Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

CPK nie rezygnuje z linii kolejowej w powiecie wodzisławskim

Trwa kolejny etap konsultacji linii kolejowych, które mają połączyć cały kraj, w tym nasz region z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Tym razem CPK konsultuje się z dużymi instytucjami.

CPK nie rezygnuje z linii kolejowej w powiecie wodzisławskim

POWIAT Na początku czerwca spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz. To ważna informacja dla mieszkańców naszego powiatu. Jedną z priorytetowych linii kolejowych jest bowiem linia Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy). Przypomnijmy, że wstępne założenia dotyczące jej przebiegu w powiecie wodzisławskim wywołały spore poruszenie, zwłaszcza wśród mieszkańców gminy Godów.

Linie kolejowe CPK nabierają tempa

Jak poinformowała spółka CPK, jeszcze w tym roku ruszą prace przygotowawcze dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km: Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy), Ostrołęka – Łomża, Trawniki – Krasnystaw – Zamość, Łętownia – Rzeszów i właśnie Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy).

Te inwestycje będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

Kolejny etap konsultacji. Tym razem z instytucjami

Trwa zarazem kolejny etap konsultacji przebiegu linii kolejowych, w tym właśnie linii nr 170 Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica państwa w ramach tzw. Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Informację o tych konsultacjach podało miasto Żory na swojej stronie internetowej. Wzbudziła ona zainteresowanie m.in. niektórych mieszkańców gminy Godów. Podobnej notki nie znaleźli na stronie internetowej swojej gminy. Padły więc zarzuty, że włodarze Godowa ukrywają konsultacje przed mieszkańcami. Wójt Godowa Mariusz Adamczyk wyjaśnia jednak, że obecne konsultacje nie dotyczą ani mieszkańców ani samorządów. Dlatego informacja o nich nie jest upubliczniana np. na stronach urzędów miast i gmin, za wyjątkiem wspomnianych Żor i jeszcze gminy Ornontowice. Zaproszenie do konsultacji otrzymał jednak Subregion Zachodni. – Nie wiem dlaczego na stronie internetowej Żor informacja o konsultacjach została sformułowana w ten sposób, jakoby miały one dotyczyć mieszkańców. W piśmie do Subregionu Zachodniego CPK informuje, że ten etap konsultacji skierowany jest do interesariuszy instytucjonalnych, czyli większych instytucji typu Tauron, PGG czy JSW – wyjaśnia Mariusz Adamczyk, wójt Godowa odnosząc się do zarzutów o tym, że gmina rzekomo ukrywa przed mieszkańcami kolejny etap konsultacji. Dodajmy, że Rada Gminy w Godowie po marcowych konsultacjach z mieszkańcami, 6 marca podjęła uchwałę, w której nie wyraziła zgody na żaden z zaproponowanych przez CPK przebiegów linii nr 170 przez gminę Godów.

Przypomnijmy, że w rozmowie z naszą gazetą w lutym tego roku Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR spółki CPK informował o tym, że konsultacje dotyczące przebiegu linii CPK będą miały charakter wieloetapowy. Najpierw będą to konsultacje ze społeczeństwem, później instytucjami i samorządowcami, przedstawicielami gmin, przez które biegną proponowane warianty linii kolejowych. Kolejnym etapem prac nad projektem Strategicznym Studium Lokalizacyjnym będzie strategiczna ocena oddziaływania na środowisko. Ocenie tej będzie poddany projekt dokumentu sporządzony z uwzględnieniem wyników konsultacji prowadzonych obecnie. – W ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko ponownie poprosimy mieszkańców o wyrażenie opinii, zgłoszenie uwag lub wniosków – mówił nam Majszyk. Kiedy rozmawialiśmy z nim w poniedziałek 27 lipca, Majszyk potwierdził tą wieloetapowość. – Za kilka dni rozpoczniemy konsultacje z gminami, przez które mają przebiegać linie. Ponowne konsultacje z mieszkańcami odbędziemy na etapie oceny oddziaływań na środowisko – potwierdza dziś swoje słowa z lutego Konrad Majszyk. Na razie za wcześnie, by precyzować, w jakim stanie się to terminie.

