Wodzisławski apel zaskoczył wójta Godowa
Apel Rady Miejskiej w Wodzisławiu w sprawie odtworzenia połączenia kolejowego Wodzisławia z Jastrzębiem-Zdrojem został zauważony w Godowie. I nie spotkał się z entuzjazmem wójta tej gminy.
Na ostatniej sesji Rady Miasta w Wodzisławiu radni, większością głosów rządzącej w radzie koalicji przyjęli apel w sprawie przywrócenia linii kolejowej z Wodzisławia do Jastrzębia, która kiedyś funkcjonowała. Przeciwni byli radni opozycji oraz prezydent Mieczysław Kieca.
Linia kolejowa nr 159 biegła z Jastrzębia do Wodzisławia m.in. przez gminę Godów. Została jednak zamknięta z braku pasażerów, rozebrana, a część terenów, po których biegła została przekazana przez kolej gminie Godów. Ta zaś za unijne pieniądze, wspólnie z polskimi i czeskim partnerami (m.in. Jastrzębiem), przystąpiła do budowy na dawnym torowisku ścieżek rowerowych. Powstają one również na dawnym torowisku w Jastrzębiu. Gdyby rzeczywiście przystąpiono do odbudowy linii w ciągu 5 lat, samorządy musiałby zwracać środki unijne. W Godowie więc deklaracje o odbudowie tej linii kolejowej przyjmowane są niechętnie. Poza tym uważa się tu, że odbudowa takiej linii nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego. Wójt Godowa Mariusz Adamczyk zwraca uwagę jednak na inny aspekt całej sprawy. - Koszt odtworzenia tej linii mają w części pokryć samorządy. Chodzi o 15% kosztów kwalifikowanych. Szacowany wstępnie koszt odtworzenia tej linii to 500 mln zł. A więc samorządy musiałby wyłożyć 75 mln zł – mówi nam wójt Godowa, nawiązując do apelu Rady Miasta w Wodzisławiu, o którym przeczytał w naszej gazecie. - Jestem ciekawy czy Wodzisław ma takie pieniądze i je wyłoży? - pyta wprost Adamczyk. Nie wyklucza, że gmina zwróci się oficjalnie z takim pytaniem do Rady Miejskiej w Wodzisławiu.
Program „Kolej+”, w ramach którego miałaby zostać odtworzona linia kolejowa nr 159 rzeczywiście zakłada, że 15% kosztów odtworzenia linii, mają wziąć na siebie samorządy, przez teren których miałaby biec linia. - Realizacja inwestycji będzie możliwa na wniosek i przy współudziale finansowym samorządu, co stanowi obligatoryjny wymóg – mówił w marcu naszej gazecie Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, które odpowiada za realizację programu „Kolej+”.
(art)
Ludzie
Prezydent Wodzisławia Śl.
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/1563133453817414
O jakich blokach do wyburzenia mówisz bo linia ma iść po starym śladzie?
A co do linii odległości przez Godów, Skrzyszów czy Mszanę
To przez Godów masz 21 km , Skrzyszów gdzieś 15 km, przez Mszanę 13 km w linii prostej 9,5 km
Za to koszt odbudowy przez Godów jest tańszy od Skrzyszowa z 3 razy a 10 razy od budowy nowej linii przez Mszanę i tu jest problem. A czas przejazdu różnica maksymalna to 5 minut gdyż łuki na lk 159 są bardzo łagodne oraz teren ma mal przewyższenia spełniające kategorie 1 do 6 promili nachylenia Skrzyszów miał wiesze nachylenie Mszana będzie miała jeszcze wiesze.
nie ma żadnych 500 mln na linię W-aw-Jastrzębie, to tylko przypuszczalne koszta. ponadto Jastrzębie nie chce mieć połączenia naokoło do Katowic przez Wodzisław. póki co to wygląda jakby kilku osobom z Wodzisławia po 20 latach się przypomniało, że chcieliby sobie pojeździć koleją na wycieczki czy do pracy do Jastrzębia, ale czy akurat podatnicy mają sfinansować takie zachcianki? może wybudować takie połączenie czynem społecznym albo z prywatnych pieniędzy miłośników kolei?
A kto to widział, żeby z Wodzia do Jastrzębia jeździć przez Godów??? To może do Rybnika przez Pszów???
@maziizam Dalej chcesz budować kolej przez centrum Jastrzębia i wyburzyć kilka bloków? może wstawisz tu te zdjęcia z painta ?
Do Zaba564
Wiedzą, wiadukt według Ciebie jest problemem problemem w dzisiejszych czasach od 1911 do 1913 zrobili cały odcinek Wodzisław PKP-Jastrzębie Zdrój z dwoma mostami i 6 wiaduktami gdzie używali podstawowych narzędzi a do pomocy mieli kilka koni i wozy wiec spokojnie dają radę z tym jednym wiaduktem, a kwota to maksymalnie 2 % z całego budżetu na kolej do Jastrzębia na którą jest pula 500 mln.
Gorsze jest to, że biurokracja zje z 20 % tej kwoty, a już wywalono gdzieś 130 tysięcy na projekt, który nic nie daje itd.
Zastanawia mnie czy radni pamiętają że były tor przecina obecnie autostrada, więc potrzebny jest wiadukt nad autostradą.
Do Krakersy
Tak PLK zarządza infrastrukturą.
Ale województwo jest zobowiązane za do dotacji, do odbudowy linii kolejowych itd
Tak mazializm? Od kiedy województwo zarządza liniami kolejowymi? Niby robisz tu na forum za spece kolejowego a piszesz głupoty. Albo celowo wprowadzasz w błąd. Województwo organizuje przewozy regionalne. Za linie odpowiada PKP PLK. Co ma województwo do lini jastrzębie Wodzisław?? Poczytaj założenia programu Kolej +.
15 % samorząd ale za kolej odpowiedzialny jest samorząd wojewódzki czyli województwo Śląskie, a nie miasto Wodzisław, powiat Wodzisław, gmina Godów czy Jastrzębie wiec troszkę rozeznania w temacie proponuje wójtowi Godowa, bo jak na razie to brak wiedzy i słoma z butów wychodzi wypowiedziami jakie ma przeciwko kolei w własnej gminie - ewidentnie działając na szkodę gminy, mieszkańców itd
Brawo !! Jak się jest na stanowisku to trzeba pilnować każdego słowa, aby nie gadać głupot, bo kto gada głupoty ośmiesza siebie i swoje ugrupowanie. Teraz Rada Gminy Godów powinna przegłosować na sesji Rady apel, aby Wodzisław Śląski odtworzył ekstraklasę piłkarską w Wodzisławiu i przeznaczył na ten cel 100mln zł. Odra Wodzisław musi być znowu wielka jak kiedyś!!