Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Czy pojedziemy rowerem po koronie zbiornika Racibórz?

- Wody Polskie postawiły warunki ewentualnego wykorzystania dróg serwisowych na ścieżki rowerowe – a to już coś nowego - piszą członkowie Inicjatywy Rowerowej Bramy Morawskiej.

Czy pojedziemy rowerem po koronie zbiornika Racibórz?

Fiasko prowadzonych działań?

Od zeszłego roku trwa wymiana pism z RZGW w temacie wykorzystania istniejącej infrastruktury zbiornika dla komunikacji rowerowej. Niestety zawsze pada ta sama odpowiedź, że projekt budowy zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny nie przewiduje budowy ścieżek rowerowych. Inicjatywa Rowerowa Bramy Morawskiej podjęła ten temat jako jeden z pierwszych do załatwienia – chodziło o to, aby już w realizowanym projekcie wprowadzić pewne zmiany, tak aby można było poruszać się legalnie po zbiorniku rowerem w momencie zakończenia budowy. Wyobrażaliśmy sobie, że automatycznie od pierwszego dnia kiedy zostaną zniesione ograniczenia ruchu związane z funkcjonowaniem budowy i można będzie jeździć tamtędy rowerem. Niestety z końcem maja wykonawca wystąpił do inwestora z protokołem zakończenia budowy, a wraz z końcem budowy na ścieżkach pojawiły się szlabany z kłódką i odpowiednie oznakowanie zamykające legalny przejazd jakimkolwiek pojazdem.

Co jeszcze można było zrobić?

Zainteresowaliśmy tematem Bank Światowy, który jako instytucja współfinansująca mógłby wpłynąć na przebieg sprawy. Weszliśmy w kontakt z Subregionem Zachodnim, dla którego ten fragment ma duże znaczenie w budowaniu marki turystycznej Kraina Dolnej Odry. Były spotkania, pisma, ale największą wartość miała samodzielna analiza projektu, dzięki której powstało autorskie opracowanie „Koncepcja przeprawy przez Odrę i nowe koryto Psiny w ramach infrastruktury budowanego zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny”. Okazało się również, że dla zabezpieczenia ciągłości tras rowerowych nie wystarczy jedynie udostępnić rowerzystom wybudowaną infrastrukturę dróg technicznych, ale należy dodatkowo wykonać drogę na wale łączącym stare obwałowanie z nowym obwałowaniem przy zaporze czołowej zbiornika oraz wybudować kładkę nad nowym korytem rzeki Psiny.

Powstały dwie koncepcje:

1. Zakładająca budowę kładki na Psinie i wykorzystanie przeprawy przez Odrę poprzez nową zaporę - ta koncepcja (zbieżna z pewnymi planami Prezydenta Miasta Racibórz) wydaje się podstawową koncepcją ekwiwalentną do wcześniejszej przeprawy przez śluzę Rafako

2. Zakładająca wykorzystanie dróg technicznych po koronie wałów wraz z nową przeprawą przez Psinę na ul. Topolowej – koncepcja doraźna do momentu wybudowania kładki jw. bo wymusza dodatkową trasę ok. 1,5 km dla każdego, kto chciałby się przeprawić na drugą stronę Psiny.

Można by było wywołać większy nacisk społeczny, zgromadzić wokół tematu włodarzy powiatów i gmin, ale czas pandemii spowolnił tempo działań, a budowa szła dalej…

Światełko w tunelu

Mamy już kolejne pismo, tym razem od Prezesa Wód Polskich potwierdzające kolejny raz, że projekt zbiornika nie przewiduje budowy ścieżek rowerowych, ale jednocześnie zapewniające, że przy realizacji inwestycji prowadzone są szeroko pojęte konsultacje społeczne. Dziś mamy nową sytuację, bo budowa została zakończona-projekt zrealizowany, więc szukamy innych rozwiązań, angażujemy coraz szerszy krąg ludzi, przygotowujemy kolejne szczegóły techniczne. Jesteśmy krok dalej - Wody Polskie postawiły warunki ewentualnego wykorzystania dróg serwisowych na ścieżki rowerowe – a to już coś nowego. Działamy dalej, rzeczowo i małymi krokami do przodu. Jesteśmy po rozmowach z naszym magistratem – prezydent Michał Fita poparł przygotowaną koncepcję (mimo innych planów magistratu w zakresie kładki) i potwierdził gotowość urzędu do wsparcia działań dotyczących opracowania nowej organizacji ruchu oraz wypracowania zasad korzystania i utrzymania ścieżki rowerowej zgodnie z naszą 2. koncepcją. Miejmy nadzieję, że dobra wola z każdej strony oraz rzeczowe rozmowy doprowadzą do rychłego rozwiązania. Do tematu chcemy włączyć Powiat Raciborski i Powiat Wodzisławski (starosta wodzisławski jest również zainteresowany powstającymi rozwiązaniami). Sądzimy jednak, że nade wszystko nie obejdzie się bez poważnego wsparcia społecznego.

Członkowie Inicjatywy Rowerowej Bramy Morawskiej

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Dżibi (195.254. * .110) 08.06.2020 20:38

Jak nie wiadomo o co chodzi , to chodzi o pieniądze.
Oficjalne udostępnienie dróg technicznych , jako ciągi rowerowe wiązało by się z odpowiedzialnością zarządcy terenu w sytuacjach , w których mogło by dojść do powstania szkody na użytkowniku , a tak mamy znaki B-1 i w razie czego - wina osoby poruszającej się w miejscu niedozwolonym.
Nie łudźcie się jeszcze to trochę potrwa.
Takie czasy.