Zmienione warianty przebiegu linii kolejowej przez powiat wodzisławski

Warto zwrócić uwagę, że w pierwszym etapie konsultacji, przeprowadzonych ze społeczeństwem linia nr 170 miała przekraczać granicę państwa w Gorzyczkach. Obecnie CPK mówi oględnie o granicy państwa. Poddane obecnym konsultacjom przebiegi linii kolejowej nr 170 są nieco inne niż te, które konsultowane były ze społeczeństwem w lutym i marcu tego roku. O ile CPK nie zrezygnował z przebiegu linii nr 170 przez powiat wodzisławski – było zresztą do przewidzenia, że uchwała Rady Gminy w Godowie nie odniesie takiego skutku, czego zresztą większość radnych była świadoma – to na podstawie udostępnionych obecnie map widać, że warianty przebiegów uległy zmianie. Obecnie rozpatrywane są dwa warianty przejścia kolei przez granicę państwa: jeden na pograniczu gmin Godów i Gorzyce tuż przy autostradzie A1, drugi wariant przewiduje przejście kolejowe na terenie gminy Godów między sołectwami Łaziska i Godów. Wśród nowości należy wymienić to, że obecnie nie jest już rozpatrywany, budzący chyba najwięcej emocji wariant przebiegu linii wzdłuż A1 przez Podbucze i Skrzyszów obok szkoły. Za to pojawił się wariant przebiegu kolei przez gminę Mszana, którego w marcowych konsultacjach w ogóle nie było. Szczegóły na mapach obok.

Artur Marcisz

25 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~johans (193.27. * .65) 26.11.2020 17:45

Jaki stan na dziś?

~tłoczek (188.137. * .64) 03.08.2020 18:51

Nie rozumiem czemu mieszkańcy Jastrzębia są tak negatywnie i wrogo nastawieni do innych i to w sytuacji - kiedy w dużej mierze zależą przecież od innych. Bo przecież to nie Wodzisław, Żory czy Rybnik mają być podłączone do kolei ale to Jastrzębie ma być włączone do istniejącej sieci kolejowej. Czym lepiej to będzie zrobione tym będzie z tego większy pożytek. Przypomnę, że poprzednie połączenie Jastrzębie z koleją przypominało Kolejkę Leśną w Bieszczadach, a nie normalną kolej. Jak się dojechało trwającą w nieskończoność podróż pociągiem z Orzesza i wysiadło w Zdroju - człowiek miał wrażenie jakby cofnął się w czasie i wylądował w sercu Bieszczad... Linia miała megalokalny charakter i dlatego tak dawno temu upadła. CPK nie powstanie z powodu kosztów oraz ze względów politycznych. Z CPK odszedł niedawno ostatni merytoryczny dekrektor jaki tak pracował - pewnie nie widzi w tym przyszłości. Zobaczycie jakie problemy ekonomiczne i cięcia budżetowe zaczną się od jesieni. Większą szansą na powrót kolei do Jastrzębia jest program Kolej+ i jakaś rozsądna kolej lokalna. Ale to też chyba dalekie perspektywy.

~Objektywny_ (93.179. * .35) 03.08.2020 16:36

Kolejne obiecanki i mrzonki pis-u,bujdy dla ciemnego luda,by odwrócić uwagę od katastrofalnej sytuacji gospodarczej

Wierzy im jeszcze ktoś?

~Wotore (83.21. * .151) 03.08.2020 13:28

A co to jest TEK, żeby ich zapraszać? Na tak poważne rozmowy, zaprasza sie poważnych ludzi. To tak jakby zaprosić Koło Gospodyń Wiejskich z Kokoszyc i dyskutować z nimi o szybkiej kolei.

cocolino 03.08.2020 11:18
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Na spotkanie w Jastrzębiu zdroju 3.08.2020 czyli dziś o 12 w sali obrad UM nie zostali zaproszeni:
- powiat Wodzisław, JSW, media np Jasnet, organizacje kolejowe TEK, KNŚ czy ProKolej. Godzina jest taka aby jak najmniej ludziom pasowała gdyż są w pracy.

Po prostu boją się pytań np:
- dlaczego nie w linii prostej i o 30 km krótszej trasie zamiast 100km 70km co zwiększa prędkość przejazdu, ekonomię budowy itd
- dlaczego po największych szkodach górniczych w Polsce i to dalej
- czy będzie filar ochronny potrzebny a jeśli tak to które kopalnie JSW do likwidacji czy skrócenia czasu wydobycia i ile ludzi straci przez to pracę?
- dlaczego niepotrzebnie niszczyć teren czy to zielony czy zabudowę ludzi na dodatkowych 30 km trasy kolei jeśli idzie ją zrobić krócej i lepiej i z większą korzyścią dla mieszkańców całego subregionu zachodniego.

