=UTF&msa=0&mid=1O6FXdT1eEevRCOwo69hdBI5Cv5c&ll=49.953615849588054%2C18.638364464577876&z=15
Dodatkowo wydobycie nie jest wstrzymane przez WUG w partii H lecz dwa chodniki i już następuje drążenie nowych do partii H od H kołowy czy od G, nikt tego węgla nie daruje zmieni się tylko nazwa na J aby nie przypominał o tragedii.
A tu szkody górnicze na torach dużo mniejsze i jak to wygląda i może doprowadzić do tragedii - wyskoczenie całego pociągu z torów wywrócenie z nasypu i potopienie ludzie w zbiorniku wodnym.
Całe zdarzenie nastąpiło nagle sfotografowane przez maszynisty w Szczygłowicach na nowo wyremontowanej trasie. Przy 30km/h mozna jeszcze próbowac hamować przy 100 tragedia murowana.
https://drive.google.com/open?id=1MYTvj7jvzXFLOrW7JVPJzpF0OyyJHFlH
@bystrzak
Most tzw. ,,Żelazny'', który tam był, jak pamiętam za łebka, w tej chwili byłby cały poniżej lustra wody.Chwilowo osiadanie zwolniło po zeszłorocznej katastrofie na Zofiówce, bo WUG wstrzymał im wydobycie, a partia,,H'' jest dokładnie pod spodem.
SJZ@ to trzecie zdjęcie extra. Chciałem się przespacerować po tym szlaku, teraz już wiem, że trzeba mieć ponton.
Do Ja11
Mówiłem już tu już, że linię można spokojnie przesunąć - przystanek na Górnym ku Dworcu Autobusowym i zostawić przelotową co zwiększa jej przepustowość oraz operacje itd. Za to zostawanie ją ślepo zakończoną pod rondem jako bocznica na Pawłowice czy Wodzisław jest bardzo głupim i kosztownym rozwiązaniem.
@Arteks
Źle mnie zrozumiałeś.To że wkleiłem fotki z zalewiska nie znaczy że jestem za ver. przez Wodzisław.Ja nie jestem za żadną wersją trasy,jest mi to obojętne, gdzie położą te tory,bo sam mieszkam w dzielnicy, w której nie przewiduje się odbudowy linii i nie mam zamiaru jechać 6km do stacji,po to żeby przesiąść się do pociągu.
Mazi te komentarze były na Jasnecie. A wracając do tematu, linia kolejowa ma sens gdy będzie szybka i w centrum. Za centrum coraz bardziej jest uważana okolica skrzyżowanie Piłsudskiego z Warszawska i Mazowiecka przy galerii. Na placu galeria- kino jest organizowanych coraz więcej imprez ogolnomiejskich. Nikt raczej nie ma wątpliwości że to centrum miasta. Na pewno nie Bożka i nie Zdrój.. Zdrój służy tylko mieszkańcom w weekend tak samo jak OWN
Do Arteks
Bzie do Ciebie to centrum Jastrzębia? Jako tako Jastrzębie nie ma rynku ale na pewno większość tubylców-hanysów i przyjezdnych-goroli z Jastrzębia tak nie uważa :) Kiedyś za centrum uważano Uzdrowisko w Zdroju - ma jakieś historyczne do tego przesłanki, choć uważam, że można zaliczyć częściowo były plac autobusowy-targ na Arki-Bożka albo przystanek na Górnym - jest niby dworzec. Jedni mówią, że aleja Piłsudskiego i Jana Pawła, ale problem z tym ze to nie punkt. Wiem, że kiedyś coś planowali z rynkiem na Dworcu w Zdroju, ale nie wyszło. Nie wiem, ale nawet władze miasta Jastrzębie nie założyły, że Bzie to Centrum wiec założę ze to przystanek Górne jest tym od którego wyliczamy odległość I tak przez Wodzisław czy przez Pawłowice to około 34,5 km, a Ze zdroju masz bliżej o jakieś 4 km przez Wodzisław.
A teraz nałóż na Jastrzębie Graniczna - Pawłowice szkody górnicze i 30 km/h, ciągłe remonty i zastępcza komunikacja autobusowa i wyjdzie tak, że dwa razy szybciej będziesz przez Wodzisław.
Rozumiem Cię, że lubisz mnóstwo czasu spędzać w pociągu i delektujesz się długa jazdą w nim, czuć drgania stuki puki na linii mega zniszczonej przez szkody górnicze i przypominać sobie stare czasy, lecz niestety należysz do grona mniejszości wśród pasażerów.
