Radni zadecydowali: Miasto nie będzie odbierać śmieci z części budynków
Od stycznia 2021 roku właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, będą musieli we własnym zakresie zorganizować odbiór tych odpadów przez uprawnioną firmę. Tak zadecydowali rybniccy radni na dzisiejszej sesji rady miasta.
Do tej pory zadanie to realizowało miasto, w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, za co właściciele tychże nieruchomości uiszczali stosowną opłatę. Wyłączenie z systemu nieruchomości niezamieszkałych spowoduje, że każdy właściciel nieruchomości niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne, będzie zobowiązany posiadać indywidualną umowę na wywóz odpadów, podpisaną z firmą, która uzyskała odpowiedni wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych. Decyzję w tej sprawie podjęli rybniccy radni, podczas sesji rady miasta, 3 grudnia br.
Głównym powodem wprowadzonych zmian są rosnące koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na nieruchomościach niezamieszkałych, niemające odzwierciedlenia w stawkach opłaty za poszczególne rodzaje pojemników i niepokrywające rzeczywistych kosztów odbioru i zagospodarowania tych odpadów. A warto dodać, że całościowy koszt funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Rybniku za rok 2019 to przeszło 22 mln zł.
- W bardzo wielu przypadkach, podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają trudność w rozróżnieniu, co jest odpadem komunalnym w ich firmie, a co odpadem przemysłowym, poprodukcyjnym – mówi Ilona Krajczewska, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej UM. – Skutkuje to przekazywaniem do gminnego systemu tylko odpadów zmieszanych i „indywidualne gospodarowanie odpadami segregowanymi” oraz nadmiernym tonażem oddawanych odpadów – w wyniku niewłaściwego postępowania z nimi, czyli niewykazywania części odpadów w składanych deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami - dodaje.