~Lisek (79.124. * .48) 03.08.2020 11:00
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Widać kulturę tych co ich przodkowie na ziemniakach przyjechali na Śląsk. To pokolenie tych co w latach 60 i 70 tych byli zmorą naszych miast. Najwieksze łobuzy się tu zjeżdżali, powodowali konflikty. Tak to było, gorole ujrzeli pierwszy raz na oczy cywilizację, nie musieli do wychodka chodzić

~SJZ (46.134. * .56) 03.08.2020 10:15
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Z różnymi autochtonami mam do czynienia w pracy. Są Ślązacy z Rybnika, Raciborza, Cieszyna - są ok. Jedynymi których nie da się strawić są hanysy z powiatu wodzisławskiego. Zawistni fałszywi, nie uprzejmi, przemądrzali, ale na widok szefa bez mydła do d... by mu weszli. No i ta hanysko-SWDziarska oszczędność. Ścieki z szamba do przydrożnego rowu, podgrzanie wody w bojlerze tym co plac pozamiata, a gabaryty wywiezie do do lasu.

~Wujaschek (31.0. * .203) 03.08.2020 09:27
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

do staryhanys
Tylko się nie rozpłacz. My nie musimy nikomu za nic dziękować. Gdyby nie krwiopijcza okolica to bylibyśmy dzisiaj potęgą. Jastrzębie generuje 33 tys miejsc pracy, a Wodzisław ile? 7, 8? (dane GUS). Wiec to ty narazie dziękuj że możesz u mnie zarabiać pieniądze i bądź wdzięczny i nie ubliżaj. Ja akurat już jestem 4 pokoleniem w rodzinie urodzonym w Jastrzebiu, więc trochę się zatrzymałeś w czasie 60 lat temu. Żyjesz stereotypami i dlatego jesteś taki biedny.

~staryhanys (165.225. * .197) 03.08.2020 08:20
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Nie pyskuj, bo blokowisko w którym żyjesz postawiono obok uzdrowiska na gościnnej Ziemi Wodzisławskiej, a wasi przodkowie z zabużańskich dziur zapadłych, gdzie wypróżniali się na żerdce za stodołą, przyjechali tu szukać lepszego życia, więc trochę szacunku do rdzennych mieszkańców tych ziem. Komuna zbudowała na Ziemi Wodzisławskiej wasze pseudomiasto i dopóki o nie dbała, było jako-tako, a kiedy upadła, pokazaliście że rzadzić się nie umiecie, tylko największy bandytyzm u was jest. Genów się nie da oszukać. Zniszczyliście wszystko, co szło. "Nigdy śląskie" Jastrzębie? To wy zawdzięczacie całe swoje życie Ziemi Wodzisławskiej, a nie my wam cokolwiek, jesteście tylko naszym utrapieniem i kulą u nogi, więc won na stepy skąd przyszli wasi przdkowie jak się nie podoba. Jeśli zamkną kopalnie to w waszym grajdole będzie bezrobocie 100 %, to dopiero się rozwinie bandyterka, zbójectwo, będzie kompletna dzicz. Pakuj się i precz.

~Wotore (83.20. * .146) 02.08.2020 14:26
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

cocolino. Mega szkody, to ty masz w mózgu. Dzięki temu, że powstanie szybka kolej, to będzie pretekst do zamknięcia kopalń. A wiadomo, że cały powiat SWD żyje tylko dzięki JSW. Także szykujcie się w SWD na beztobocie 50%.

wnikliwy 01.08.2020 13:57
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

To upieranie się że Jastrzębie Zdrój ma mieć polaczenie kolejowe, to jest utopia. Nikt rozsądny nie planuje budowy szybkiej kolei w tak zdegradowanym działalnością kopalń terenie. Czy w ministerstwie też są ludzie pokroju posla Matusiaka? Należy im wylać kubeł zimnej wody na te rozpalone chore pomysly. To byloby marnowanie pieniedzy. Tam pociagi zamiast 100km/godz,będą jechać 40km/godz. Za dużo pozwala się takim lokalnym oszołomom. Matusiak dobrze to umie zadbać nie o nasz region, tylko o posady dla swoich dzieci. Takich ludzi PiS powinien wywalać ze swoich szeregów.

cocolino 01.08.2020 13:44
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Mega szkody górnicze Jastrzębia od III do V klasy rozpościerają się od północy (kierunek Rybnika-Żor) przez wschód (Pawłowice) po południowy wschód Bzie tu przykład starej linii kolejowej Jastrzębie Pawłowice dla zobrazowania jest to około metr upadu na rok terenu.
https://drive.google.com/file/d/1H4Tkfx3r0TvBn2fQ7w7H0H_R00lMs_1t/view?usp=sharing

Niech każdy sam sobie zobaczy - są zdjecia sferyczne czy CPK 250km/h pociąg jest realny na takich szkodach czy jest to bezpieczne i czy nie jest to ciągły remont i niekończone się koszta i spowolnienia na tej linii.

~Lisek (79.124. * .48) 30.07.2020 23:52
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

SJZ~ stroną jest przyglup Matusiak? Pajac nie dość że ustawia swoje dzieciaki, to chce budować kolej na zdegradowanej ziemi Jastrzębia. Kiedy koniec tego wariactwa? Przez takich cymbalow PiS ma złą opinię. Czy nikt nie może powstrzymać szalonych pomysłów tego idioty?

