Reklamowali, pytali, skarżyli. Półtora tysiąca klientów szukało pomocy
Udzielane były bezpośrednio w biurze, telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej. Łącznie było ich ponad 1,5 tysiąca. Mowa o poradach i informacjach prawnych, jakich udzielono mieszkańcom naszego regionu, którzy zgłosili się do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śl.
POWIAT Rzecznicy praw konsumenta funkcjonują niemal w każdym powiecie. Także w naszym. Funkcję tą pełni Dariusz Kalemba. Jego rolą jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad oraz informacji prawnej. - Nasza działalność jest bardzo ważna dla mieszkańców powiatu wodzisławskiego. To właśnie tutaj uzyskują wsparcie i pomoc w egzekwowaniu swoich praw - mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu Śl.
Ponad 1,5 tysiąca udzielonych porad
W zeszłym roku wodzisławskie biuro powiatowego rzecznika konsumentów udzieliło 1686 porad i informacji prawnych z zakresu ochrony interesów konsumentów. Na ich wniosek sporządzono 255 spraw pisemnych oraz wystosowano 1157 pism. Ponadto 6-krotnie zawiadomiono policję o popełnieniu wykroczenia i 20-krotnie wystąpiono do mundurowych z prośbą o pomoc w uzyskaniu odpowiedzi przez przedsiębiorców. - Dodatkowo wykonaliśmy kilkaset czynności nierejestrowanych, pomagając konsumentom wymagającym szczególnej pomocy np. osobom starszym. Czynności te polegały na sporządzaniu pism reklamacyjnych, pomocy w wypełnianiu druków reklamacyjnych, bezpośrednich kontaktach telefonicznych lub mailowych z przedsiębiorcami - mówi Dariusz Kalemba.
Na co się skarżyli mieszkańcy?
Udzielone przez rzecznika porady i informacje prawne dotyczyły reklamacji towarów, usług oraz informacji ogólnych. Udzielane były bezpośrednio w biurze, telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej. O co najczęściej pytali i na co się skarżyli mieszkańcy powiatu wodzisławskiego? Jak informuje Dariusz Kalemba, najwięcej reklamacji dotyczyło jakości towarów. - 384 porad dotyczyło urządzeń RTV i AGD, telefonów oraz sprzętu komputerowego. 168 porad udzieliliśmy w sprawach odzieży i obuwia, a 123 - mebli i artykułów wyposażenia wnętrz - wylicza. Porady reklamacji usług najczęściej dotyczyły branż remontowo-budowlanych, telekomunikacyjnych oraz ubezpieczeniowych. Kolejno ich ilość wynosiła: 90, 80 i 53.
Skąd najczęściej proszono o pomoc?
– Negatywnym zjawiskiem powodującym spory konsumenckie jest nierespektowanie lub niekorzystne interpretowanie praw przez sprzedawców i usługodawców. Ważną rolę rzecznika okazuje się działalność interwencyjna i mediacyjna w tym zakresie - mówi Dariusz Kalemba. Dodaje, że działalność biura cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców powiatu wodzisławskiego. Świadczy o tym liczba kontaktujących się z nim mieszkańców. W 2019 r. do biura rzecznika trafiło 255 wniosków i pism od konsumentów z prośbą o pomoc. Najwięcej z nich, bo aż 101 wystosowali wodzisławianie. Następni byli mieszkańcy: Radlina - 33, Gorzyc - 26, Rydułtów - 25, Godowa - 24, Pszowa - 21, Mszany i Marklowic - po 8 oraz Lubomi - 7.
(juk)