Kanał Odra – Dunaj skręcił nieoczekiwanie w stronę Gorzyc
Niemałe zdziwienie wywołały w raciborskim starostwie informacje o planowanym w naszym regionie przebiegu słynnego projektu – Kanału Odra – Dunaj. Miałby ominąć ziemię krzyżanowicką, bo zaplanowano go w gminie Gorzyce.
W wideokonferencji na temat przyszłego przebiegu trasy wodnej: Kanału Odra – Dunaj omawiano odcinek biegnący od strony czeskiego Bohumina w stronę Kędzierzyna-Koźla. W zapoznaniu się z planami brali udział samorządowcy z powiatów i gmin, które znajdują się na trasie Kanału.
Okazało się, że rekomendowany przebieg tego odcinka przez ministerstwo żeglugi biegnie przez Gorzyce, obok Meandrów Odry, ale od strony wschodniej. To wydłuża ten odcinek, a jest drugi, krótszy od strony zachodniej, po stronie powiatu raciborskiego w gminie Krzyżanowice. One się różnią odległością kilkuset metrów – relacjonuje wicestarosta.
Taka propozycja wzbudziła u Marka Kurpisa zdziwienie, bo z pobieżnej analizy wynika, że jest dłuższa, droższa i niejako faworyzuje jedną gminę kosztem drugiej. Zamiast zrównoważonego rozwoju regionu wzmacnia gminę Gorzyce, która już ma bezpośredni dostęp do autostrady, a szybka kolej między Ostrawą a Centralnym Portem Komunikacyjnym też ma przez nią przebiegać. – Strategia rozwoju Polski powinna uwzględniać wszystkie powiaty, także nasz. Chodzi o dostosowanie planów proporcjonalnie do liczby mieszkańców danego powiatu – zaznacza M. Kurpis.
Do 4 września Powiat Raciborski ma czas zająć stanowisko wobec planów. – Zareagujemy na pewno. Prędzej omówimy temat na powiatowym konwencie włodarzy. Może zaprosimy tam wójta Gorzyc. On oczywiście jest zadowolony z tych planów. Nam zależy, żeby na trasie przebiegu Kanału znalazła się jednak gmina Krzyżanowice – podkreśla Marek Kurpis.
Włodarz nie ma uwag co do planowanego przebiegu nowej trasy wodnej w północnej części powiatu raciborskiego, przez tereny gminy Kuźnia Raciborska. Kurpis uważa, że wiele znaczyło na etapie planowania zaangażowanie burmistrza Pawła Machy, który śledzi temat budowy Kanału od wielu lat, zanim trafił do samorządu. Trasa wodna ma być powiązana ze zbiornikiem Kotlarnia.
(ma.w)
Ludzie
Etatowy Członek Zarządu Powiatu Raciborskiego
@~KUKUnaMUNIU, kiedy piszesz "typowa mentalność enerdowsko-sowieckiego, tresowanego niewolnika" to piszesz o sobie. bo może nie zauważyłeś, ale czasy robienia inwestycji dla samych inwestycji się dawno skończyły. kapitalizm polega na robieniu inwestycji które się po prostu opłacają. ty i tobie podobni pisowscy poplecznicy przekopaliby pewnie kanał elbląski aż do zakopanego bo to by wtedy oznaczało tak zwany rozwój polski. poplecznikom takich pomysłów ja mówię jedno: macie we łbach kukunamuniu.
@~SJZ z twojego komentarza dobrze rozumiem, że demokracja to ten ustrój który ci zupełnie nie odpowiada? wolałbyś jakiś inny? jaki?
1. ~bill471; ~mazur; ~GT5: Chciałbym zuważyć, że Wasze uwagi powinny być skierowane wobec rządu Czech. Na ich terenie przebiega najdłuższa część inwestycji i to oni najbardziej potrzebują bezpośredniego połączenia z morzem.
2. ~fanklubprezesa; aus: Właśnie z powyższego powodu sprawa centrum logistycznego w Gorzyczkach jest dla inwestora drugorzędna (tym bardzej, że Czesi planują port między Ostravą a Bohuminem)
3. Nie wystarczy połączyć na mapie pkt A i pkt B żeby wyznaczyć najkorzystniejszą trasę. Należy przede wszystkim określić ukształtowanie terenu, ustalić sprawy własnościowe terenów na których przebiega inwestycja oraz zminimalizować koszty środowiskowe realizacji projektu - ale to akurat p. Kurpis powinien wiedzieć.
~@mazur (83.4. * .203) = typowa mentalność enerdowsko-sowieckiego, tresowanego niewolnika. Jeśli się boisz inwestycji, to masz dla komfortu własnej DE pełno zakładów pracy chronionej do walenia ściemy za publiczne pieniądze. Nikt ci nie każe angażować się w rozwój Polski. Nikt cię nie zaangażuje na siłę do poważnej roboty, jeśliś taki nieporadny.
Wiadoma sprawa że demokracja jest wtedy jak makrela przed kamerami POklepuje PO plecach swoich POddanych z Stronnictwa Pruskiego dla zmyłki nazwanych PO,a PO ulicach swobodnie biegają tęczowi wynaturzeńcy z gołym odbytem.Do pełni europejskiej demokracji brakuje jeszcze tylko POntonowych,inżynierów,lekarzy prawników
@bill471 sorry ale jakie nasze rządy? jak już to pisowskie rządy. jest to twój rząd? bo mój na pewno nie. pis to typowa komuna, robią dokładnie to samo co komuna w Polsce przed swoim upadkiem. czyli propaganda i okłamywanie społeczeństwa. ale dużej części ludności się to podoba, bo życie w komunie nie wymagało myślenia, a do demokracji trzeba dorosnąć. polacy do demokracji nie dorośli.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Czy nie za duzo tych idiotycznych "inwestycji"ktore tak reklamuja rządzący , jak wielki port lotniczy i tp., tylko ,że nikt nie patrzy na nasze długi ktore nawet trzecie pkolenie bedzie mieć problem do spłacenia .W tej chwili bez tych reklamowanych inwestycji już mamy ponad 110 mld , do spłaty.Szkoda mi tylko naszych dzieci i wnuków , gdyż czarną przyszłość im nasze rządy fundują.
@Cocolino, Matusiak coś dla Jastrzębia chce zrobić, a Gawęda (raczej nawet dwaj Gawędy), nic dla Wodzisławia nie zrobił od lat. Chyba, że asfalt na drogę do Syryni załatwi w końcu po latach.
Kanał bez portu będzie raczej problemem dla gminy.
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Jak tam interpelacja 424 Grzegorza Matusiaka o przesunięcie kanału przez Jastrzębie Zdrój?
http://sejm.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BJSD58
http://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BK5GCM
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Niech juz ktoś spoważnieje i przestanie bredzić o jakimś kanale Odra-Dunaj! Przecież to czysty idiotyzm. W powiecie robią dobrą minę do złej gry, bo tam nikt w powstanie tego kanału nie wierzy, ale jak są konferencje to jeżdżą, bo co mają robić. Ale może w końcu ktoś powie że to poroniony pomysł i da sobie spokój? Szkoda czasu.
A komu potrzebny jest kanał na zadupiu? Dla podbudowania prestiżu Krzyżanowice i powiat mogą sobie zafundować kanał Psina-Dunaj.
co za głupoty panie Marku, w Gorzyczkach ma być centrum logistyczne i kanał dlatego musi być tam a nie gdzieś w polu. Kolej, A1 i kanał wszystko razem w Gorzyczkach, to stworzy silny ośrodek i sukces dla całego regionu.