~SJZ (46.134. * .110) 30.07.2020 19:07
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Nie jesteście żadną stroną w sprawie budowy CPK i swoje marzenia zachowajcie dla siebie. Nikogo w Jastrzębiu nie interesują wypociny domorosłych kolejarzy. Możecie zaprojektować co najwyżej Kolejkę PIKO Dużych Prędkości, albo wstawić motor z Golfa do Tico i będziecie mieć drezynę Dużych Prędkości.
PS. Nie próbujcie trollować na Jasnecie, to portal gorolski i nie macie prawa tam komentować.

hades_tek 30.07.2020 18:13
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Osobiście jestem zdumiony obserwując poziom wypowiedzi przedstawicieli jastrzębskich elit na forach, udających zwykłych ludzi i prymitywnie obrażających TEK. No cóż, argumentów przemawiających za pchaniem KDP przez górnicze zapadliska przedstawić nie mogą, bo takowych nie ma, więc na nasze merytoryczne sugestie mogą tylko milczeć lub odpowiadać nienawiścią. Nic, to że TEK chce doprowadzić do Jastrzębia normalną kolej, przede wszystkim z regularnymi i szybkimi połączeniami do Katowic - pies ogrodnika chce utopienia miliardów "niczyich" pieniędzy w budowę KDP na szkodach górniczych (będziemy pionierami, bo nigdzie na świecie dotąd się to nie zdarzyło) i smutną stację KDP na skraju subregionu, między zwałowiskami, skąd dwa razy dziennie można będzie dojechać do CPK, i żeby nikt spoza Jastrzębia nie mógł z tego skorzystać... do kitu? ale jaki prestiż ;)

~Lisek (79.124. * .48) 30.07.2020 17:17
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Do Robin Hood te pchanie na siłę tej lini przez zdegradowane Jastrzebie to dopiero"inzynieryjne nowinki", śmiechu warte, bo ambicje nieudacznika Matusiaka są ważniejsze? To jest glupota w najczystszyn wydaniu, można wyremontować linie przez Wodzisław, dać łacznik od Gorzyczek i taniej i rozsądnie, głupotę co niektorych trzeba pokazywać i zwalczać. Tak nie mozna wyrzucać pieniędzy, bo glupota posla ma mieć rację bytu?

~cbs (46.134. * .104) 30.07.2020 16:36
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

To już wiadomo czemu po trupach chcą tą kolej prowadzić przez upadającą osadę górniczą :D

~Lisek (79.124. * .48) 30.07.2020 16:25
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Córka posla Matusiaka w zarzadzie CPK, co to jest? Syn w JSW, czy mu po ludzku nie wstyd? Czy tak ma wyglądać PiS? Linia kolejowa za wszelką cenę, po terenach zdegradowanych wydobyciem węgla, to bardzo glupi pomysł. Widać że niektorym wladza bije do glowy

~Robin_Hood (31.0. * .106) 30.07.2020 15:28
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

https://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,zmieniony-wariant-przebiegu-szybkiej-kolei-jest-nie-do-zaakceptowania-przez-gmine-mszana,wia5-3266-22107.html
3 sierpnia spotkanie w tej sprawie w UM Jastrzębie z samorządowcami. Czy przedstawiciele TEK też tam będą się dobijali do drzwi, aby przedstawić swoje "inzynieryjne" nowinki?

~Antek_Drezyna (31.179. * .1) 30.07.2020 08:01
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

TEK to skompromitowana grupka kilku fascynatów drezyn i lini pokopalnianych. Słyszałem że kiedyś na obradach miasta zostali zgaszeni, bo nie umieli się zachować, jak rozmawiali z prawdziwymi kolejarzami, nie drezyniarzami.
Tak to jest, jak ktoś się w domu bawi kolejką z dziećmi, a później chce projektować mega-inwestycje.

cocolino 29.07.2020 21:56
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Dla troli fajny artykuł co zrobi JSW z terenem zalewowym gdzie szła linia Jastrzębie-Pawłowice i to jedyne słuszne rozwiązanie.
https://jastrzebieonline.pl/news,15321,powstanie-teren-rekreacyjny-dla-wedkarzy-i-nie-tylko.html

~tata_maziazama (31.0. * .185) 29.07.2020 20:58
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Cocolino czy maziazam, czy jak ci tam. Masz spore zamieszanie w głowie, jak i twoi koledzy z tek. Zajmijcie się lepiej liniami piaskowymi, choć nie wiem czy i to was nie przerasta.

~SJZ (46.134. * .30) 29.07.2020 17:47
oceniono 5 razy
-3

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem