Odstąpienie od umowy pożyczki, czyli reklamacje w świecie chwilówek
Wzięcie szybkiej pożyczki online stało się dziś tak łatwe jak zakupy w sieci. Wygoda i szybkość chwilówek jest kusząca. Choć wszyscy wiemy, że nie warto ich brać pochopnie, czasem impuls jest silniejszy. Jak bez kłopotu zwrócić niechcianą mini pożyczkę? Najlepiej spłacić ją przed czasem, unikając przynajmniej części kosztów. A co z przypadkami, gdy podejrzewamy, że mogliśmy paść ofiarą oszustwa? Albo warunki pożyczki są inne niż obiecywała oferta? Reklamacje w branży pozabankowej to ważny temat. Sprawdźmy, co trzeba wiedzieć, by pożyczać (i zwracać) wygodnie oraz bezpiecznie.
Jak wygląda reklamacja chwilówki? Do kogo się zwrócić, gdy praktyki pożyczkodawcy są nieuczciwe? Sprawdźmy, co musi wiedzieć każdy kredytobiorca.
Temat reklamacji produktów branży finansowej zawsze budzi emocje. Chodzi przecież o pieniądze. Co zrobić, jeśli warunki wziętej przez nas chwilówki odbiegają od wybranej oferty? Do kogo może zwrócić się o pomoc konsument?
Kiedy możemy złożyć reklamację pożyczki chwilówki?
W sierpniu 2015 prezydent podpisał uchwałę o zasadach reklamacji produktów rynku finansowego. Dotyczy ona banków, SKOK-ów, firm ubezpieczeniowych oraz oczywiście sprzedawców chwilówek jak np. https://ofin.pl/ . Ustawa ta ma na celu ochronę praw konsumenckich oraz podniesienie bezpieczeństwa usług rozwijających się rynków finansowych. Co nam gwarantuje?
Prawo do reklamacji pożyczki ma każdy, kto zaciągnął zobowiązanie niezgodne z proponowaną ofertą. Warto więc walczyć o swoje, jeśli pożyczkodawca nalicza dodatkowe koszty, uniemożliwia wcześniejszą spłatę lub opóźnia księgowanie naszych wpłat, narażając nas na negatywne wpisy. Niezgodne z prawem są też wszelkie zmiany zasad pożyczkowych bez wiedzy i zgody klienta.
Warto również reklamować pożyczki, które nie dotarły do nas na czas. Wszelkie regulacje zawarte w umowie wiążą bowiem obie strony. Nie godzimy się więc na ustne zmiany umowy. Warto też uważać na pożyczki brane przez telefon. Pamiętajmy, że w takim przypadku powinniśmy otrzymać umowę pożyczki choćby w formie elektronicznej.
Co ważne prawo do reklamacji pożyczki mamy też wtedy, gdy w praktyce okazuje się zbyt droga. Nawet w sytuacji, gdy firma pożyczkowa nalicza prowizję ustaloną w umowie nie może ona przekraczać 10% wartości całego długu.
Jak w praktyce dochodzić swoich praw? Najpierw umowa pożyczki
Nie ma jednego ogólnego sposobu zgłaszania reklamacji produktów branży pozabankowej. Jej zasady zależne są od konkretnej marki i powinny być jasno ustalone w umowie pożyczkowej. Jeśli potrzebujemy więcej informacji niż zawiera umowa, warto skontaktować się z pożyczkodawcą drogą telefoniczną.
Zwykle istnieją dwie drogi dostarczenia konkretnej firmie naszego wniosku o reklamację pożyczki. Pierwsza z nich to droga elektroniczna, druga - listowna. W obu przypadkach firma chwilówkowa ma na odpowiedź 30 dni, choć w uzasadnionych przypadkach czas ten może się wydłużyć.
Samo pismo powinno być opatrzone wyraźnym nagłówkiem “REKLAMACJA”. Bardzo ważnymi informacjami są też nasze dane kontaktowe oraz numer pożyczki. We wniosku należy też zawrzeć powód reklamacji oraz nasze oczekiwania względem pożyczkodawcy.
Reklamacja od strony firmy pożyczkowej
Jak już wspomnieliśmy każda firma pożyczkowa ma 30 dni na rozpatrzenie naszej reklamacji. Co powinno znaleźć się w jej odpowiedzi? Oczywiście decyzja dotycząca naszego roszczenia wraz z jej podstawą prawną. Z pisma powinno też wynikać, kto konkretnie zajmuje się sprawą i jak dalej się ona potoczy. To szczególnie ważne w sytuacjach, gdy stanowisko firmy pożyczkowej odbiega od opinii klienta.
A co zrobić, jeśli sprzedawca chwilówek ignoruje naszą reklamacje? Jeśli marka, do której kierujemy pismo nie odpowiedziała na nie w terminie, oznacza to, że reklamacja automatycznie rozpatrywana jest na naszą korzyść. W tej sytuacji bardzo ważne jest, aby mimo wszystko spłacić zobowiązanie w terminie, a dopiero potem dochodzić swoich praw. Pozwoli nam to uniknąć dodatkowych kosztów, które w świetle prawa będzie trzeba uregulować.
W sytuacji, gdy decyzja pożyczkodawcy nas nie satysfakcjonuje, mamy jeszcze jedno wyjście. Możemy zgłosić sprawę do Rzecznika Finansowego i poprosić o jego pomoc w trybie interwencyjnym. Zadaniem tej instytucji jest przede wszystkim ochrona naszych praw konsumenckich dlatego w kwestiach spornych najlepiej skorzystać z tej właśnie drogi.
Materiał zewnętrzny