Arteks - Twoja historia odmieniła moje życie
@SJZ - z Jastrzębia Bzia do Rybnika przez Godów 40 km, a przez Żory tylko 30 mimo, że przez Żory jechało się w przez pewien czas w odwrotnym kierunku! To tylko świadczy jak linia przez Godów ma okrężny przebieg. Z Bziem mam sentymentalną przygodę. Odwiedziłem stację jak jeszcze była tam czynna kasa biletowa i kupiłem na pamiątkę bilet kartonikowy do... Jastrzębia . Chwilę rozmawiałem z kasjerką bo zdziwiła się po co mi bilet skoro najbliższy pociąg był za kilka godzin. Ja na to, że chce mieć jakąś pamiątkę z linii którą mogą zamknąć. Była tak związana ze stacją, że aż się wzruszyła na myśl o tym, że przez Bzie mogą przestać jeździć pociągi. Miała nadzieję, że nie zamkną. Opowiedziała mi też, że jak tą linią jeździł pociąg do Wisły to był tak przepełniony, że w Bziu zdarzało się, że pasażerowie nie mogli do niego wejść... A raz nawet ktoś zasłabł w pociągu i musiano wzywać pogotowie. Ale to chyba jedyny pociąg który cieszył się tak dużą frekwencją.
Jak z Jastrzębia to tylko poza Górny Śląsk i to wyłącznie w jedną stronę !
I jeszcze mała ciekawostka.PKP wstydzi się chyba swoich obiektów,bo ze stacji Bzie zniknęły te duże charakterystyczne napisy z nazwą stacji, ale zostawili za to to :)
https://zapodaj.net/e45ab8799c849.jpg.html
Piękne zdjęcia, ostatnio jak byłem tam z dziećmi to kaczki pływały. Chciałem przejść po nasypie w gumowcach, ale zrezygnowałem - zbyt krótkie były, a woderów nie mam, czasu tez nie było na tyle aby obejść na około.
Dziękuję za fatygę i udostępnienie zdjęć.
@maziizam
Świeżutkie ujęcia.Tym razem kierunek Graniczna.
https://zapodaj.net/07783cd986908.jpg.html
https://zapodaj.net/548af2674c5c1.jpg.html
https://zapodaj.net/ac355b59a96ed.jpg.html
Do Ja11
Jeśli wyśmiali to daj link potwierdzający, że większość była przeciwna.
Mazi wiesz nie uszczęśliwiaj jastrzebian na siłę. Pisałeś to samo na forach jastrzebskich i jaka reakcja? Wysmiali te mrzonki. Powtórzę pytanie czy Wodzisław i powiat wodzisławski robią cokolwiek by odtworzyć to połączenie lub choćby wybudować porządną drogę.
TEK pracuje, działa nad odbudową kolei do Jastrzębia i stara się aby było jak najlepiej.
A ile wy podważający i wyśmiewający TEK poczyniliście, aby coś zrobić dla kolei do Jastrzębiu?
Oprócz krytyki i wieszania oskarżeń szczekania na TEK chyba nic.
Zresztą władza lokalna podobnie więcej szkodzi kolei niż pomaga?
http://tek.wb.pl/2019-01-31_tek-wsw.pdf
http://tek.cba.pl/2019-01-31_tek-wsw.pdf
Po pierwsze 500mln rządowych to nie pieniądze Jastrzębia, bo jak tak to dawno, by już go miasto rozwaliło na duperele, a wszystkich obywateli Polski. Średnio każdy obywatel polski w wieku produkcyjnym dał na to 20 zł. I linia ma dać najwięcej pożytku jak największej ilości obywateli.
To czy pasażer jedzie do Jastrzębia z Wodzisławia czy z Jastrzębia do Wodzisławia nie ma znaczenia. No chyba, że zależy wam zapakować ludzi z Jastrzębia i wywieź do macierzy jednorazowo?
To powinno zależeć całemu regionowi szczególnie miastu Jastrzębie i Wodzisław oraz pozostałym Radlinowi, Rybnikowi Rydułtowom, Raciborzowi, Żorom bo to linia spajająca region.
No chyba, że Jastrzębie chce być na zadupiu tak jak Cieszyn choć Ci oprócz połączenia na Katowice bardzo zabiegają za połączeniem na Bielsko przez Goleszów, a i na Jastrzębie chętnie widzieli by odbudowane połączenie na subregion zachodni czy Gliwice.
