Odpis aktu małżeństwa i aktu urodzenia załatwisz przez Internet
Od teraz odpis aktu małżeństwa i aktu urdzenia dziecka można otrzymać w wersji elektronicznej. Nie trzeba udawać się do urzędu osobiście. Odpis elektroniczny ważny będzie jedynie w wersji elektronicznej - domowa drukowana wersja nie będzie miała mocy prawnej.
System wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie prześle go na twoją skrzynkę i to bez zaangażowania urzędnika.
Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe przy spełnieniu kilku warunków:
- odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć ciebie, twoich dzieci, małżonka lub rodziców,
- system - w trakcie wypełniania wniosku - musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania,
- płatności za odpis należy dokonać online.
W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrowane są akty od 2015 roku. W tym momencie to na ich odpisy nie trzeba czekać. Stale prowadzona jest migracja do systemu także starszych dokumentów.
Co zrobić, żeby najpierw zawnioskować o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej? Potrzeba profilu zaufanego i wizyty na portalu GOV.pl.
Ważne: odpis, który się uzyskuje, będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie należy go drukować, należy go przekazywać tylko w tej postaci. Wydruk nie ma mocy prawnej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu.