Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Barki popłyną przez gminę Gorzyce czy Krzyżanowice?

Wciąż nie wiadomo, którędy zostanie poprowadzony kanał Odra – Dunaj. Wójt gminy Krzyżanowice Grzegorz Utracki liczy, że inwestycja zostanie zrealizowana w jego gminie, wójt gminy Gorzyce Daniel Jakubczyk przytacza argumenty za lokalizację przedsięwzięcia na swoim terenie. To drugie rozwiązanie uzyskało rekomendację Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Barki popłyną przez gminę Gorzyce czy Krzyżanowice?
Niebieską, przerywaną linią zaznaczono warianty przebiegu kanału Odra - Dunaj. Pierwszy z lewej to tzw. wariant zachodni (6_2), preferowany przez gminę Krzyżanowice. W jego sąsiedztwie zlokalizowany jest tzw. wariant centralny (6_1). Najbliższy gminie Gorzyce jest z kolei tzw. wariant wschodni (pierwszy z prawej strony). Dodajmy, że białymi, przerywanymi liniami oznaczono rzeki Odrę oraz Olzę (źródło: "Analiza wariantów tras kanału Dunaj - Odra - Łaba w polsko-czeskim obszarze transgranicznym", Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.).

W portalu Nowiny.pl pisaliśmy już o opracowaniu „Analiza wariantów tras kanału Dunaj – Odra – Łaba w polsko-czeskim obszarze transgranicznym”, wykonanego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Autorzy analizy wskazują, że najkorzystniejszy wariant przebiegu kanału Odra - Dunaj to tzw. wariant wschodni, czyli przebiegający przez Kopytov i gminę Gorzyce.

Za jego przyjęciem przemawiają m.in. względy zarówno  środowiskowe, jak i gospodarcze. Wśród środowiskowych wójt gminy Gorzyce Daniel Jakubczyk wymienia największą przyjazność dla środowiska (ominięcie tzw. Meandrów Odry, najmniejsza ingerencja w Obszar Natura 2000) oraz właściwe gospodarowanie wodami – istniejące zbiorniki w proponowanej trasie umożliwią okresowe uzupełnianie niedoborów wody. Z kolei wśród gospodarczych względów wójt Gorzyc wskazuje na to, że przyjęcie wariantu przebiegającego przez gminę Gorzyce umożliwi skomunikowanie około 200 ha terenów inwestycyjnych jako planowane centrum logistyczne. – Wybór trasy zachodniej lub centralnej pozbawia te tereny bezpośredniego dostępu do drogi wodnej – zaznacza Jakubczyk.

Zdaniem Jakubczyka, wariant wschodni nie wyklucza możliwości bezpośredniego skomunikowania z Odrzańską Drogą Wodną gminy Krzyżanowice. Daje możliwość umiejscowienia portu w rejonie miejscowości Roszków. – Mając na uwadze powyższe argumenty prosiłem również innych włodarzy powiatu wodzisławskiego o poparcie stanowiska gminy Gorzyce – kończy Jakubczyk.

Krzyżanowice też mają silne argumenty

Tymczasem wójt gminy Krzyżanowice Grzegorz Utracki uważa, że więcej argumentów przemawia za wariantem zachodnim kanału. Zalicza do nich mosty kolejowy i drogowy w Chałupkach oraz most drogowy w Zabełkowie, które po powodzi z 1997 roku zostały odbudowane z uwzględnieniem parametrów umożliwiających żeglugę  śródlądową. Ponadto w Chałupkach znajduje się węzeł kolejowy z dwoma liniami międzynarodowymi, modernizowanymi obecnie do wysokich prędkości, a z Bogumina możliwy jest wjazd na autostradę, która komunikuje północ Polski z południem Europy.

– Mamy też wolne tereny niezubranizowane, które wraz z akwenami pożwirowymi pomiędzy Zabełkowem, Roszkowem, Krzyżanowicami i Raciborzem można wykorzystać pod infrastrukturę portową. Co więcej, wariant zachodni kanału Odra – Dunaj wcale nie hamuje rozwoju centrum logistycznego w Gorzyczkach, które nadal może się rozwijać. Jednak po naszej stronie jest to, co jest ważne w centrach intermodalnych, czyli krzyżowanie wszystkich rodzajów dróg – samochodowych, kolejowych oraz wodnych – podkreśla Grzegorz Utracki.

Wójt Krzyżanowic argumentuje również, że wariant wschodni kanału Odra – Dunaj ingeruje w obszar Natura 2000 po czeskiej stronie granicy. – Plan zagospodarowania Bogumina nie przewiduje takiej inwestycji na tym obszarze. Tam są zamknięte tereny zielone, więc trudno byłoby to przejść – dodaje wójt Krzyżanowic.

Zdaniem Grzegorza Utrackiego budowa kanału Odra – Dunaj w naszym terenie pozwoliłaby – poprzez przerzucenie części transportu na drogę wodną – na docelowe odciążenie drogi krajowej nr 45, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców. Nie bez znaczenia jest również szansa rozwoju gospodarczego powiatu raciborskiego. – Wiele państw rozwinęło swoje gospodarki na drogach wodnych i myślę, że tam może być też w tym przypadku – kończy G. Utracki. Przytoczone przez wójta Grzegorza Utrackiego argumenty zostały podniesione podczas konsultacji przebiegu kanału Odra – Dunaj.

Ludzie

Grzegorz Utracki

Wójt Gminy Krzyżanowice

3 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~rack (89.151. * .196) 28.09.2020 14:50

Dobrze że nie przez centrum Raciborza , bo musieliby pchać własną pogłębiarkę .Inaczej zaryją się w syfie zalegającym koryto rzeki której od kilkudziesięciu lat nie czyścili !!

~SJZ (46.134. * .28) 28.09.2020 12:54

A nie taniej i ekologiczniej będzie zamiast kanału wybudować tory i barki przewozić koleją ?
No i przy okazji będzie można sobie pojeździć drezyną-Ticoliną, po nowym szlaku.

~ORBAN (83.7. * .28) 28.09.2020 11:09
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Twórcy tej mapy gratuluję znajomości topografii terenu Skoro Odrą i Olza są na biało to jakim cudem Krzyżanowice są na miejscu Zabelkowa Port w Roszkowie dobitnie pokazuje.ze kanał zachaczy o granice gminy Gorzyce na terenie Olzy prawobrzeżnej i tyle. Materiał bardzo kiepski i wprowadzający w błąd.
Sądząc po mapie według twórcy pewno woda w tym kanale nurtem popłynie pod górę