Zarzucacie TEK'owi, że chce tylko dworzec w Zdroju to wasze wymysły, zabiega oprócz Zdroju: Szotkowice, Moszczenica, Górne(przesuniecie stacji bliżej dworca autobusowego (jest to możliwe i wykonalne) szczególnie, że jak na razie Policja zrezygnowała z nowej komendy bo nie ma na nią kasy, Graniczna.
Chcemy przekonać władze na linię przelotową z dobudową 3,5 km linii kolejowej obok podhalańskiej i połączyć z linią na Zebrzydowice.
W ten sposób mamy prawie całe Jastrzębie w zasięgu kolei i dodatkowe przystanki: Arki bożka, obok obi, Ruptawa i Cisówka.
Takie coś daje niesamowite możliwości: oprócz Kolei na Katowice (nawet w dwóch wariantach), SKM, to również pociągi Gliwice-Knurów-Leszczyny-Rybnik, Radlin-Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice-Cieszyn, pociągi na Wisłę czy Bielsko.
A kolej na Pawłowice przez szkody górnicze to porażka i utopienie kasy co najmniej przez 15-20 lat.
Zxc tak masz rację dlatego Jastrzębie się stara płaci za opracowania i dąży by przywrócić linię. Jastrzębie jest stosunkowo dużym miastem, gdzie istnieje duży ruch do Katowic. Natomiast co robi Wodzisław by mieszkańcy mogli dojechać do Jastrzębia do pracy? Nic. Nawet z droga jest problem. Natomiast miłośnicy koleji się obrażają bo Jastrzębie się nie stara o linię do Wodzisławia przez wioski. Pytam. W jakim celu jeździć do Wodzisławia? Do pracy??? Hmm UM największy pracodawca. Do szkoły? Hmm. Do sklepów? Heh. Sorry nie ma to sensu, jeśli Wodzisławiowi zależy na tej linii to niech się stara a nie obraża na Jastrzębie.
@Ja11 - w przypadku władz Jastrzębia raczej nikt nie mówi o dojeździe do pracy. Bardziej chodzi o sprawy prestiżowe i ogólnie dostanie się do Jastrzębia czy wyjazd z niego. Po co np. w Jastrzębiu tworzyć jakieś atrakcje turystyczne jak nie można liczyć na masowego turystę? To upokarzające, że koleją z Katowic można dojechać do Bełsznicy czy Goleszowa, a nie można do Jastrzębia... @maziizam - czyli 6 minut krócej, a dotarcie dojazd do położonego na odludziu dworca? Byłeś kiedykolwiek na tej zapyziałej stacyjce w Zdroju? Jeśli wierzysz w przywrócenie nierealnych rzeczy typu kolej przez Godów - to czemu nie wierzysz w realne jak drugi tor na 140?
@ja11 - parafrazując - po co linia do Jastrzębia? Państwo powinno inwestować w linie o znaczeniu państwowym i nawet nie myśleć o fanaberiach oszołomów z SJZ.
Nie zrozumiałeś Mazi. Oczywiście jest duży ruch na tej trasie. Tylko że to ruch generowany przez mieszkańców powiatu wodzisławskiego którzy jeżdżą do pracy w Jastrzębiu. Dlaczego Jastrzębie ma budować tą linię? Nam jest potrzebna do Katowic, nie do Wodzisławia.
Do Arteks
Co do autobusu to jedzie E3 26 minut miedzy Wodzisławiem a Jastrzębiem Zdrojem pociąg zrobi to w 20 minut z lepszym komfortem wiec chętnych nie braknie. A do Rybnika w 32 minut wiec tym bardziej będzie się opłacało nim jechać autobusem 47 minut E3. o korkach nie wspominając.
Gwarantuję Ci, że będzie dużo więcej ludzi niż na Chałupki szczególnie jak będzie SKM co 30 minut.
A co do Katowic to szybciej i bez przesiadek przez Wodzisław dojadą z Jastrzębia niż przez Pawłowice.
Jedno to szkody górnicze i prędkość 30km/h, a drugie to przesiadka w Orzeszu lub Tychach.
No chyba że pasażerowie z Rybnika, Wodzisławia, Radlina, Rydułtów czy Raciborza będą się przesiadać w Orzeszu, bezpośredni pojedzie do Jastrzębia, bo jak widzę o to zabiegasz o to bardzo mocno.
@Ja11 - tylko nawiedzeni mogli wierzyć w powrót kolei Jastrzębie-Wodzisław przez Godów. Ci bardziej rozsądni nie traktowali tej opcji nigdy poważnie. Ta linia nigdy nie pełniła ważnej funkcji pasażerskiej - nawet w PRL. Akurat mam przed sobą rozkład z wspaniałych dla PKP czasów gdzie pociągi jeździły często, nie brakowało kolejarzy, nie brakowało taboru, nikt nie myślał o oszczędzaniu. Rok 1986 r. Linia 157 z Wodzisławia do Jastrzębia odj. 4.54 5.47 7.14 12.00 13.43 15.31 16.52 18.41 21.20 22.49. Sami zobaczcie jakie dziury wtedy były i jak słaba oferta nawet w godzinach szczytu! A linia autobusowa R Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie jeździła wtedy co 20 minut na przegubowym taborze. Poza tym było jeszcze multum PKS z Wodzisławia do Jastrzębia przez Skrzyszów, Mszanę lub Gorzyczki. Pociągami na tej trasie jeździli głównie kolejarze. Dużo więcej pasażerów generowały kierunki do Chałupek i Katowic.
Do Ja11
To sobie sprawdź statystykę przemieszczania się ludzi z/do Jastrzębia, a zrozumiesz. Że najwięcej jest własnie w kierunku Wodzisławia i Rybnika.
Ludzi nie interesuje którędy jadą, za to: za ile, czy muszą się przesiadać, jak długo i w jakich warunkach.
I jeśli E3 jedzie 26 minut miedzy Jastrzębiem, a Wodzisławiem a pociąg przez Godów przejedzie w 20 minut czy do Rybnika w 32 minuty zamiast 45 minut dodatkowo w lepszych warunkach bez ściskania się z WC i w tańszej cenie to gwarantuje wybierze pociąg.
A co do Katowic pociag przez Wodzisław bez przesiadek ze wszystkimi przystankami po trasie będzie w 1:15 a autobus Drubus 1:20 w ścisku to też wybiorą pociąg.
A nierealny czas przez Pawłowice mówiący o 1h wrzucić trzeba do bajek po pierwsze 100km/h przez takie szkody to na drugi świat bezpośrednio maks 30 km/h przy remontach ciągłych. Przesiadki w Orzeszu czy Tychach to kolejne 5-10 minut straty. Trzeba pamiętać, że żaden pociąg nawet bezpośredni nie jechał szybciej niż 1:30 przez Pawłowice do Katowic z Jastrzębia Zdroju wiec tą jedną godzinę można sobie to do bajek wsadzić.
Z uporem maniaka piszesz o trasie przez Godow. Przyjmij do wiadomości że nikt, oprócz entuzjastów kolei nie jest tym zainteresowany. Jest to droga dluga i bezsensowna. Ta linia ma służyć szybkiemu dotarciu do Katowic a nie dotarciu do Wodzisławia. Po co jeździć do Wodzisławia albo Rybnika???
Po pierwsze Wodzisław nie jest małym miastem. A to, że ma głupią władzę która liże dupę Rybnikowi to inna sprawa. Dla Wodzisławia i Jastrzębia Kolej miedzy nimi przez Godów jest opłacalna, a nawet Rybnik, by na tym skorzystał. A trasa przez Mszanę jest z 10x razy droższa w budowie niż przez Godów, a zyski w porównaniu do trasy przez Godów mizerne. A jak już mówisz o przystanku Centrum to wiedz, że trasa przez Mszanę robi z przystanku centrum galimatias mianowicie miedzy peronem na Chałupki a peronem na Jastrzębie będzie odległość 50 metrów i z 5 metrów wysokości. Oczywiście jest to do ogarnięcia, ale po co jak można ekonomiczniej - mniej pieniążków przeznaczyć, szybciej wykonać bez zbędnych ceregieli majątkowych oraz protestów mieszkańców.
@Hades_TEK - każdy samorząd musi znać swoją rolę w szeregu, a w naszym regionie Wodzisław należy do miast małych. Pomysł odbudowy linii przez Godów jest bardziej absurdalny niż budowa nowej linii przez Mszanę. Chyba tylko fantaści są zdziwieni, że subregion nie traktuje takich pomysłów poważnie. A miasto Wodzisław? Ma problem aby dołożyć się do przystanku który umożliwiałby dotarcie kolei do samego centrum.
No jasne, zza biurka wszystko jest takie proste. A rusz tyłek i zrób sobie spacerek po torowisku w stronę Pawłowic.