Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Wschodnia obwodnica straszy w dzielnicach Raciborza

Kiedy i jak pojedziemy wschodnią obwodnicą Raciborza? Prace projektowe nad drogą, która przedłuży do Drogi Krajowej nr 45 budowaną właśnie wschodnią obwodnicę – część Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna – weszły w kluczową fazę. Pora wybrać jej przebieg. Czy dojdzie do wyburzenia domów i stawiania licznych ekranów dźwiękochłonnych? Radni Raciborza już poznali te plany i widzą w nich „punkty zapalne”.

Wschodnia obwodnica straszy w dzielnicach Raciborza
Wiceprezydent Dominik Konieczny, radni Paweł Rycka i Eugeniusz Wyglenda.

Dr inż. Jacek Seweryński z firmy Euro Expert, wynajętej przez magistrat, przedstawił na listopadowej sesji rady miasta propozycję przebiegu drugiej części wschodniej obwodnicy Raciborza. Od 2019 roku trwały prace nad dokumentacją okołoprojektową, która jest wstępną analizą możliwych przebiegów przyszłej drogi. Kiedy radni wybiorą jaki wariant projektu powinien być dalej projektowany, firma przygotuje tzw. STEŚ – studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla tej inwestycji. Na tej podstawie będzie można wystąpić o decyzję środowiskową, dopuszczającą realizację nowej drogi. – Wariant rekomendowany przez radę miasta dopracowuje się w szczegółach – tłumaczył na sesji J. Seweryński.

Odciążyć „krajówkę”

Ślad tej części obwodnicy był już wcześniej, wstępnie rysowany w planach przestrzennych miasta. Początek tej inwestycji jest niejako narzucony, bo ma połączyć budowaną teraz część Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna w rejonie ulicy Piaskowej z Drogą Krajową nr 45 biegnącą do Chałupek, gdzie jest granica z Czechami. Obwodnica ma odciążyć „krajówkę” i zwiększyć przepustowość ruchu tranzytowego na kierunku północ – południe. Jej celem jest także zmniejszenie obciążenia ruchem w centrum Raciborza.

Proponowane warianty przebiegu wschodniej obwodnicy Raciborza.

Most, ronda i wiadukty

Nowa część obwodnicy wschodniej ma się zaczynać na ulicy Piaskowej, później będzie przecinać ulice Leśną i Poznańską i zbliży się do nadodrzańskiego wału. „Przekroczy” ulicą Sudecką, a w okolicy Rafako pobiegnie przez most nad rzeką. Następnie rozrysowane są są różne warianty przebiegu obwodnicy – albo bliżej centrum, albo bardziej w kierunku granicy miasta. Różnice między wariantami dotyczą długości trasy oraz liczby obiektów inżynieryjnych takich jak mosty czy wiadukty. W zamyśle jest budowa od 4 do 8 takich obiektów w zależności od wybranego wariantu. Wariant czerwony to najkrótszy odcinek, ale jednocześnie najbardziej uciążliwy dla mieszkańców. Wchodzi w istniejącą zabudowę, więc potrzebne będzie wyburzenie przynajmniej 4 budynków (m.in. rejon ulicy Myśliwskiej w Studziennej). W tej wersji w Płoni i w Studziennej trzeba będzie stawiać ekrany dźwiękochłonne, ogółem dla 55 budynków mieszkalnych. Ekrany i tak są konieczne – występują w każdym wariancie, będzie ich co najmniej dla 12 budynków.

24 tysiące samochodów

Eksperci od drogownictwa wykonali w Raciborzu pomiary natężenia ruchu oraz sporządzili analizę prognozy tegoż ruchu. Sugerują w związku z tym przebudowę i przedłużenie ulicy Łąkowej. Byłby to kilometrowy odcinek, który umożliwi skrócenie wyjazdu z centrum do granicy albo na Pszczynę lub Gliwice. Dodatkowo w rejonie Rafako ma powstać rondo, dzięki czemu transport wielkich kotłów i innych elementów powstających w fabryce będzie łatwiejszy. Autorzy wariantów obwodnicy wschodniej prowadzili badania ruchu samochodowego ulicami Rybnicką i Piaskową. Tą pierwszą w ciągu doby wjeżdża do Raciborza 11,5 tys. pojazdów, a wyjeżdża zeń 11,9 tys. aut. Ulicą Piaskową porusza się przez 24 godziny 8,5 tys. (wjeżdżają) oraz 5,6 tys. (wyjeżdżają). Pomiar wykonano jeszcze przed wybuchem pandemii w Polsce w 8 punktach pomiarowych. Według prognoz, jakie sporządzili drogowi planiści, ze strumienia ponad 24 tys. pojazdów jadących tym rejonem w ciągu doby nowa obwodnica zabierze 9 tys. samochodów. J. Seweryński określił, że do 2028 roku powinno nastąpić „podpięcie” wschodniej obwodnicy do istniejącej sieci dróg.

Ludzie

Dominik Konieczny

Radny,  były wiceprezydent Raciborza

Eugeniusz Wyglenda

Radny Gminy Racibórz.

Jarosław Łęski

Radny Miasta Racibórz

Marcin Fica

Radny Miasta Racibórz

Paweł Rycka

Radny Gminy Racibórz.

6 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~1Mieszkaniec (89.151. * .159) 08.12.2020 20:29

To jest wstyd że po tylu latach planowania dalej są problemy z podjęciem decyzji który wariant wybrać. I co to za pomysł żeby pod oknami ludziom robić wjazd na obwodnicę. Niech władze odpowiedzialne za wykonanie projektu staną na wysokości zadania i niech nie zasłaniają się kosztami. Budować trzeba z głową i na przyszłość a nie na chwilę.

~fajla11 (178.219. * .251) 08.12.2020 16:51
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Jaja (37.248. * .46) 08.12.2020 11:34

Prawda jest taka że to wszystko jest na wyrost, skąd kasa na to? Skoro nie jesteśmy na liście 100 obwodnic?

~ZweiteUberAlles (77.255. * .221) 07.12.2020 16:45

Eeeee, no racja. Po co robić obwodnicę pod oknami domów i wpinać do DK w ciasnawej, choć nieomal wiejskiej dzielnicy, jak jest miejsce na warianty daleko od zabudowy mieszkalnej? Tylko koniecznie wybierzcie czerwony wariant wpięcia do Piaskowej, to się ten zakręt raz na zawsze ucywilizuje, po zmianie nową geometrią ronda albo skrzyżowania sterowanego.

~lo (78.31. * .246) 07.12.2020 14:55

prawda jest taka że każdy chce jeździć pod nosem innemu i nie ma z tym problemu, ale nikt by sobie nie życzył żeby to pod jego oknami odbywał się duży ruch

~Dżiibi (46.170. * .86) 07.12.2020 14:16

Wariant czerwony , to wtykanie kija w mrowisko.
Wcale nie powinien się pojawić w opracowaniu , nawet , jako jedna z opcji do wyboru.